ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان  ، شرایط و قوانین آن همواره برای بسیاری از افرادی که قصد تحصیل و حتی مهاجرت به آلمان را داشته‌اند مورد توجه و سؤال بوده است. در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط سنی، مدارک مورد نیاز و هزینه ها در سال 2023 نیز نکاتی را بیان کنیم. اگر تصمیم به اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

توضیح کوتاه درباره کشور آلمان

کشور آلمان به دلیل صنعت بسیار پیشرفته و وضعیت رفاه بسیار مناسبی که شهروندان این کشور دارند، مقصد بسیاری از افراد برای زندگی و مهاجرت ، از سراسر جهان است. تا سال 2023 در حدود 304,000 ایرانی در آلمان زندگی میکنند ولی با این حال ایرانیان رتبه‌ی ۲۸ را از نظر تعداد ایرانی مقیم این کشور دارند. این موضوع نشان دهنده‌ی این است که آلمان یک مقصد مهاجرتی مهم است و افراد بسیار زیادی به عنوان مهاجر در این کشور زندگی می‌کنند.

ترک‌ها و لهستانی‌ها بیشترین مهاجران کشور آلمان را تشکیل می‌دهند. آلمان کشوری بزرگ با ۸۲ میلیون نفر جمعیت است که با ۱۰ کشور اروپایی دیگر مرز مشترک دارد. کشور آلمان از لحاظ جغرافیایی در غرب قاره اروپا در همسایگی دانمارک، دریای شمال و دریای بالتیک، فرانسه، سوئیس، اتریش، لهستان واقع شده است.

وضعیت آب و هوایی آلمان (German weather) در زمستان­ها سرد و در تابستان­ها گرم است، اما بهار مطبوع و زیبایی دارد. از نظر وضعیت شغلی و سطح رفاه زندگی آلمان در وضعیت مناسبی است و از نظر اقتصادی یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آید.

مزایا و شرایط ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان و تحصیل در این کشور یک فرصت عالی برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های اروپا است. از سال ۲۰۰۵ تحصیل در دانشگاه‌ های اروپا برای دانشجویان خارج از اتحادیه‌ی اروپا مشمول شهریه شد، اما بسیاری از دانشگاه‌های آلمان همچنان تحصیل رایگان را برای دانشجویان سراسر جهان میسر کرده‌اند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای تحصیل در آلمان حتماً باید به زبان آلمانی تسلط داشت اما این‌چنین نیست و بسیاری از دانشگاه ها و کالج‌های آلمان کورس‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از مزایای اخذ این ویزا ، امکان تحصیل به صورت مهمان در دانشگاه‌ های انگلیس و امریکا است. بسیاری از افراد سودای تحصیلی در دانشگاه‌ های آمریکا و انگلیس را دارند اما به دلیل شرایط بسیار سخت اخذ ویزای تحصیلی این دو کشور از آن منصرف می‌شوند.

این ویزا یک فرصت استثنایی برای این افراد است که بتوانند در تحصیل در دانشگاه‌های این دو کشور را تجربه کنند. دانشجویان کشور آلمان در طول مدت تحصیل خود می‌توانند به مدت یک الی دو ترم در دانشگاه‌های انگلیس و امریکا به تحصیل بپردازند.

تحصیل در آلمان در رشته‌های متنوعی امکان پذیر است. رشته‌های مهندسی، پزشکی، دندان پزشکی، هنر و معماری و … در تمامی سطوح در دانشگاه‌ های کشور آلمان (German universities) ارائه می‌شوند.

دیگر مزیت این ویزا اجازه‌ی کار به دانشجو است. دانشجویان این کشور می‌توانند به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنند و بخشی از هزینه‌ های تحصیلی خود را از این طریق تأمین کنند. ویزای تحصیلی آلمان ویزای شنگن را برای دانشجو به همراه خواهد داشت و می‌تواند و دانشجو می‌تواند به دیگر کشورهای اروپا به راحتی تردد کند.

مزایا و شرایط ویزای تحصیلی آلمان

 

پیش نیازها و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

همان‌طور که گفتیم تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌ های آلمان رایگان است و افراد بسیاری می‌توانند از سراسر جهان بدون محدودیت رشته در دانشگاه‌ های این کشور تحصیل کنند. اما تحصیل رایگان در آلمان فقط به زبان آلمانی ارائه می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست. برای تحصیل در این کورس‌ها متقاضی باید مدرک زبان آلمان حداقل در سطح B1 را داشته باشد و در زمان اخذ ویزای تحصیلی آلمان به سفارت ارائه کند. البته این مدرک به نوعی پذیرش مشروط را برای شما به همراه دارد و شما باید به دانشگاه مدارکی مانند تستداف یا DSH یا B2 را ارائه دهید. برای تحصیل در کورس‌ های انگلیسی ،متقاضی باید مدرک آیلتس 6 داشته باشد.

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، متقاضی باید گواهی پایان دوره­ ی سه سال دبیرستان، گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی، گواهی پایان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد، همراه با ترجمه‌ی رسمی آن‌ها در هنگام مراجعه به سفارت آلمان به همراه داشته باشد.

بدیهی است متقاضی هنگام مراجعه به سفارت باید نامه‌ی پذیرش از دانشگاه‌ها آلمان را به همراه داشته باشد. گواهی پشتیبانی مالی، که شامل داشتن تمکن مالی به ارزش 11.208 یورو (برای یک سال) یا گواهی ضمانت و پشتیبانی شخصی در کشور آلمان می ­باشد، برای اخذ این ویزا ضروری است.

هم اکنون مدت زمان انتظار برای وقت مصاحبه تحصیلی سفارت نزدیک به ۱۵ ماه می باشد که این بدان معناست که شما باید حداقل یک سال و نیم از سایت سفارت درخواست وقت کنید. برای مشاوره درباره سفارت آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

پیش نیازها و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

امکان تحصیل رایگان در آلمان

بودجه بیشتر دانشگاه‌ ها در کشور آلمان توسط دولت تأمین می‌شود و متقاضیان برای دوره‌ های کارشناسی و اکثر دوره‌ های کارشناسی ارشد ملزم به پرداخت شهریه نیستند. ممکن است برای برخی از رشته‌ های کارشناسی ارشد در برخی دانشگاه‌ های آلمان متقاضیان ملزم به پرداخت شهریه باشند اما نسبت به کشورهای اروپایی دیگر میزان این شهریه زیاد نیست.

لازم به ذکر است که کلیه دانشجویان می‌ بایست مبلغی بابت ثبت‌ نام یا (Semester Contribution) پرداخت نمایند. البته این مبلغ هیچ ارتباطی با شهریه دانشگاه ندارد و دانشجویان آن را برای دریافت خدمات دانشجویی پرداخت می کنند. در بسیاری از دانشگاه‌ های آلمان متقاضیان پس از پرداخت این مبلغ کارتی برای استفاده از وسایل حمل‌ ونقل عمومی دریافت می‌کنند.

مبلغی که دانشجویان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید پرداخت کنند برای هر دانشگاه متفاوت است و چیزی بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ یورو برآورد می‌شود. این مبلغ می‌بایست قبل از شروع هر ترم و به هنگام ثبت‌ نام ترم جدید پرداخت گردد. در برخی موارد نیز مبلغ بیشتری برای خدمات دیگر همچون کتاب‌های تخصصی و متریال آموزشی بسته به رشته درسی دانشجو نیز از آنها درخواست می‌شود.

در کنار دانشگاه‌ های دولتی، دانشگاه‌ های خصوصی نیز در آلمان فعالیت می‌کنند که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند از آنها پذیرش بگیرند. اما نکته قابل توجه این است که تحصیل در این گونه دانشگاه‌ها رایگان نیست و دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه‌ های قابل‌ توجهی هستند.

امکان تحصیل رایگان در آلمان

دلیل تحصیل در کالج‌ های آلمان و شرایط آن

کالج در آلمان برای ادامه تحصیل در این کشور طراحی شده و در واقع پلی بین تحصیلات دبیرستان و تحصیلات تکمیلی است. کالج در آلمان به هدف تطبیق سیستم آموزشی کشورهای مختلف با سیستم آموزشی آلمان طراحی شده است. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان در صورتی که دیپلم خود را در کشور دیگری اخذ کرده‌اند، قبل از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان ابتدا باید دوره‌ای را در کالج‌ های این کشور بگذرانند تا برای ورود به دانشگاه‌ ها آمادگی کافی را کسب کنند.

یکی از مهمترین شرایط ورود مستقیم به دانشگاه‌ های آلمان، تحصیلات ۱۳ ساله متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. در بیشتر کشورها از جمله ایران تحصیلات به مدت ۱۲ سال صورت می‌گیرد و در نتیجه متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان یک سال را برای ورود به دانشگاه کم دارند که در این صورت باید با ورود به کالج‌ها سال سیزدهم را اضافه کنند.

لازم به ذکر است که دانشجویان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان در مدت تحصیل در کالج اجازه کار ندارند و اجازه کار تنها در تعطیلی بین دو ترم به آنها اعطا می‌شود. بنابراین هزینه زندگی در این مدت بر عهده دانشجو خواهد بود. ناگفته نماند که ارسال مدارک به این کالج‌ها پس از اپلای به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد. دانشجویان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید اصل و ترجمه مدارک خود را برای دانشگاهی که کالج مورد نظر، تحت پوشش آن قرار دارد بفرستند.

دلیل تحصیل در کالج‌ های آلمان و شرایط آن

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی در آلمان

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند در مقطع لیسانس در این کشور تحصیل کنند. دوره کارشناسی یا لیسانس در دانشگاه‌ های آلمان بین شش الی هشت ترم است و تحصیل در این مقطع برای همه دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی به صورت رایگان ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند رشته‌های متنوعی را در مقطع لیسانس در دانشگاه‌ های آلمان تحصیل کنند؛ چرا که تنوع رشته‌ها برای این مقطع بسیار زیاد است. پس از فارغ‌ التحصیلی از مقطع کارشناسی، دانشجویان می‌توانند بلافاصله وارد بازار کار شده و یا اینکه برای ادامه تحصیل وارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شوند.

نکته مهم این که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید جهت تحصیل در این رشته به زبان آلمانی مسلط باشند؛ چراکه زبان تحصیل در این مقطع به جز در موارد بسیار خاص به آلمانی صورت می‌گیرد. البته دانشجویانی که به زبان آلمانی تسلط ندارند قبل از ورود به دانشگاه می‌توانند در کلاس‌ های زبان آلمانی دانشگاه شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون‌ های (DSH) و (Test Daf) به دانشگاه ورود کنند‌. کلاس‌ هایی که برای زبان طراحی شده‌اند شش الی ده ماه طول می‌کشند و و محل ارائه آنها در دانشگاه مورد نظر است.

پس از پایان دوره کارشناسی در دانشگاه‌ های آلمان مدرک تحصیلی به عنوان (B.sc) یا (Bachelor of Science) به دانشجویان رشته‌ های علوم مهندسی و علوم پایه داده می‌شود. برای رشته‌ های علوم سیاسی، اجتماعی و انسانی نیز مدرک (B.A) یا (Bachelor of Art) به دانشجویان اعطا می‌گردد. نکته بسیار جالب برای متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان این است که تحصیل در این کشور به دانشجویان این شانس را می‌دهد که در صورت تمایل یک الی دو ترم خود را به صورت مهمان در دانشگاه‌ های مختلف آمریکا و یا کشورهای اروپایی تحصیل کنند. این فرصت به دانشجویان اجازه می‌دهد که با فرهنگ‌ های مختلف آشنا شده و در حین تحصیل به کشورهای زیادی سفر کنند.

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی در آلمان

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس نیز در دانشگاه‌ های آلمان تحصیل کنند. تحصیل در این مقطع با توجه به رشته‌ ای که فرد انتخاب می‌کند ممکن است بین دو الی چهار سال طول بکشد. همچنین در این مقطع نسبت به مقطع کارشناسی، رشته‌ های متنوع‌ تری وجود دارد و در حال حاضر حدود ۱۳ هزار رشته و گرایش برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ های آلمان ارائه می‌شوند.

نکته قابل توجه برای متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی این است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع وجود دارد، ضمن اینکه داشتن مدارک تافل و آیلتس برای رشت ه‌های انگلیسی زبان لازم و ضروری است. برای رشته‌هایی هم که به زبان آلمانی تحصیل می‌شوند، دانشجویان باید یک مدرک سطح (B1) از زبان آلمانی را برای ثبت‌نام ارائه دهند و قبل از ورود به دانشگاه در کلاس‌های زبان شرکت کرده و مدرک (DSH) را دریافت نمایند و پس از آن افراد مجوز ورود به دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دریافت کنند.

ناگفته نماند که تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌ های آلمان نیز کاملا به صورت رایگان ارائه می‌شود. پس از فارغ‌ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد، فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم و مهندسی مدرکی به عنوان (M.sc) یا (Master of Science) دریافت می‌کنند. مدرک کارشناسی ارشد برای فارغ‌ التحصیلان رشته‌ های انسانی و اجتماعی (MA) یا (Master of Art) نام دارد.

شرایط ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی شامل مواردی همچون مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی و همچنین مدرک لیسانس، ارائه مدرک زبان آیلتس زبان با نمره 6.5 و یا معادل آن در آزمون‌ های دیگر مثل تافل، ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح (B1) است. همچنین داشتن مقاله، سابقه کار و یا داشتن مهارت به زبان‌های خارجی می‌توانند در امر اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر کمک کنند.

نکته ای که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌بایست از آن مطلع باشند درباره شرط معدل است. اول اینکه معدل دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان باید ۱۴ یا ۱۵ باشد. البته همه دانشگاه‌ های آلمان شرط معدل ندارند و دانشجویانی که معدل آنها زیر این عدد باشد باید برای رشته‌ها و دانشگاه‌ هایی اقدام کنند که برای آنها شرط معدل قرار نداده باشند.

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع دکتری در آلمان

مقطع دکتری آخرین مقطعی است که در دانشگاه‌ های آلمان ارائه می‌شود. این مقطع نیز بین سه تا پنج سال ادامه دارد و دانشجویان متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان که قصد شرکت در دوره‌ های دکتری را دارند می‌توانند در کنار تحصیل حقوق ماهیانه نیز دریافت کنند.

 

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانند از دو روش در مقطع دکتری تحصیل کنند:

شرکت در دوره‌های ساختاریافته: تحصیل دکتری به این روش معمولاً سه سال به طول می انجامد. برای شرکت در دوره‌ های دکتری ساختاریافته متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید به صورت یک گروه منسجم درآمده و توسط گروهی از اساتید راهنما راهنمایی شوند. دانشجویان باید بتوانند یک پروپوزال تحقیقی را به صورت یک طرح منسجم ارائه دهند در صورتی که تناسب و ارتباط بین آنها وجود داشته باشد، به عنوان دانشجوی رشته دکتری پذیرفته می‌شوند.

شرکت در دوره‌های انفرادی: تحصیل دکتری از طریق دوره‌های انفرادی معمولا پنج سال به طول می‌انجامد. دانشجو ملزم به کار مستقل و آزادانه بر روی تز و یا پروپوزال خود است که تحت نظر استاد راهنما انجام می‌شود. دانشجویان در روش انفرادی نه تنها در دانشگاه بلکه در نهادهای غیر سازمانی و غیر دانشگاهی نیز می‌توانند پژوهش‌های خود را در رابطه با تز انجام دهند. برای قبول شدن در دوره انفرادی دکترا دانشجویان باید یک پشتیبان و یا سوپروایزر پیدا کنند که کارهای آنها را بپسندد و حمایت از آنها را قبول کند. دانشجویان می‌توانند از طریق پرتال اطلاعاتی موسسات تحقیقاتی آلمان (GERiT) از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که در حوزه تحقیقاتی آنهاست، اطلاعاتی کسب کنند و از این طریق دانشگاه متناسب با حوزه تحقیقی خود را بیابند.

لازم به ذکر است که اخذ پذیرش در مقطع دکتری در کشور آلمان کار چندان ساده‌ ای نیست چرا که دانشجویان ابتدا باید یک استاد راهنما که در حوزه تحقیقاتی آنها فعالیت داشته باشد را مجاب به پشتیبانی از آنها کنند. معمولاً این فرآیند ممکن است مدت زمانی طولانی از دانشجو بگیرد؛ چراکه پیدا کردن استاد راهنما کار بسیار دشواری است. اساتید راهنما از بین تعداد زیادی درخواست‌ ها معمولاً دانشجویانی را انتخاب می‌کنند که آنها را از دوره‌های قبلی می‌شناسند. البته در کنار درخواست، دانشجویان می‌توانند طرح پایان‌ نامه خود را برای استاد راهنما ارسال کنند تا شانس پذیرش توسط استاد مورد نظر را کسب کنند.

نکته مهم این است که استاد راهنما نه تنها باید در رشته تحصیلی دانشجو بلکه در حوزه تحقیقاتی وی نیز فعالیت علمی داشته باشد. بنابراین دانشجویان باید درخواست خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که استاد راهنما را برای همکاری با خود توجیه نمایند. اساتید راهنما معمولاً افرادی را انتخاب می‌کنند که از نظر علمی قرار است به خود آنها نیز بهره‌ای برسانند.

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان و تحصیل در مقطع دکتری در طول این مقطع به پژوهش و تحقیق می پردازند و نتایج علمی خود را به شکل یک رساله دکتری به اساتید خود ارائه می‌دهند. اگر دانشجویان بتوانند به صورت موفقیت‌ آمیز از رساله دکتری خود دفاع کنند و از آزمون‌ های شفاهی سربلند بیرون آیند، به آنها مدرک دکتری اعطا می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع دکتری در آلمان

کار دانشجویی و امکان تامین هزینه‌ ها در آلمان

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان ‌می‌توانند از طریق کار در این کشور هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند. آنها می‌توانند ضمن تحصیل، در فروشگاه‌ها رستوران‌ها و نمایشگاه‌ها به‌صورت پاره‌وقت کار کرده و امرار معاش کنند. فرصت‌های شغلی در کتابخانه دانشگاه و یا برای اساتید و همچنین در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی نیز برای دانشجویان در حال تحصیل وجود دارد.

درصورتی که دانشجویان به زبان آلمانی تسلط بیشتری داشته باشند، شانس پیدا کردن و کار برای آنها بیشتر خواهد شد. اما کار ضمن تحصیل در کشور آلمان همراه با مقررات است. دانشجویان می‌توانند در سال ۱۲۰ روز و یا ۲۴۰ نیمروز را مشغول به کار شوند. دانشجویانی که قصد دارند بیشتر از این تعداد روز کار کنند، می‌بایست از آژانس اشتغال محلی و دفتر ثبت نام خارجی‌ها اجازه دریافت کنند.

نتیجه درخواست این دانشجویان به این سازمان‌ها به سطح بیکاری در ایالتی که دانشجو در حال تحصیل در آن است و همچنین تخصص بستگی دارد. البته برای دانشجویانی که به عنوان دستیار آموزشی فعالیت می‌کنند، این قانون وجود ندارد. به افرادی که در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی کار می‌کنند (Hiwis) می‌گویند. دستیاران آموزشی ممکن است دوره‌های آموزشی و تحقیقی اساتید را سرپرستی کنند و یا مثلاً بر کتابخانه نظارت داشته باشند. این افراد برای کار خود حتی اگر بیشتر از 120 روز باشد نیازی به اخذ مجوز ندارند.

دانشجویان باید بدانند که مقررات قانون کار ضمن تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بسیار سختگیرانه است و دانشجویان می‌بایست در رابطه با آنها اطلاعات جامعی داشته باشند. در صورتی که دانشجو یکی از این قوانین و مقررات را نقض کند، بلافاصله از کشور اخراج می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها با دانشگاه‌های آلمان در ارتباط هستند و به جهت پیشبرد پروژه‌های خود از دانشجویان توانا کمک می‌گیرند. این نوع کار دانشجویی از ترم سوم لیسانس شروع می‌شود و دانشجویانی که به دنبال کار هستند، می‌توانند روی آن حساب باز کنند.

این نوع کارها بیشتر برای رشته‌های فنی و مهندسی ارائه می‌شود. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان که در حال تحصیل دوره زبان در کالج هستند، تنها در‌صورتی اجازه کار ضمن تحصیل را دارند که مجوز آن را از طرف آژانس اشتغال فدرال یا دفتر مهاجرت گرفته باشند.

میزان درآمد متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان از کار پاره‌وقت به شهری که دانشجو قرار است در آن تحصیل و کار کند و همچنین نوع تخصص بستگی دارد. در شهرهای بزرگ آلمان مثل هامبورگ و مونیخ درآمد برای دانشجویان ضمن تحصیل بیشتر است ولی در عوض هزینه خوراک و اجاره نیز نسبت به شهرهای کوچک‌تر بالاتر خواهد رفت. دانشجویانی که به عنوان دستیار آموزشی، دستیار تولید در بخش صنعت و همچنین دانشجویانی که به عنوان کارکنان موقتی نمایشگاه‌های تجاری کار می‌کنند، معمولاً کمی بیشتر از حداقل حقوق را دریافت می‌نمایند.

اگر دانشجویان ماهانه درآمدی کمتر از 520 یورو داشته باشند ملزم به پرداخت مالیات نیستند اما در صورتی که درآمد بیش از این مبلغ باشد دانشجویان باید یک کد مالیاتی داشته باشند. پس از دریافت کد مالیاتی مقدار معینی از حقوق ماهانه به طور خودکار کسر می‌شود. البته اگر در پایان سال دانشجویان اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند، مبلغی که از حقوق آنها کسر شده به آنها بازگردانده می‌شود.

اگر قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارید، توصیه ما به شما استفاده از خدمات مشاوره رایگان موسسه مهاجرتی هرمس اپلاس است. کارشناسان مهاجرتی ما به تمام ابهامات شما در مورد برنامه های تحصیلی آلمان در مقاطع مختلف پاسخ خواهند داد؛ همچنین شما میتوانید از خدمات مشاوره با وکیل مهاجرت به آلمان نیز بهره‌مند شوید.

کار دانشجویی و امکان تامین هزینه‌ ها در آلمان

شرایط سنی

شرایط سنی تحصیل در آلمان به مقطعی که می خواهید تحصیل کنید بستگی دارد. معمولا هر چه سن پایین تر باشد بهتر است. در زیر شرایط سنی مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در مقاطع مختلف را آورده ایم:

 

سن مناسب مقطع تحصیلی
حداکثر ۲۵ سال مقطع لیسانس
حداکثر ۳۵ سال مقطع فوق لیسانس
محدودیت خاصی ندارد دکتری

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان

  • فرم درخواست ویزا
  • عکس گذرنامه ای
  • گذرنامه معتبر
  • شناسنامه و مدارک شناسایی
  • تمکن مالی (11.208 یورو)
  • پذیرش تحصیلی دانشگاه
  • ریزنمرات دانشگاه
  • مدارک زبان
  • پذیرش استاد راهنما و شرح پروپوزال (برای دکترا)
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • مدرک بیمه مسافرتی
تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

یکی از روش‌های مهاجرت به کشور آلمان که امروزه نیز بسیار فراگیر شده، مهاجرت تحصیلی است.

سخن آخر

متقاضیان میتوانند به روش‌های متعددی از قبیل تحصیل در مقاطع مختلف اقدام به اخذ ویزای تحصیلی آلمان کنند. دانشگاه‌ های این کشور در سطح بالای علمی قرار دارند و تحصیل در آنها مسیر را برای یافتن شغل در آلمان و همچنین کشورهای اروپایی و آمریکایی هموار می‌کند. شما می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و یا انواع دیگر ویزا از راه های مختلف نظیر فرم مشاوره مهاجرت، چت آنلاین و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
شرایط تحصیل در آلمان چگونه است؟
تحصیل در آلمان تقریبا رایگان می باشد. شانس صدور ویزا برای تحصیل در آلمان بالا است. اخذ اقامت دائم آلمان پس از تحصیل امکان پذیر می باشد. میزان بیکاری در آلمان بسیار پایین است و این کشور فقر نیروی کار دارد. آلمان یکی از بهترین کشور های دنیا می باشد.
پیش نیازها و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان چیست؟
برای تحصیل در این کورس‌ ها متقاضی باید مدرک زبان آلمان حداقل در سطح B1 را داشته باشد و در زمان اخذ ویزای تحصیلی آلمان به سفارت ارائه کند. البته این مدرک به نوعی پذیرش مشروط را برای شما به همراه دارد و شما باید به دانشگاه مدارکی مانند تستداف یا DSH یا B2 را ارائه دهید. برای تحصیل در کورس‌های انگلیسی ،متقاضی باید مدرک آیلتس 6 داشته باشد.
آیا امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟
بودجه بیشتر دانشگاه‌ ها در کشور آلمان توسط دولت تأمین می‌شود و متقاضیان برای دوره‌ های کارشناسی و اکثر دوره‌ های کارشناسی ارشد ملزم به پرداخت شهریه نیستند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

66 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
1 سال قبل

می‌تونم با ویزای تحصیلی آلمان، به کشورهای دیگه اروپایی سفر کنم؟

کارشناس مهاجرت
پاسخ به  رضا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
بله امکان پذیره

کادر هرمس اپلای