شهریه تحصیل در فرانسه در دانشگاه ها؛ مهاجرت تحصیلی و هزینه آن

شهریه تحصیل در فرانسه در دانشگاه ها؛ مهاجرت تحصیلی و هزینه آن

فرانسه از سال‌های بسیار دور به‌عنوان مقصدی مناسب برای تحصیل بوده است چرا که هزینه تحصیل در فرانسه بسیار مناسب است. در این کشور دانشگاه‌های بسیار سطح بالایی قرار دارند که در رنکینگ‌های جهانی دارای رتبه‌های بسیار مناسبی هستند؛ اما یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که پیش از مهاجرت تحصیلی به فرانسه باید بدانید، شهریه تحصیل در فرانسه است. ما در این مقاله قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص هزینه مهاجرت تحصیلی به فرانسه و عوامل تأثیرگذار بر آن صحبت کنیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

آشنایی با کشور فرانسه

کشور فرانسه را می‌ توان یکی از جذاب‌ ترین و جالب‌ ترین کشورهای اروپایی دانست. این کشور دارای تاریخ غنی در کنار فرهنگ چندین هزارساله است که می‌تواند مقصد مناسبی برای مهاجرت در نظر گرفته شود. کشور فرانسه بعد از کشور آلمان به‌ عنوان دومین کشور پرجمعیت اروپایی شناخته می‌شود که می‌تواند شرایط زندگی بسیار مساعدی را برای شهروندان خودش ایجاد کند. از مهم‌ ترین همسایه‌ های این کشور می‌توان به سوئیس، ایتالیا و آلمان اشاره کرد.

واحد رسمی پول فرانسه در سال‌های گذشته، فرانک بوده و هم اکنون به یورو تغییر پیدا کرده است. مردم فرانسه به زبان فرانسوی صحبت کرده و یکی از خوش‌ پوش‌ ترین و خوش استایل ترین مردم جهان شناخته می‌شوند. یکی از مهم‌ ترین مزایای کشور فرانسه، وجود دانشگاه‌ های معتبر در کنار اساتید حرفه‌ ای است که باعث شده فرانسه به‌عنوان یکی از جذاب‌ ترین مقاصد تحصیلی دنیا انتخاب شود.

از سوی دیگر هزینه تحصیل در فرانسه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است. از بهترین شهرهای فرانسه می‌توان به پاریس، لیون، مارسی، نانت، لیل و­… اشاره کرد که هرکدام از این شهرها، دانشگاه‌های سطح بالایی دارند که هرساله پذیرای صدها دانشجوی بین‌ المللی هستند.

 

آشنایی کلی با هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه در مقایسه با سایر نقاط اروپا نسبتا کم است. اکثر موسسات آموزش عالی در فرانسه از سوی دولت تامین می شوند، بنابراین معمولا هزینه اسمی بسته به سطح تحصیل وجود دارد.

دانشگاه ها در فرانسه به پایین بودن هزینه های تحصیلی مشهور هستند و هزینه های اداری را به عهده می گیرند، که باعث کاهش قیمت ها شده و با این حال، این رقم بسیار پایین تر از سایر کشورها مانند انگلستان است. برای تحصیل در یکی از مراکز خصوصی فرانسه، می توانید بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو در سال پرداخت کنید، اما هزینه ی بعضی از آنها حدود ۱۰،۰۰۰ یورو در سال است.

یک مؤسسه خصوصی که مهندسی، مدیریت یا کسب و کار آموزش می دهد می تواند هزینه ای تا ۳۰،۰۰۰ یورو در سال داشته باشد. متوسط مدرک لیسانس سه تا چهار سال است، بنابراین دانش آموزان باید ۵۶۷ یورو (۵۰۳ پوند) یا متوسطه دو ساله، ۵۱۸ یورو (۴۵۹ پوند) صرف تحصیل در این مقطع کنند.

هزینه‌ های تحصیل در دانشگاه‌ های فرانسه

به‌ صورت کلی هیچ‌ کدام از دانشگاه‌ های فرانسه امکان تحصیل رایگان را در اختیار هیچ دانشجویی قرار نمی‌ دهند؛ اما از آن جایی که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی فرانسه بسیار پایین است، می‌ توان از آن‌ها چشم‌ پوشی کرد. البته هزینه تحصیل در فرانسه و در دانشگاه‌ های خصوصی این کشور بالاتر است و شما باید شهریه‌ های سنگین‌ تری را پرداخت کنید.

البته دولت کشور فرانسه بعد از سال ۲۰۱۹ که هزینه‌های تحصیل در این کشور افزایش پیدا کرد، بورسیه‌های دولتی را نیز تا سقف سه برابر افزایش داد تا دانشجویان به کمک این بورسیه‌ها بتوانند تحصیل رایگان در دانشگاه‌های فرانسه را تجربه کنند. اگر شما هم قصد دارید تا در دانشگاه‌ های دولتی این کشور پذیرفته شده و تحصیل با حداقل هزینه‌ها را تجربه کنید، باید به زبان فرانسوی آشنایی داشته باشید.

بسیاری از برنامه‌های آموزشی در مقطع کارشناسی در این کشور به زبان فرانسوی ارائه می‌شود. البته این امکان برای شما وجود دارد که در مقطع کارشناسی ارشد، از برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی نیز استفاده کنید، اما بازهم امکان وجود برنامه‌های آموزشی به زبان فرانسه را نمی‌توان رد کرد. البته دانشگاه‌های این کشور شرایطی را فراهم کرده‌اند تا پیش از ورود به آن‌ها در دوره‌های آموزش زبان فرانسه شرکت کرده و بعد از کسب مدرک وارد دانشگاه شوید.

هرچند که این دوره‌های آموزش زبان نیز دارای هزینه‌هایی بوده که باید در هزینه تحصیل در فرانسه لحاظ شود. همچنین دانشجویانی که عضو کشورهای اتحادیه اروپا نبوده، باید هزینه‌های تحصیلی بیشتری را پرداخت کنند.

هزینه های اسکان دانشجویی در فرانسه

اقامت در فرانسه ارزان تر از انگلستان است و میانگین آن € ۲۰۰- € ۳۰۰ (£ ۱۷۷- £ ۲۶۶) در هر ماه است. دانشجویان چندین گزینه برای زندگی دارند؛ سالن های تحصیلی اقامت، یک آپارتمان مشترک یا یک خوابگاه . میانگین هزینه برای سالن های تحصیلی اقامت ماهانه ۲۰۰ یورو میباشد.

هزینه تحصیل در فرانسه به شدت متغیر هستند و بستگی به شهر، نوع مسکن و امکانات مورد نظر دارند. در شهرهای بزرگ مانند پاریس، هزینه‌های اسکان معمولاً بیشتر است. اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی معمولاً از نظر هزینه مقرون به صرفه‌تر است اما اگر در آپارتمان یا خانه اجاره اقامت کنید، هزینه‌ها ممکن است بیشتر باشد. همچنین، شهریه تحصیل در فرانسه  اسکان شامل اجاره مسکن، قبض‌های اب، گاز و برق، هزینه‌های اینترنت و هزینه‌های خدمات محلی مانند مواد غذایی می‌شود. برای اطلاعات دقیق‌تر و هزینه‌های اسکان در شهرهای خاص، بهتر است به وب‌سایت‌های مربوط به اقامت دانشجویی در فرانسه مراجعه کنید.

میانگین اجاره یک آپارتمان (برای یک یا دو نفر) ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در هر ماه می باشد. آپارتمانها معمولا در متر مربع اندازه گیری می شوند و اجاره متوسط برای هر مترمربع در پاریس € ۱۵ (£ ۱۳) و یا € ۷ (£ ۶.۲۰) در هر متر مربع در جای دیگر فرانسه است.

دانشگاه های فرانسه مسکن به نام Cités-U را به قیمت ارزان (حدود 120 تا 110 پوند در هر ماه خارج از پاریس) برای مقرون به صرفه بودن هزینه برای داننشجویان ، ارائه میدهد و این موسسه خدمات دانشجویی توسط دولت فرانسه اداره می شود و همچنین  تقاضا برای این مسکن ها بسیار زیاد است و بر مبنای معیارهای اجتماعی یا برای دانشجویان با بورس تحصیلی ارائه می شود. همچنین چندین سازمان خصوصی وجود دارد که خانه های دانشجویی خوبی دارند مانند Résidences Estudines، CLEF و ADELE.

دانش آموزان  و دانشجویان برای تحصیل در فرانسه می توانند درخواست کمک مالی از محل Caisse d’Allocation Familiale (CAF) برای دریافت تخفیف دانش آموزی برای جبران بخشی از اجاره بها ی خود بهره مند شوند.

معرفی ارزان‌ ترین دانشگاه‌ های فرانسه

بدون شک افرادی که برای تحصیل در فرانسه نگران هزینه‌های دانشگاهی هستند، باید با دانشگاه‌ های ارزان کشور فرانسه آشنا باشند. یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های تحصیلی در این کشور، پذیرش از دانشگاه‌هایی است که شهریه‌های پایینی دارند. از مهم‌ ترین دانشگاه‌ های فرانسه که برای پذیرش از دانشجویان خود حداقل شهریه را دریافت می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام دانشگاه شهریه در سال
دانشگاه اورلئان ۱۷۰ تا ۶۰۱ یورو
دانشگاه استراسبورگ ۱۸۴ تا ۶۱۰ یورو
دانشگاه مهندسی گرنوبل آلپ ۱۲۲ تا ۴۷۰ یورو
دانشگاه بورگوندی ۱۷۰ تا ۶۰۱ یورو

همچنین شما می‌ توانید دانشگاه‌ هایی مانند مدرسه بازرگانی املیون، انستیتو پلی تکنیک پاریس، دانشگاه لیون و… را هم برای کاهش هزینه تحصیل در فرانسه انتخاب کنید.

هزینه‌ های زندگی دانشجویی در کشور فرانسه

به‌صورت کلی هزینه‌های زندگی در کشوری مانند فرانسه کاملاً به شما و سبک زندگی‌تان باز خواهد گشت؛ اما در کنار این مورد، شهری که برای زندگی و تحصیل انتخاب می‌کنید، می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی هزینه‌های شما در کشور فرانسه تأثیرگذار باشد. به‌صورت متوسط زندگی در شهرهای بزرگ فرانسه به‌صورت متوسط هزینه‌های زیر را در برخواهد داشت:

  • پاریس: بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در ماه (گاهی این رقم با احتساب محل اقامت، درصورتی‌که خوابگاه‌های دانشجویی را انتخاب کنید، خواهد بود.)
  • نیس: ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در سال
  • لیون، نانت، بوردو یا تولوز: ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه
  • برای مابقی شهرهای فرانسه می‌توان مبالغ کمتری در حدود ۶۵۰ یورو در ماه برای هزینه تحصیل و زندگی کنار گذاشت.

بورسیه‌ ها و کمک‌ های مالی دانشگاه‌ های فرانسه

اگر قصد دارید تا در هزینه تحصیل در فرانسه صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از بورسیه‌ها و کمک‌های مالی که دانشگاه‌ها و دولت فرانسه برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند، استفاده کنید. برخی از دانشگاه‌ها بورسیه‌های تحصیلی ۱۰۰۰۰ یورویی در هرسال تحصیلی را به دانشجویانی که حداکثر ۳۰ سال سن داشته و معیارهای علمی آن‌ها را دارند، اعطا می‌کنند.

همچنین وزارت امور خارجه فرانسه، بورسیه‌هایی را از طریق برنامه بورسیه تحصیلی عالی ایفل ارائه می‌دهد که عمدتاً برای دانشجویانی است که در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری ثبت‌نام کرده‌اند. این بورسیه برای دانشجویان ارشد تا ۱۱۸۱ یورو در ماه و برای دانشجویان دکتری ۱۴۰۰ یورو در ماه خواهد بود.

البته بیشتر کمک‌ هزینه‌های تحصیلی در فرانسه بر اساس نیاز مالی به دانشجویانی که کمتر از ۲۸ سال سن دارند، اعطا می‌شود. مبلغ این کمک‌های مالی می‌تواند بسته به نیاز مالی دانشجو بین ۱۶۰۶ تا ۴۶۰۰ یورو در سال متغیر باشد. همچنین کمک‌ هزینه‌های مالی که بر اساس شایستگی به دانشجویان اعطا می‌شود می‌تواند بین ۱۸۰۰ تا ۶۱۰۰ یورو در ماه باشد.

سایر هزینه های تحصیل در فرانسه

لازم به ذکر است که متوسط هزینه ی ماهیانه برق، گاز و اینترنت ۶۰ یورو (۵۳ پوند) است و میانگین هزینه اینترنت ۲۵ یورو (۲۲ پوند) در ماه است. کتاب ها و سایر مواد مطالعه حدود ۵۰ یورو (۴۴ پوند) در ماه است و پرداختن به صندوق تعلیم و تربیه بیمه بسیار توصیه می شود و بسته به پوشش، هزینه ۲۰ تا ۵۰ یورو (£ ۱۷- ۴۴) در هر ماه است.

دانش آموزان از کشورهای منطقه اقتصادی اروپا باید با کارت بیمه درمانی اروپا (EHIC) پوشش داده شوند. صورتحساب تلفن ماهانه به طور متوسط 25 یورو (22 پوند) است، با این حال، هزینه ی برخی از معاملات آنلاین کمتر از 10 یورو (11 پوند) در هر ماه است.

بها ی یک لیتر بنزین ۱.۳۳ یورو (۱.۱۸ پوند) است و کارت مسافرتی یا حمل و نقل ماهانه حدود ۷۰ یورو (۶۲ پوند) است، گرچه برای تک تک حمل و نقل، از € ۱۷- € ۳۳ متغیر است.

به طور کلی هزینه ی تحصیل در کشور فرانسه بسیار مقرون به صرفه بوده و دانشجویان میتوانند با انتخاب درست در محل اقامت و رشته ی تحصیلی خود در این کشور زندگی بسیار راحت و مناسبی را داشته باشند .

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه

افراد زیادی از دیگر کشورها با انگیزه ­های گوناگونی چون استفاده تحصیل عالی رایگان، شرایط کاری مناسب، آمار پایین جرم و جنایت، امکانات و خدمات رفاهی بالا و … قصد زندگی و اقامت در فرانسه را دارند.

خدمات موسسه هرمس اپلای

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم در کشور فرانسه دانشگاه های بسیار قوی و سطح بالایی هستند که در رنکینگ جهانی نیز رتبه ی خوبی به خود اختصاص دادند. و برای تحصیل در این کشور اولین نکته ای که قابل توجه دانشجویان قرار میگیرد شهریه تحصیل در فرانسه است. هزینه تحصیل در فرانسه از قبیل اسکان،دانشگاه ها،زندگی دانشجویی، بورسیه ها و کمک های مالی که ما سعی کردیم این مطالب را به اختصار در این مقاله بازگو کنیم. شما نیز میتوانید برای گرفتن مشاوره  در مورد هزینه مهاجرت تحصیلی به فرانسه و پاسخ به سوالهای خود از طریق پرکردن فرم موسسه هرمس اپلای از مشاوران باتجربه ما مشورت بگیرید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
هزینه تحصیلات در فرانسه چگونه است؟
کشور فرانسه به پایین بودن هزینه های تحصیلی در اروپا معروف است و میتوان گفت تحصیل در یکی از مراکز خصوصی فرانسه مبلغ ۱۵۰۰تا ۲۵۰۰ یورو در سال است.
داشنجویان تحصیل در فرانسه در خوابگاه میتوانند اقامت داشته باشند؟
بله، دانشجویان میتوانند در خوابگاه،آپارتمان مشترک و یا سالن های تحصیلی اقامت زندگی کنند.
دانشگاه های فرانسه که از نظر هزینه کمتر هستند کدام هستند؟
ممکن است افرادی باشند که بدنبال دانشگاه های ارزانتر هستند از قبیل دانشگاه اورلئان،استراسبورگ و بورگوندیو…
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانوم برکتی
2 سال قبل

هزینه تحصیل در فرانسه اگر مدرک زبان فرانسوی داشته باشیم رایگانه؟ درسته؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  خانوم برکتی
2 سال قبل

باید مدارکی مثل تحصیل در دانشگاه دولتی معتبر و معدل بالا و…. هم کنار زبان فرانسوی ارئه بدید

کادر هرمس اپلای