سال‌ها پیش پذیرش تحصیلی روسیه به هیچ وجه اولویت افرادی که می‌خواستند برای ادامه تحصیل سفر کنند نبود، اما هم اکنون این کشور به لطف پیشرفت علمی و ارتقاء سطح علمی دانشگاه‌ها تبدیل به یک کشور برای پذیرش مهاجران تحصیلی شده است. در این مقاله‌ آزمون‌ها و مدارک مورد نیاز و شرایط پذیرش تحصیلی روسیه بررسی و بیان می‌شوند.

همکاری هرمس اپلای با وزارت علوم جهت اعزام دانشجو
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مزایای پذیرش تحصیلی روسیه

پذیرش تحصیلی کشور روسیه مزایای بسیار زیادی را برای دانشجویان به همراه خواهد داشت زیرا این کشور در سال‌های اخیر امکانات زیادی را در اختیار دانشجویان و افراد فعال در عرصه علم و دانش قرار داده است. بسیاری از دانشگاه‌های روسیه شرایط فوق العاده‌ای را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم می‌کنند و حتی تعدادی از این دانشگاه‌ها مورد تأیید وزارت علوم ایران نیز هستند. با وجود امکانات خوب و شرایط نسبتاً آسان برای اخذ پذیرش تحصیلی روسیه، تقاضای تحصیل در سایر کشورها از جمله آمریکا و همچنین کشورهای اروپایی به سمت کشور روسیه سرازیر شده است.

کشور روسیه شرایط سخت پذیرش تحصیلی مانند بسیاری از کشورها را ندارد و همچنین از نظر مسافت به کشورمان ایران نزدیک‌تر است و در نتیجه هزینه‌های رفت و آمد برای دانشجویان بسیار کمتر خواهد شد. لازم به ذکر نیست که مدت زمان اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی امریکا و همچنین کشورهای اروپایی بعضاً تا ۲ سال نیز به طول می‌انجامد، اما زمان لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی کشور روسیه ۴ الی ۵ ماه و گاها کمتر است.

 تمامی این شرایط موجب شده است تا افراد بسیاری به جای پیمودن مسیر سخت و زمان بر پذیرش تحصیلی در کشورهای اروپایی و امریکا برای تحصیل در روسیه اقدام کنند.

البته تمامی افرادی که هستند، شرایط لازم برای ورود به این کشور و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آن را ندارند و درصد قابل توجهی از متقاضیان موفق به گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی نمی‌شوند. در ادامه شرایط و مراحل اخذ پذیرش تحصیلی روسیه را بررسی خواهیم کرد. بسیاری از دانشجویان زمانی که برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می‌کنند، گرفتن بورسیه تحصیلی را اولویت خود قرار می‌دهند.

مزایای پذیرش تحصیلی روسیه

مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی روسیه

برای تحصیل در روسیه نیازی به مدرک زبان انگلیسی نیست. متقاضیانی که شرایط ادامه تحصیل در روسیه را دارا می‌باشند باید در ابتدا یک دوره ۱۰ ماهه پادفک که معادل دوره‌ی کالج در دانشگاه‌های اروپا می‌باشد را بگذرانند. در این دوره‌ها به دانشجویان زبان روسی آموزش داده می‌شود.

دانشگاه‌های روسیه

روسیه برای دانشجویان و علم دوستانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌هایی با آزمایشگاه‌های تخصصی و پیشرفته را دارند یک بهشت رؤیایی خواهد بود. دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، هوافضا و … از نظر سطح علمی در جایگاه مناسبی قرار دارند و برای تحقیقات امکانات خوبی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند. برخی اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها نامزدان و برندگان جوایز نوبل هستند و همین موجب شده است که این دانشگاه‌ها در رنکینگ جهانی سطح قابل قبولی داشته باشند. در ادامه لیست اسامی تعدادی از دانشگاه‌های روسیه در جدول  آورده شده است.

دانشگاه های روسیه

لیست دانشگاه‌های روسیه

۱٫آکادمی اف‌اس‌بیFSB Academy۱٫
۲٫دانشگاه کمونیستی زحمتکشان شرقКУТВ۲٫
۳٫دانشگاه دوستی ملل روسیهFriendship University of Russia۳٫
۴٫کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکوMoscow Conservatory۴٫
۵٫دانشگاه دولتی لومونسـف مسکوLomonosov Moscow State University۵٫
۶٫دانشگاه دولتی نووسیبیرکNovosibirsk State University۶٫
۷٫دانشگاه دولتی سنت پترزبورگSaint Petersburg State University۷٫
۸٫دانشگاه دولتی تومسکTomsk State University۸٫
۹٫دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای مفیNational Research Nuclear University “Mephi”۹٫
۱۰٫دانشگاه دولتی بشکیرBashkir State۱۰٫
۱۱٫دانشگاه دولتی فنی بومانBauman Moscow State Technical University۱۱٫
۱۲٫دانشگاه فدرال کازانKazan Federal University۱۲٫
۱۳٫دانشگاه فنی و مهندسی کازانKazan National Research Technical University۱۳٫

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روسیه

در حقیقت برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه لازم نیست متقاضی کار زیادی را انجام دهد. صرفا داشتن دیپلم با معدل قابل قبول کافی است. البته لازم به ذکر است برای اخذ بورسیه تحصیلی روسیه متقاضی باید از نظر علمی سطح قابل قبولی داشته باشد و صرف داشتن دیپلم برای اخذ بورسیه تحصیلی کافی نیست. دانشگاه‌های این کشور دارای شهریه‌ای برابر با 1,475 تا 10,600 یورو در سال هستند، که بسته به دانشگاه محل تحصیل متغیر است.

سوالات خود را در بخش دیدگاه از ما بپرسید
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه18
3 سال قبل

سلام چطوری باید اپلای کنم؟

sH@riShamIm
در انتظار تایید
پاسخ به  فاطمه18
3 سال قبل

سلام . در این باره از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید. 02191070170