اقامت کانادا

مهاجرت به کانادا؛ شرایط اخذ اقامت، هزینه ها و مدارک

در سال‌های اخیر، مهاجرت به کانادا به یکی از پرطرفدارترین مقاصد افرادی تبدیل شده است که قصد مهاجرت به کشور خارجی را دارند. گزینه‌های مختلفی برای اخذ اقامت کانادا وجود دارد؛ اما هر کدام از روش‌هایی که افراد با توسل به آنها اقدام به خروج از کشور کرده، شرایط مهاجرت به کانادا را متفاوت می‌کنند و دارای یک پروسه خاص بوده که سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری را در پیش دارند. ازاین‌رو کسانی که با اهداف مختلف نظیر تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و … اقدام به اخذ ویزای این کشور می‌کنند به دنبال راحت‌ترین راه اقامت کانادا هستند.

اگر یک عضو خانواده شما دارای اقامت دائم کانادا باشد، تنها کافیست با استفاده از شهروندی کانادا، اقدامات لازم برای مهاجرت شما را انجام دهد. با این روش، شرایط مهاجرت به کانادا برای شما، از طریق اسپانسرشیپ خانوادگی بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر است.

مهاجرت به کانادا در سال 2023
جدیدترین شرایط اخذ اقامت کانادا در سال 2023

این در حالی است که بسیاری از افراد خواهان مهاجرت، شرایط اولیه این گزینه را ندارند و به همین سبب نمی‌توانند از این ‌روش استفاده کنند. به همین سبب سراغ گزینه مهاجرت تحصیلی رفته و تصمیم به استفاده از این گزینه می‌گیرند؛ اما اگر شرایط استفاده از آن را نیز نداشته باشند متأسفانه به دلیل عدم آگاهی از روش‌های دیگر، دلسرد می‌شوند و یا حتی به فکر استفاده از روش‌ های نامناسب می‌افتند.

همچنین مطلب دیگری که در مهاجرت به کانادا حائز اهمیت میباشد مسئله اطلاعات درباره هزینه های زندگی در هر کدام از شهرها و مقایسه آن با حقوق و دستمزد دریافتی است. گرانترین شهر های کانادا برای زندگی عبارتند از بزرگترین شهر ها و شهر های سر سبز شمالی. اگر می خواهید یک شهر برای اقامت کانادا با کمترین هزینه پیدا کنید؛ به شهرهای کوچکتر، به ویژه ایالت های کبک و اونتاریو توجه کنید.

با توجه به وجود این دغدغه در میان افراد خواهان مهاجرت به کانادا، در این مطلب بر آن شدیم تا با ارائه اطلاعاتی جامع در مورد اقامت کانادا، راهنمایی‌ های لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

تفاوت اقامت کانادا به‌ طور دائم و شهروندی کانادا

مهم‌ترین تفاوت اقامت دائم کانادا و شهروندی کانادا آن است که شما برای شهروند کانادا شدن، اول حتماً باید اقامت دائم آن را داشته باشید.

افراد دارای اقامت دائم کانادا می‌توانند با داشتن شرایط مشخصی برای دریافت شهروندی کانادا اقدام کنند. این افراد پس از دریافت شهروندی (Citizenship) کانادا خواهند توانست پاسپورت این کشور را بگیرند و همچنین آزادانه در فعالیت‌های سیاسی مشارکت کنند. ازنظر سیاسی، کانادا هیچ تمایزی بین کسانی که شهروندی آن را دریافت کرده‌اند و کسانی که در کانادا به دنیا آمده‌اند قائل نمی‌شود.

تفاوت اقامت و شهروندی کانادا
اقامت دائم با شهروندی کانادا چه تفاوتی دارد؟

به‌جز مسائل سیاسی، مهم‌ترین تفاوت بین اقامت کانادا و شهروندی کانادا آن است که اقامت دائم را باید هر چند وقت یک بار تمدید کنید. اما پس از دریافت شهروندی نیاز به تمدید یا تأیید بعدی آن نیست. تنها راه از دست دادن شهروندی کانادا آن است که خودتان برای حذف آن درخواست دهید.

تفاوت اقامت دائم و اقامت موقت کانادا

تفاوت اصلی بین دو نوع اقامت کانادا یعنی دائم و موقت آن است که اقامت موقت چندان قطعی نیست. به همین دلیل بهتر است به‌ محض واجد شرایط شدن برای دریافت اقامت دائم، حتماً در این راستا اقدام کنید.

خطرات از بین رفتن اقامت کانادا

شما می‌توانید به دلایل زیر اقامت دائم خود در کانادا را از دست بدهید:

  • اگر در پنج سال گذشته، حداقل ۷۳۰ روز درون مرزهای کشور کانادا حضور فیزیکی نداشته‌اید.
  • اگر خودتان بخواهید اقامت دائم خود را لغو کنید.
  • اگر جرم سنگینی مرتکب شوید، ممکن است بسته به میزان جرم اقامت دائم شما را لغو کنند.
  • همچنین اگر شهروندی کانادا را دریافت کنید، ازنظر رسمی دیگر مقیم دائم آن شناخته نمی‌شوید.

یعنی همیشه امکان دارد که اقامت موقت شما را تمدید نکنند و مثلاً در صورت ورشکست شدن، مجبور باشید به کشورتان برگردید.

مزایای اقامت کانادا

از مزایای اقامت کانادا داشتن بیمه کاری است. اگر شخص در اثر عدم نیاز کارفرما بیکار شود می‌تواند تا مدتی از حقوق بیکاری استفاده کند. بیمه درمانی با پوشش گسترده از مزایای اقامت کانادا و کار در این کشور است. درواقع افراد نیازی به پرداخت بابت خدمات بهداشتی ندارند و این هزینه‌ها در مالیات‌های عمومی که از مردم اخذ می‌شود لحاظ شده است.
جهت خرید خانه و بازسازی خانه، دولت کانادا برای کسانی که اقامت کانادا را دارند تسهیلات و وام‌های قابل‌توجهی را در نظر گرفته است. به‌علاوه دولت امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار افرادی که ناتوانی جسمی و ذهنی دارند قرار می‌دهد و خانواده‌های آن‌ها را حمایت می‌کند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که ویزای توریستی و تحصیلی صرفاً یک اقامت موقت محسوب میشود که حقوق شهروندی چندانی برای دارنده این ویزا لحاظ نمی‌شود. بعد از گرفتن اجازه کار حقوق شهروندی بیشتری نصیب شخص می‌شود اما با گرفتن Permanent Resident ساکن دائم، افراد می‌توانند بادرصد زیادی از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند و بعد از دریافت پاسپورت کانادایی که شخص به‌عنوان شهروند محسوب می‌شود، از کلیه امکانات اجتماعی کشور که شامل حال شخص خواهد بود.
کسانی که از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی فدرال و استانی و از طریق سیستم اکسپرس اینتری وارد کشورکانادا می‌شوند از همان ابتدا اقامت کانادا را به‌صورت دائم خواهند گرفت.

چگونه می‌ توان راحت به کانادا مهاجرت کرد؟

چنانچه به دنبال راحت‌ترین راه اقامت کانادا هستید باید با روش‌ های مختلفی که می‌توانید از طریق آنها اقدام به مهاجرت به این کشور نمایید آشنایی داشته باشید. بر اساس شرایطی که افراد مختلف دارند، روش‌ ها و برنامه‌های متنوعی از سوی دولت کانادا ارائه شده است که متقاضیان می‌توانند از آنها استفاده کرده و اقامت خود را برای کانادا دریافت کنند.

برای این‌که به نتیجه مناسبی در مورد ارزان‌ترین روش مهاجرت به کانادا برسید باید هزینه‌ای که روش‌های مختلف دارند را موردبررسی قرار دهید. طبق آمارهای اعلام شده و تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است روش‌ های ارزان مهاجرت به کانادا به ترتیب عبارت‌اند از: ازدواج، اسپانسرشیپ خانوادگی و مهاجرت برای کار.

نکته: البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که مهاجرت تحصیلی به کانادا نیز جزو ارزان‌ترین روش‌ها به شمار می‌آید؛ اما اگر شهریه تحصیل را به این هزینه‌ها اضافه کنیم متوجه خواهید شد که هزینه‌ ها به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. مگر آنکه دارای سابقه تحصیلی درخشانی بوده و از طریق بورسیه، برای تحصیل در این کشور اقدام کنید. در این شرایط با کمترین هزینه می‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید.

با توجه به شرایط تحصیلی، خانوادگی و شغلی که افراد دارند و همچنین میزان بودجه‌ ای که برای مهاجرت اختصاص داده‌اند، راحت‌ ترین روش می‌تواند شامل ارزان‌ ترین و سریع‌ ترین روش باشد. ازاین‌ رو در صورت آشنایی با این روش‌ ها می‌توانید بهترین آنها را انتخاب کرده و با انجام اقدامات مناسب، به راحت‌ ترین شکل ممکن، اقامت خود را دریافت کنید.

برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و گرفتن اقامت را دارند، درک شبکه پیچیده قوانین و مقررات حاکم بر فرآیند مهاجرت بسیار مهم است.

راه‌های مختلفی برای اخذ اقامت کانادا وجود دارد

ازجمله روش‌ هایی که متقاضیان می‌توانند از طریق یکی از آنها اقدام به مهاجرت به کانادا کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در حال حاضر اقامت کانادا از طریق روش های مختلف بهترین گزینه مهاجرت برای ایرانی هاست.

روش‌های مختلف اخذ اقامت کانادا
چه روش‌هایی برای اخذ ویزا و اقامت کانادا وجود دارد؟

همچنین اقتصاد عالی و بازار کار خوب، کیفیت بالای زندگی و درآمد های بالا اقامت کانادا را برای ایرانی ها بسیار جذاب کرده و در اولویت قرار داده.

اخذ اقامت کانادا از طریق نیروی متخصص یا اکسپرس اینتری ( Express Entry )

سریع‌ترین راه برای ورود به کانادا اکسپرس اینتری است. این برنامه دارای سه زیرشاخه با نام‌های اسکیلد ورکر، فدرال اسکیلد تریدز و تجربه کانادایی است. هر کدام از این زیرشاخه دارای شرایط متفاوتی هستند و افراد باید واجد این شرایط باشند تا بتوانند در این برنامه شرکت کنند.

برنامه فدرال برای کارکنان مهار (Federal Skilled Worker Program)

برنامه فدرال برای تاجران ماهر (Federal Skilled Trades Program)

دسته‌ بندی کلاس تجربه (Canadian Experience Class)

افرادی که وارد این برنامه می‌شوند باید دارای تخصص و تجربه کار باشند. ازجمله شرایطی که برای ورود افراد به این برنامه در نظر گرفته شده است می‌ توان به تجربه کار کانادایی یا غیر کانادایی، سن مناسب، تحصیلات، برخورداری از مهارت زبان و … اشاره کرد. افرادی که این شرایط را دارند می‌توانند وارد برنامه شده و در این قرعه‌ کشی شرکت کنند.

سیستم اکسپرس اینتری به‌ صورت یک سیستم رتبه‌ بندی امتیازمحور است. امتیازات آن بر اساس مهارت‌ های زبانی، سطح تحصیلات، سابقه کاری، سن، پیشنهادات شغلی و قابلیت سازگاری اعطا می‌شوند. امتیاز متقاضیان بر اساس یک سیستم رتبه‌ بندی جامع (CRS) تعیین می‌گردد.

متقاضیانی که امتیاز برابر با حد مجاز یا بالاتر از آن داشته باشد، دعوت‌ نامه‌ای برای ثبت‌نام (ITA) و درنهایت اخذ اقامت کانادا دریافت می‌کنند. داشتن پیشنهاد کاری برای دریافت این دعوت‌ نامه الزامی نیست. اما امتیاز شما را بسیار بالا خواهد برد.

افراد با توجه به شرایط و قابلیت‌هایی که دارند در این برنامه، امتیاز دریافت می‌کنند. طبق این امتیازات، قرعه‌کشی انجام می‌شود. برای گرفتن اقامت برای مهاجرت کانادا باید نام شما در قرعه‌کشی این سیستم، برنده شود. در این حالت، دعوت‌نامه اقدام به اقامت برای شما ارسال می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید و در نهایت، طی مدت شش ماه، اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. با توجه به این توضیحات، می‌توان این روش را راحت‌ترین راه اقامت کانادا دانست.

برای ایجاد یک حساب اکسپرس اینتری حتماً باید اسناد زیر را در اختیار داشته باشید:

  • پاسپورت یا اسناد مسافرتی
  • نتایج آزمون زبان
  • گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی
  • سند گزینش استانی (در صورت داشتن)

پیشنهاد شغلی کتبی از سوی یک کارفرما در کانادا (در صورت داشتن)، مدارک سابقه کاری، گواهی صلاحیت شغلی در حوزه کاری مربوطه که یکی از حوزه‌ها یا استان‌های کانادا آن را صادر کرده باشد (در صورت داشتن).

مدارک وضعیت مالی و بودجه

پس از پذیرفته شدن حساب اکسپرس اینتری‌، شما وارد فهرست نامزدهای اقامت کانادا خواهید شد. دعوت‌نامه برای ثبت تقاضای اقامت کانادا تنها برای کسانی صادر می‌شود که بالاترین امتیازها را داشته باشند. پس از آن ۹۰ روز فرصت دارید تا تقاضای خود برای اقامت کانادا ثبت کنید.

اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه‌ گذاری و کارآفرینی

افرادی که دارای سرمایه قابل قبولی هستند و می‌توانند از لحاظ اقتصادی به دولت کانادا کمک کنند می‌توانند بر اساس شرایطی که اعلام شده است، اقامت کانادا را دریافت نمایند. مهاجرت سرمایه‌گذاری به کانادا، برنامه‌ ای است که در استان کبک این کشور اجرا می‌شود و افراد درصورتی‌که این ایالت را برای اقامت انتخاب کنند می‌توانند از این برنامه استفاده کرده و مهاجرت بدون دردسری به این کشور داشته باشند. این برنامه برای کسانی است که می‌خواهند کسب‌وکاری را در کانادا راه بیندازند و اقامت کانادا بگیرند. در این روش، افراد باید ابتدا مجوز کاری دریافت کرده و سپس برای ویزای اقامت دائمشان اقدام نمایند. البته مجوز کاری مذکور باید توسط سرمایه‌ گذاران داخل کانادا پشتیبانی شده باشد.شرایط لازم:

  • داشتن یک کسب‌وکار معتبر
  • تعهدنامه و حمایت‌نامه از سوی یک نهاد شناخته‌شده که نشان‌دهنده پشتیبانی کسب‌وکار باشد.
  • تسلط بر زبان‌های خارجی (انگلیسی یا فرانسه یا هر دو)
  • داشتن بودجه کافی برای شروع زندگی در کانادا و اقامت کانادا

مهاجرت به کانادا با استفاده از برنامه پایلوت آتلانتیک

یکی دیگر از این‌ روش‌ ها، استفاده از برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک است. این روش برای افرادی کارآمد است که قصد زندگی و کار در یکی از استان‌ های نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور و نیو برانزویک را دارند.

درصورتی‌که فرد متقاضی، پیشنهاد کار از طرف یکی از کارفرمایان این استان‌ ها را داشته باشد می‌تواند از این برنامه استفاده نماید. این برنامه در سه بخش مجزا شامل برنامه نیروی کار نیمه ماهر آتلانتیک، برنامه نیروی کار فوق ماهر آتلانتیک و برنامه نیروی کار فارغ‌ التحصیل آتلانتیک اجرا می‌شود.

چنانچه شما دارای تخصص و مهارت باشید و قصد مهاجرت به کانادا برای کار داشته باشید می‌توانید در یکی از ایالت‌ های مذکور، کارفرمایی پیدا کنید تا درخواستی برای همکاری با شما ارسال کند. به‌ این‌ترتیب، استفاده از برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک می‌تواند در حکم راحت‌ ترین راه اقامت کانادا برای شما باشد. در این حالت شما خواهید توانست مطابق با این پیشنهاد، نسبت به دریافت ویزای کانادا و اقامت در این کشور اقدام کرده و پس از طی کردن مراحل قانونی، در مدت ۶ ماه موفق به اخذ گذرنامه خود شوید.

توجه داشته باشید که افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند باید در یکی از مناطق آتلانتیک اقامت کنند. در غیر این صورت طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیلی

در حال حاضر سیستم آموزشی در کانادا بهترین سیستم در دنیاست. به همین دلیل هر ساله حدود ۱۸۰ هزار دانشجو از نقاط مختلف دنیا خواستار تحصیل در کانادا هستند. دانشگاه های کانادا به علت کیفیت بسیار بالا آموزشی محبوب دانشجویان هستند.

و همچنین یکی از راحت‌ ترین راه اقامت کانادا، اقدام برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. کشور کانادا جزو کشورهایی است که دارای سیستم آموزشی بسیار قدرتمندی بوده و مدارکی که از سوی این سیستم به تحصیل‌ کردگان ارائه می‌شود در کشورهای مختلفی اعتبار دارد. دولت کانادا یک مجوز اقامت تحصیلی برای خارجی‌ ها صادر می‌کند. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند با استفاده از آن به تحصیل در کانادا بپردازند. این مجوز اقامت کانادا برای طول دوره تحصیل و نیز ۹۰ روز پس از پایان دوره تحصیل اعتبار خواهد داشت.

درصورتی‌که شرایط لازم برای تحصیل در این کشور را دارید باید نسبت به مهاجرت و اخذ ویزا اقدام کرده و پس از تهیه مدارک لازم، انتخاب مرکز آموزشی در این کشور و ارائه مدارک به دانشگاه مربوطه، پرونده خود برای دریافت اقامت کانادا را تکمیل کنید.

همچنین بازار کار بسیار خوبی که در کشور کانادا وجود دارد تحصیل در این کشور را محبوب کرده به دلیل اینکه از اتمام کار موقعیت های شغلی زیادی برای فرد وجود دارد.

اخذ اقامت کانادا طبق برنامه استارتاپ کانادا

افرادی که شرایط هیچ‌کدام از گزینه‌های بیان شده تابه‌حال را ندارند؛ اما فکر اجرایی کردن ایده ناب و یک استارتاپ در کانادا را دارند می‌توانند از شرایط مهاجرتی استارتاپی به کانادا مطلع شده و از این طریق، شرایط مهاجرت به کانادا را برای خود تسهیل کنند.

برای استفاده از این‌ روش باید ایده خود را برای یکی از ارگان‌ های کانادایی ارسال کنید. چنانچه این شرکت و یا ارگان با ایده شما موافقت کند می‌توانید از این طریق، اقدامات لازم را انجام دهید. البته استفاده از این برنامه مستلزم برخورداری از یک سری شرایط ویژه است. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • تسلط به زبان فرانسوی یا انگلیسی
  • برخورداری از یک کسب‌ وکار موردقبول
  • اثبات پشتیبانی مالی از سوی شرکت سرمایه‌ گذار که توسط اداره مهاجرت، تأیید شده باشد
  • استفاده از برنامه مهاجرت پایلوت آتلانتیک

استفاده ازاین‌روش، مزیت‌های بزرگی دارد که آن را جزو پرکاربردترین روش‌ها برای دریافت اقامت کانادا قرار داده است. ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که در این روش می‌توانید اعضای خانواده را نیز با خود همراه کنید. در ضمن در این حالت نیازی به گرفتن مجوز LMIA نیز ندارید.

اخذ اقامت کانادا از طریق اسپانسرشیپ خانوادگی

اسپانسرشیپ خانوادگی برای اعضای خانواده افراد مقیم کانادا که خارج از کشور کانادا هستند، درنظر گرفته‌شده است. کسانی که می‌توانند توسط مقیم‌های کانادا، اسپانسرشیب دریافت کنند عبارت‌اند از:

همسر و شریک زندگی نکاحی و قانونی

فرزند وابسته (فرزندخوانده یا فرزند خونی)

پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ

هم‌چنین در شرایط خاصی، می‌توانید دیگر بستگان نزدیک خود را که در دسته‌بندی‌های بالا نیستند، با اسپانسرشیب برای اقامت کانادا دعوت کنید. اگر هیچ شخص قابل‌قبول دیگری نباشد که بخواهید اسپانسر او شوید، ممکن است برای اقامت کانادا بتوانید اسپانسر بستگان زیر شوید:

برادر یا خواهری که والدین خود را از دست داده‌اند یا بی‌سرپرست هستند.

برادرزاده یا خواهرزاده‌ای که والدین خود را از دست داده‌اند یا بی‌سرپرست هستند.

نوه‌ای که والدین خود را از دست داده باشد یا بی‌سرپرست باشد.

اخذ اقامت کانادا از طریق توریستی

برای دریافت ویزای اقامت موقت که به آن TRV نیز می‌گویند، شما باید فرم IMM 5257 را پر کنید. این فرم برای کسانی طراحی‌شده است که می‌خواهند برای مدت مشخصی به کشور کانادا بروند. هم‌چنین علت مسافرت آن‌ها به کانادا گردشگری، بازدید از خانواده یا دوستان یا سفرهای تجاری است.

پنج سند مهم هست که باید هنگام تقاضای اقامت موقت آن‌ها را ارائه دهید.

  • مدارک شناسایی شما که هویتتان را در کشورتان ثابت می‌کند.
  • اسناد مالی که بودجه شما را برای اقامت کانادا نشان دهند.
  • کارت شناسایی مانند پاسپورت یا کارت کشور مبدأ.
  • دعوت‌نامه از سوی کسی که شما را برای بازدید دعوت‌کرده است.
  • اسناد و مدارکی که ثابت کنند شما تنها برای مدت معینی در کانادا خواهید ماند .

اقامت کانادا از طریق ازدواج

دو رویه کلی برای دریافت اقامت کانادا و شهروندی کانادا با ازدواج وجود دارد.

یک روش برای اخذ اقامت کانادا با ازدواج آن است که شما در حال حاضر به‌طور قانونی با ویزای کاری یا تحصیلی در کانادا زندگی کرده و همچنین با یک شهروند کانادایی ازدواج کرده باشید. در این حالت، شما می‌توانید تا زمان تأیید اسپانسرشیب همسرتان در کانادا بمانید. به این رویه اسپانسرشیب درون‌مرزی ازدواج می‌گویند.

رویه بعد آن است که شما در کانادا زندگی نمی‌کنید. در این صورت می‌توانید پس از دریافت اقامت کانادا (اقامت دائم) به کانادا بیایید. یعنی کارهای اسپانسرشیب از سوی همسر شما و وقتی شما خارج از کانادا هستید پیگیری می‌شود. به این رویه اسپانسرشیب برون‌مرزی ازدواج برای اقامت کانادا می‌گویند.

اول‌ازهمه، همسرتان باید شما را به‌عنوان همسر قانونی و نکاحی خود به سازمان‌های مربوطه در کانادا معرفی کرده و اسپانسر شما برای اقامت کانادا شود. آنگاه شما می‌توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا اپلی کنید.

متأسفانه در موارد اسپانسرشیب ازدواجی نه عشق و نه سند ازدواج برای اثبات کامل صحت ازدواج برای اقامت کانادا کافی نیستند. زوج‌ها برای اثبات درستی ازدواجشان به دولت کانادا باید راه درازی را بپیمایند. اگر نهادهای مربوطه حتی اندکی شک کنند که ازدواج شما ساختگی است، از دریافت اقامت کانادا (دائم) محروم خواهید شد.

اقامت کانادا از طریق خوداشتغالی

اقامت کانادا از طریق خوداشتغالی برای کسانی است که فعالیت‌های جدی ورزشی یا فرهنگی در سطوح ملی یا جهانی دارند و می‌خواهند به‌عنوان یک فرد خود اشتغال به کانادا مهاجرت کنند و به طور دائم اقامت کانادا بگیرند. این دسته از افراد باید به فرهنگ و ورزش کشور کانادا علاقه‌مند بوده و در رشد و توسعه آن سهیم گردند.

الزامات خوداشتغالی برای اقامت کانادا عبارت‌اند از:

– داشتن سابقه جدی فعالیت در زمینه‌های فرهنگی یا ورزشی

– تمایل به توانایی برای خوداشتغال بودن در کشور کانادا

– داشتن معیارهای خوداشتغالی (سابقه فعالیت، تحصیلات، سن، توانایی‌های زبانی و توانایی سازگاری)

– همخوانی با الزامات پزشکی و امنیتی

سابقه جدی یعنی شما باید دست‌کم دو سال به‌عنوان یک فرد خوداشتغال فعالیت کرده باشید. دو سال مذکور حداقل باید پنج سال پیش از روز اپلای کردن شما آغاز شده باشند. ضمناً اگر بیش از دو سال سابقه داشته باشید این از نظر اخذ اقامت کانادا برای شما امتیاز محسوب می‌شود.

اقامت کانادا از طریق تولد

امروزه کانادا یکی از معدود کشورهای توسعه یافته جهان است که به هر کودک به دنیا آمده در خاک خود شهروندی بی‌ قیدوشرط می‌دهد.

هر نوزادی که در کانادا به دنیا بیاید، حتی اگر پدر و مادر او شهروند کانادا نباشند، به‌طور خودکار شهروند کانادا محسوب خواهد شد. برای همین است که خیلی از افرادی که اقامت کانادا ندارند برای تولد فرزندشان به این کشور می‌آیند. البته پدر و مادر او هیچ مزیت ویژه و مازادی را برای دریافت اقامت دائم در کانادا دریافت نخواهند کرد (به‌جز روش‌های عادی اسپانسرشیب خانوادگی).

خیلی از پدرومادرها پس از متولد شدن نوزادشان همراه با فرزند خود به کشورشان بازمی‌گردند. این‌گونه آن‌ها مطمئن خواهند بود که فرزندشان پس از رسیدن به سن خاصی می‌تواند هر زمان که دلش خواست به کشور کانادا برود و آنجا به‌عنوان یک شهروند به کار و تحصیل بپردازد.

حقوقی که با دریافت اقامت دائم کانادا بدست می آورید

بیشتر مزایای اجتماعی که شهروندان کانادا نیز دریافت می‌کنند.

  • زندگی، کار یا تحصیل در سرتاسر کانادا.
  • محافظت شدن از سوی مجموعه حقوق و آزادی‌های کانادا (Canadian Charter of Rights and Freedoms).
  • پوشش بیمه سلامت از سوی سامانه سلامت عمومی.
  • امکان تقاضا برای شهروندی کانادا، با توجه به مقررات.
  • الزام رعایت همه قوانین فدرال، استانی و شهری.
حقوق شهروندی درصورت اخذ اقامت دائم کانادا
حقوق شهروندی مهاجرانی که اقامت دائم کانادا را دارند

حقوقی که با داشتن اقامت دائم کانادا نخواهید داشت

  • رای دادن یا نامزد شدن در فعالیت های سیاسی
  • استخدام در مشاغل امنیتی سطح بالا

مدت زمان لازم زندگی در کانادا برای تمدید اقامت دائم

برای حفظ و تمدید اقامت دائم باید در پنج سال گذشته حداقل ۷۳۰ روز در کشور کانادا بوده باشید. این مدت زمان نیازی نیست که ادامه دار بوده باشد، بلکه بصورت متناوب بوده باشد پذیرفته است. به این موضوع که بر اساس قانون این کشور چه مواردی خروج از کانادا محسوب می شود دقت کنید.

ارزان ترین شهر ها برای اقامت کانادا

شربروک، ایالت کبک

هزینه زندگی در شربروک کانادا تقریبا ۱۶ درصد کمتر از میانگین متوسط کل کانادا است. به همین جهت این شهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفری، ارزان ترین شهر کانادا محسوب می شود. در حدود ۱۶۰ کیلومتری شرق شهر مونترال، شربروک شهری با چندین موسسه تحقیقاتی و دانشگاهی و هزاران دانشجو است.

لاوال، ایالت کبک

لاوال یکی دیگر از شهر های ارزان استان کبک برای اقامت است. هزینه های عمومی زندگی در لاوال، ۱۰ درصد کمتر از میانگین کشوری کانادا است. به همین دلیل این شهر هم، شهری ارزان برای اقامت کانادا است. لاوال در حدود ۳۰ کیلومتری شمال غرب مونترال است و حومه آن شهر محسوب می شود. اقتصاد و تعادل مالی لاوال نیز با توجه به جمعیت و وسعت آن کوچک است.

ساگوئنای، ایالت کبک

ساگوئنای یکی دیگر از شهرهای ارزان ایالت کبک است. این شهر با هزینه زندگی هشت درصد پایین تر از میانگین کشوری، مقصد خوبی برای افراد تازه وارد یا کم درآمد محاسبه می شود. ساگوئنای در ۲۰۰ کیلومتری شمال شهر کبک قرار دارد و تقریبا اکثر جمعیت این شهر به زبان فرانسوی صحبت می کنند. اقتصاد این شهر نیز عمدتا روی آلومینیوم می چرخد.

لویس، ایالت کبک

هزینه زندگی در لویس ۷.۹ درصد کمتر از میانگین ملی است. اقتصاد این شهر به نفت و صنایع نفتی وابسته است. شهر لویس نیز یکی از همگن ترین شهر های کانادا است زیرا اکثریت جمعیت آن به زبان فرانسوی صحبت می کنند.

تربنن، ایالت کبک

هزینه زندگی در تربنن نیز ۷ درصد کمتر از میانگین کشوری در کانادا است. شهر تربنن در موقعیت ۳۰ کیلومتری شمال مونترال قرار دارد و از حومه های آن محسوب می شود. وجود مراکز متعدد و کارخانه های تولیدی این شهر را به یکی از شهر های تولیدی و تجاری کانادا تبدیل کرده است.

مونکتون، ایالت نیوبرانزویک

با جمعیتی که کمی بیشتر از ۷۰ هزار نفر است، مونکتون بزرگترین شهر نیوبرانزویک است. این شهر نیز یکی از شهرهای موجود برای اقامت کانادا در کانادا با کمترین هزینه  است و هزینه زندگی در آن ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری است. این شهر یک اقتصاد قوی و بسیار متنوع در زمینه های مختلف دارد.

ابوتسفورد، ایالت بریتیش کلمبیا

با هزینه زندگی ۳.۶ درصد کمتر از میانگین کشوری، ابوتسفورد ارزانترین شهر بزرگ در ایالت بریتیش کلمبیا است. این شهر حدود ۷۰ کیلومتر از ونکوور فاصله دارد و در منطقه دره فریزر قرار دارد.

سنت کاتارینز، ایالت اونتاریو

سنت کاتارینز یکی از ارزانترین شهرهایی است که در ایالت اونتاریو واقع شده است و هزینه زندگی در آن ۰.۵ درصد کمتر از میانگین کشوری کانادا است. بزرگترین شهر منطقه نیاگارا، یعنی سنت کاتارینز، اقتصادی بر پایه تولید و صنعت دارد.

گرانترین شهرها برای اقامت کانادا

در این قسمت ۵ شهر بزرگ و گران قیمت برای اقامت در کانادا را به ترتیب آورده ایم:

  • ونکوور کانادا در ایالت بریتیش کلمبیا
  • تورنتو در ایالت اونتاریو
  • ویکتوریا در ایالت بریتیش کلمبیا
  • کالگرای در ایالت آلبرتا
  • همیلتون بارلینگتون در ایالت اونتاریو

هزینه لازم برای مهاجرت راحت به کانادا

هزینه های عمومی زندگی شامل پوشاک، خواراک، لباس و… هستند که در ایالت های مختلف کانادا، مقادیر متفاوتی خواهند داشت. برای مثال ما در این بخش هزینه های زندگی در دو شهر معروف کانادا را با هم مقایسه می کنیم.

هزینه اقامت در تورنتو کانادا

در شهر تورنتو در کشور کانادا شما باید برای اقامت تک نفره و بدون اجاره ماهانه چیزی نزدیک به هزار و چهل دلار کانادا هزینه کنید که این مقدار در سال به ۱۲ هزار و پونصد دلار کانادا می رسد.

هزینه زندگی و مهاجرت به تورنتو کانادا
میانگین هزینه‌های زندگی هرفرد در تورنتو چقدر است؟

برای دانشجویان باز هم بدون در نظر گرفتن اجاره، در یک ماه باید تقریبا ۸۸۰ دلار کانادا هزینه کنید. اما برای یک خانواده چهار نفره در طول یک ماه منهای هزینه اجاره، شما باید چیزی نزدیک به ۳ هزار و هشتصد دلار هزینه کنید.

هزینه اقامت در مونترال کانادا

اما شهر مونترال دارای هزینه های ارزان تری نسبت به تورنتو است. هزینه اقامت یک نفره ماهانه بدون اجاره، چیزی در حدود ۹۵۰ دلار کانادا است که در سال به مبلغ تقریبی ۱۱ هزار و چهارصد دلار می رسدکه تقریبا هزار دلار در سال از تورنتو کمتر است. برای یک خانواده سه نفره در طول یک ماه منهای هزینه اجاره نیز شما باید چیزی نزدیک به ۳ هزار و ۴۸۰ دلار کانادا هزینه کنید.

همچنین شرایط لازم برای استفاده از روش‌ های مختلف مهاجرت به کانادا برای گرفتن اقامت با هم فرق دارد، در هر روش باید هزینه‌ های متفاوتی صرف شود. ازاین‌رو نمی‌توان هزینه ثابتی برای اقدام به مهاجرت و اخذ ویزای این کشور بیان کرد.

کانادا، کشوری با نژاد و فرهنگ های مختلف

کانادا همواره مهاجرین از سراسر دنیا را مورد استقبال و حمایت قرار داره. همین مسئله مهاجرت به کانادا و اقامت کانادا را بسیار برای افراد راحت کرده و محیطی صمیمی و دوستانه ایجاد شده است. مسئله که باعث تفاوت بسیار زیادی نسبت به بقیه کشورها برای مهاجرت و اقامت شده است.

آمار مهاجرت به کانادا

در حال حاضر، سالانه حدود ۳۰۰ هزار مهاجر جدید از کشورهای گوناگون به کانادا وارد می‌شوند. این رقم یکی از بالاترین ارقام مهاجرت در مقایسه با تعداد جمعیت یک کشور است. تا سال ۲۰۲۰، چیزی بیش از هشت میلیون مهاجر با اقامت کانادا وجود داشت. این رقم ۵/۲۱ درصد جمعیت کل کانادا را تشکیل می‌دهد.

تا سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۵۴۴۲۵ نفر مهاجر ایرانی در کانادا حضور داشتند. این رقم اکنون بیشتر است. زیرا در سال  ۲۰۱۷ میلادی ۴۳۷۰ نفر، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۵۱۰ نفر، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۰۵۵ نفر، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۸۱۵ نفر، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۱۳۰۰ نفر و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱۱۰۵ نفر مهاجر ایرانی جدید وارد کانادا شده و اقامت کانادا گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۵۸% مهاجران ایرانی کشور کانادا در انتاریو زندگی می‌کردند. همچنین ۲۵% آن‌ها در بریتیش کلمبیا و ۱۰% در کبک سکونت داشته‌اند.

آمار پایین جرم و جنایت

اگر قصد مهاجرت به کشوری را دارید که آنجا احساس امنیت کنید اقامت در کانادا یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. کانادا جزو کشور هایی با پایین ترین آمار جرم در دنیاست. کانادا دارای کمترین میزان دزدی و جنایت در بین دیگر کشورهای دنیاست.

ساختارتصمیم گیری کشور کانادا

کشور کانادا نظام سیاسی فدرال دارد و اداره آن طبق اصول  دموکراسی پارلمانی و حکومت مشروطه‌ی سلطنتی می باشد. دولت فدرال یا مرکزی و دولت های استانی هر ۱۰ ایالت هر کدام سهمی در اداره و کنترل برنامه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارند.

کشور کانادا در قرن نوزدهم به استقلال رسید. طبق قانون اساسی، حکومت کانادا از ملکه،  بخش فرمانداری کل، دولت مرکزی فدرال، مجلس سنا و مجلس عوام  و دولت های ایالتی ساخته شده است. کشور کانادا که ۱۰ استان و ۳ ناحیه دارد توسط دولت های مستقل اداره می شوند و زیر پوشش دولت فدرال قرار دارند. فرماندار کل، نماینده‌ی پادشاه در کاناداست. کانادا جزو کشورهای مشترک المنافع است.

براساس قانون اساسی کانادا پادشاه یا ملکه‌ی رییس کشور است ، ملکه‌ی انگلیس ملکه الیزابت دوم، در حال حاضر ملکه کاناداست و هر قانونی توسط امضای ایشان رسمیت خواهد یافت. فرماندار کل، نماینده ملکه است و  کلیه قدرت و اختیاراتی قانونی پادشاه را دارا می باشد. مجلس سنا به‌منظور حمایت از منافع طبقات کم‌جمعیت‌تر کانادا تحت قلمرو قضایی فدرال، تأسیس شد؛ بنابراین عضویت در سنا برمبنای اصل نمایندگی منطقه‌ای است و مانند مجلس عوام، براساس جمعیت، صورت نمی‌گیرد.

ساختارتصمیم گیری کشور کانادا
سلسله مراتب اخذ تصمیمات مهم در کشور کانادا

قوانین مهاجرتی کانادا توسط دولت های فدرال، دولت کبک ، و دولت های استانی به تناسب نیازهای هر یک برنامه ریزی می شود. پروسه مهاجرت به کانادا برای یک  فرد و یا خانواده زمانی به ثمر می نشیند که اقامت کانادا را اخذ کند و شهروند این کشور شود.

موقعیت بین المللی کشور کانادا

عضویت کشور کانادا در پیمان ها و سازمان های اقتصادی و بین المللی شاخص خوبی برای ارزیابی قدرت اقتصادی و سیاسی این کشور است.

کانادا عضو گروه G8 ، متشکل از ۸ کشور توسعه یافته و صنعتی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سازمان اقتصادی کشورهای منطقه اقیانوس آرامAsia-Pacific Economic Cooperation ، سازمان ملل و ناتو می باشد. البته درسازمان ها و آژانس های بین المللی و اروپایی متعدد دیگری هم عضو است که همگی باعث افزایش قدرت و نفوذ این کشور شده است.

بیشترین تجارت کانادا با ایالات متحده آمریکاست و تجارت بین این دو کشور بیشترین تجارت در دنیاست. کانادا با صادرات منابع معدنی خود و نفت و گاز و تولید و صادرات محصولات کشاورزی و باغداری اقتصاد خود را اداره می کند.

بازار کار در کانادا

به دلیل رشد اقتصادی بسیار زیاد در کانادا زمینه های شغلی بسیار زیادی هم برای نیرو های متخصص ایجاد شده است. و این مسئله باعث حمایت دولت از مهاجران به عنوان نیروی کار متخصص شده است و هر ساله مهاجران زیادی میپذیرد و اقمت در کانادا را برای مهاجرین جذاب کرده است.

جذب مهاجر در کانادا مسئله جدیدی نیست، با اینکه در بسیاری از کشور ها آمار بیکاری رو به افزایش است این مسئله در کانادا وجود ندارد و به همین علت اقامت در کانادا برای بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا مورد توجه قرار میگیرد.

به دلیل بازار کار بسیار خوب در کانادا بیمه درمانی بسیار کم هزینه است. کشور و دولت کانادا نسبت به بیمه درمانی مهاجرین بسیار جدی و کارآمد فعالیت میکنند.

کار در کانادا

کار در کانادا

برای کار در کانادا، دو روش اصلی وجود دارد: اول پیدا کردن کارفرمای کانادایی و دوم راه‌اندازی و یا مدیریت یک کسب‌وکار کانادایی. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

سریع ترین روش برای اخذ اقامت کانادا چیست؟

سالانه افراد زیادی تصمیم به دریافت اقامت کانادا می‌گیرند. در این میان، افرادی که روش مناسبی گرفتن مجوز مهاجرت به کانادا انتخاب کنند، موفق می‌شوند. تمامی مهاجران به دنبال راحت‌ ترین شرایط مهاجرت به کانادا، می‌گردند تا با هزینه کم و در مدت‌زمان کوتاهی بتوانند به این کشور مهاجرت کرده و شروع به کار و زندگی در این کشور کنند. در آخر باید در نظر داشت، برای مهاجرت و گرفتن اقامت کانادا هر شخص باید برنامه‌ مهاجرتی مناسب با وضعیت خود را انتخاب کند. مشاوران ما در هرمس اپلای، پرونده‌های متعددی را برای مهاجرت و اخذ اقامت کانادا با انواع ویزاها، بررسی کرده اند و قادرند پاسخگویی سوالات شما باشند تا پروسه مهاجرت به کشور کانادا را تصحیل کنند. برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا شهروندی کانادا با اقامت دائم آن تفاوت دارد؟
بله. برای دریافت شهروندی کانادا و داشتن حقوق شهروندی کامل، علاوه بر اقامت دائم باید از شرایط دیگری نیز برخوردار بود.
برای مهاجرت به کانادا چه مبلغی موردنیاز است؟
هزینه اپلای کردن برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری برای یک نفر حدود ۱۵۵۰۰ دلار کانادا، برای زوج‌ ها ۲۱۰۰۰ دلار کانادا و برای خانواده‌ ها ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار کانادا است.
آیا کارت اقامت دائم منقضی می‌شود؟
بله. بیشتر کارت‌های اقامت دائم تا پنج سال دارای اعتبار هستند. البته برخی از آن‌ها تنها یک سال اعتبار دارند. شما باید پیش از منقضی شدن کارت خود آن را تمدید کنید.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدرا هاشمی
4 ماه قبل

دوست دختر من اهل کاناداست چطور میتونم منم برم کانادا پیشش؟ میخوام کلا برم

خانم میرخانی
پاسخ به  صدرا هاشمی
4 ماه قبل

سلام صدرا عزیز وقتتون بخیر
شما میتونید از طریق ایشون دعوتنامه دریافت کنید و یا با ازدواج با ایشون اقامت کانادا رو دریافت کنید.

سجاد آقاجانی
4 سال قبل

سلام . منظورتون اینه که ارشد ایرانم رو کلا اعلام نکنم ؟

امین بهرامی
پاسخ به  سجاد آقاجانی
4 سال قبل

ترجیح این هستش که اعلام نکنید.

سجاد آقاجانی
4 سال قبل

با سلام. خواهش میکنم اگه براتون مقدوره سوالات من رو حتی کوتاه جواب بدید و من رو از نگرانی در بیارید. من الان توی کانادا هستم و به شدت استرس این سوالاتم رو دارم و خوشحالم که شمارو پیدا کردم.

1. من برای ویزای تحصیلی اقدام کردم و الان دانشجوی ترم اول ارشد در دانشکاه اتاوا هستم. توی ایران هم 5 سال پیش ارشد خوندم و الان 18 ماهه تموم میشه مسترم و 32 سالم هست . مشکلی که وجود داره در رابطه با رزومه ای هست که متاسفانه شرکت بسیار بی سوادی برام انجام داده پروسه ویزای تحصیلیم رو و پر از ایراده. من میخوام برای اکسپرس اقدام کنم و رزومه ای که این شرکت درست کرده و داده سفارت و پذیرش گرفته، توش اولا معدل لیسانسم رو بالاتر زده و نمیدنم چرا اینکارو کرده ؟ و چه اتفاقی میوفته وقتی من بخوام رزومه جدید آپلود کنم با معدل واقعیم و مدرک تایید شده ی WES

2. این شرکت مدرک ارشد ایران من رو در رزومه اصلا وارد نکرد و گفت احتمال ریجکتیت میره بالا برای ارشد دوم. حالا برای EE الان امتیاز ارشد ایرانم رو نیاز دارم وگرنه زیر 450 میاد امتیازم و نمیدونم الان چه جوری اعلام کنم که ارشد دارم در حالیکه قبلا اعلامش نکردم برای ویزای تحصیلی.

3. سابقه کار من رو این شرکت جوری زده که 10 سال اخیر رو کار کردم. حالا واسه 3 سال آخرش نامه و اینا میتونم بگیرم ولی قبلیش رو اصلا نمیتونم و تازه مصادف هست با ارشد خوندنم توی ایران. واقعا نمیدونم این رزومه رو باید چه کنم و الان برای این تناقضات باید چه کنم تا یه وقت ریجکت نشم و 5 سال محروم نشم….

اگه میشه راهنماییم کنید و از نگرانی من رو در بیارید. ممنونم واقعا

امین بهرامی
پاسخ به  سجاد آقاجانی
4 سال قبل

با سلام
تنها پیشنهادی که می توانم به شما بدهم این است یا ارشدتان را در اتاوا به اتمام برسانید و بعد برای اکسپرس اینتری اقدام کنید یا اینکه بروید و از یک وکیل یا مشاور در کانادا کمک بگیرید البته این مورد کمی هزینه خواهد داشت.

سجاد آقاجانی
پاسخ به  امین بهرامی
4 سال قبل

سلام . منظورتون اینه که ارشد ایرانم رو کلا اعلام نکنم ؟

حبیب شاهسوندی
4 سال قبل

من خودم کارفرما هستم، به کشاورزی و باغداری مشغول به کار هستم و پروانه کسب کیف و کفش دارم، میخواهم از طریق کار اقامت بگیرم لطفا بهم مشاوره بدهید

امین بهرامی
پاسخ به  حبیب شاهسوندی
4 سال قبل

با سلام و احترام
شما میتوانید از طریق کارآفرینی اقامت کانادا را دریافت کنید. برای دریافت اقامت کانادا از طریق کارآفرینی باید حداقل یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کنید و سه میلیارد تومان هم موجودی داشته باشید. در صورتی که نیاز به مشاوره دقیق تر دارید با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره مهاجرت را تکمیل کنید تا ما با شما تماس بگیریم.
با آرزوی موفقیت

کادر هرمس اپلای