شغل پزشکی در ترکیه

پزشکی در ترکیه

فرم درخواست مشاوره

پرچم ترکیه
وکتور

تعداد دانشجویان بین‌المللی که ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند در سالهای اخیر افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۶ ترکیه شاهد افزایش چشمگیری در میزان درخواست‌های دانشجویی خود بوده است. در حال حاضر، چیزی حدود ۱۲۰۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل هستند که نشان دهنده رشد روز افزون کیفیت آموزشی در ترکیه می باشد. تحصیل در ترکیه فرصت های بی نظیری چون استفاده از بورسیه های تحصیلی دولتی رو برای دانشجویان مهیا می نماید.

 علاوه برآن دولت ترکیه برای افراد واجد شرایط کمک هزینه های خوابگاه، شهریه و بیمه درمانی را فراهم کرده است. ترکیه در حال حاضر یکی از بهترین مقصد‌های مهاجرتی در اروپا بوده و چیزی در حدود ۴۵ میلیون توریست از تمام جهان از ترکیه دیدار می‌کنند. ترکیه دهمین کشور توریستی جهان می باشد و هم اکنون مقصد ۱۲۰۰۰۰ دانشجو در سراسر جهان بوده است. اگر شما هم قصد تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه را دارید ،به شما پیشنهاد می شود که این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

قبولی در رشته پزشکی در ترکیه چگونه است؟

شاید بهترین انتخاب شما برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه باشد. این کشور زیبا که در کنار سواحل مدیترانه و دریای سیاه قرار گرفته یکی از بهترین مکان هایی است که شما میتوانید در آنجا به تحصیل در رشته پزشکی مشغول شوید.

اما پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه ساده نبوده و از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که پزشکان در طول دوران تحصیل خود باید مطالعات بسیاری داشته باشند و سختی های زیادی را برای کسب مهارت های عملی پشت سر بگذارند.

کیفیت آموزشی مطلوب برای دانشجویانی که قصد دارند پزشکی بخوانند بسیار مهم است. به همین علت نیز دانشجویان پزشکی نسبت به دیگر دانشجویان جهان، سالهای بیشتری را به تحصیل می‌پردازند.

دوره تحصیل پزشکان تنها با دریافت مدرک به پایان نمی رسد و لازم است به صورت مداوم در زمینه های مختلف بر روی مقالات بروز این رشته پزشکی اشراف کامل داشته باشند تا اطلاعات خود را در ارتباط با این رشته تکمیل نمایند.

قبولی در رشته پزشکی در ترکیه
وکتور

آیا ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی مناسب است؟

بی‌شک کشور‌های بی‌نظیری در دنیا وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها در رشته پزشکی به تحصیل بپردازید. هر کدام از آن‌ها به دلایلی شهرت فراوانی کسب کرده‌اند از این میان می توان به طور مثال به فرانسه به علت تخصص‌های خاص خود، آلمان به علت تعداد بیشماری از پزشکانی که پرورش داده است و برخی دیگر از کشور‌ها مانند آمریکا و کانادا به علت داشتن بهترین امکانات و تجهیزات برای تحصیل در رشته پزشکی اشاره کرد. ترکیه در این میان کشوری است که دانش ، امکانات و تجهیزات رابطور کامل در خود جای داده است .

از لحاظ فن‌آوری‌های پیشرفته و بودجه بسیاری که برای تحقیقات پزشکی در این کشور وجود دارد، ترکیه یک از مطلوب‌ترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور می‌باشد. ترکیه منابع و امکانات لازم را برای آنکه در زمره کشور‌های پیشرفته پزشکی قرار بگیرد در اختیار دارد. اگر دوست دارید که دانشجوی بین المللی ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی باشید، در ادامه شرایطی را که شما برای تحصیل در ترکیه خواهید داشت اشاره خواهد شد.

شرایط پذیرش در رشته پزشکی در ترکیه

شرایط پذیرش در دانشگاه ‌های ترکیه در رشته پزشکی به مانند پذیرش سایر دانشجویان در مقطع کارشناسی، یک روند مشابه را خواهد داشت. شرایط پذیرش در ترکیه شامل اثبات هویت و ملیت مانند گواهی تولد و گذرنامه، مدارکی که نشان دهد شما مقاطع پیشین خود را با نمره خوبی گذرانده اید، می‌باشد. این مدارک شامل کارنامه موسسات آموزشی پیشین شما بوده که در ادامه باید این مدارک را به دانشگاه ارائه دهید و می‌تواند شامل  تکمیل فرم ثبت نام، گواهی قبولی در امتحانات ورودی دانشگاه، ویزای دانشجویی و هزینه پذیرش در دانشگاه می‌باشد.

با این حال، اگر شما دانشجویی هستید که قصد تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه را به عنوان دانشجوی انتقالی دارید و یا حتی قصد ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه هاتی دولتی دارید ، لازم است که آزمون YOS و  آزمون SAT را پشت سر گذاشته باشید. شما برای آنکه بتوانید امتیاز خوبی برای پذیرش در رشته پزشکی کسب کنید بهتر است نمرات بالایی در این دو آزمون داشته باشید. در ادامه از مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه اطلاع پیدا خواهید کرد.

 
 

برای آزمون یوس ترکیه آماده باشید

وکتور

با پر کردن فرم می توانید از مشاوره رایگان مهاجرتی هرمس اپلای استفاده کنید.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

شما پس از اینکه شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه‌ها را داشتید، باید تمام مدارک لازمی را که برای ثبت نام در دانشگاه‌های ترکیه نیاز دارید را فراهم کنید.

زبان آموزشی در دانشگاه های ترکیه

برنامه ‌های تحصیلی در ترکیه به گونه‌ای طراحی شده است که شما بتوانید به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید. گرچه بسیاری از مردم در ترکیه توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی را ندارند، اما در دانشگاه‌های ترکیه بسیاری از اساتید و دانشجویان با تسلط به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. ترکیه این امکان را به شما میدهد که در کلاس‌هایی که به زبان انگلیسی هستند به تحصیل بپردازید. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه مخصوصا در مورد رشته پزشکی به زبان انگلیسی هستند. 

حتی شما این امکان را نیز دارید که در دانشگاه‌های انگلیسی زبان به راحتی تحصیل کنید. از این دانشگاه‌های می‌توان به دانشگاه کنت اشاره کرد که کلاس‌های پزشکی در این دانشگاه به زبان انگلیسی بوده و برای پذیرش در این دانشگاه باید مدرک زبان تافل یا معادل آن را ارائه دهید. در ادامه شما با شرایط تحصیل برای دانشجویان خارجی اطلاعات بیشتری را بدست خواهید آورد.

تحصیل پزشکی در ترکیه به عنوان دانشجوی خارجی

ترکیه به عنوان یکی از بهترین مراکز آموزشی در خاورمیانه در سالهای اخیر اقدام به پذیرش بسیاری از دانشجویان خارجی نموده است. این کشور در زمینه پذیرش پژوهشگران برتر خارجی تبحر بالایی دارد. 

ترکیه از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در کشورش استفاده می‌کند و معتقد است افزایش تعداد دانشجویان به معنای مطالعات و پژوهش‌های بیشتر و در نهایت موجبات پیشرفت ترکیه را فراهم خواهد کرد. بسیاری از دانشگاه‌ های این کشور علاوه بر پذیرش دانشجویان خارجی دفاتری را برای این امر تخصیص داده اند.

برنامه تحصیلی پزشکی مشابه برنامه‌ درسی این رشته در سایر کشورهای جهان است.طول دوره تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه ۶ سال می باشد. این برنامه ها می تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. چرا که بسیاری از دانشگاه های خصوصی در این کشور پردیس دانشگاه های امریکایی ، کانادایی یا انگلیسی هستند و سیستم آموزشی آنها مشابه همان دانشگاه ها می باشد در حالی که دانشگاه های دولتی ترکیه نظام آموزشی کشور ترکیه را دنبال میکنند. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید که در دانشگاه‌های دولتی آنکارا و یا استانبول پزشکی بخوانید، سه سال ابتدایی تحصیلی شما به مطالعات نظری و مبانی ابتدایی پزشکی خواهد گذشت.

 این دوره از برنامه تحصیلی شما ، شامل نظریه هایی در مورد مطالعات پزشکی، ساختار و عملکرد اعضای بدن ، آسیب‌شناسی و آشنایی با بیماری‌ها خواهد بود. اما در سالهای انتهایی شما برای تحصیل در رشته پزشکی با دروس  تئوری کمتری روبه رو خواهید بود و این در حالی است که باید بیشتر به صورت عملی دوره‌های کارآموزی و بالینی خود را سپری کنید.

برنامه‌های تحصیلی پزشکی در ترکیه
دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه

هم اکنون، بیش از ۴۷ دانشکده پزشکی در ترکیه وجود دارد که از اعتبار بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند. در این میان سه دانشکده در دانشگاه آنکارا، دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول و دانشکده پزشکی دانشگاه پاموکاله درشهر دنیزلی نیز به چشم میخورند. این دانشکده‌ها به صورت سنتی کلاس‌های خود را برگزار میکنند اما بسیاری از آن‌ها در حال نوین کردن تکنیک‌های آموزشی خود در رشته پزشکی هستند. 

علاوه بر این موارد، با توجه به افزایش تقاضا برای شرکت در رشته پزشکی، انتظار می‌رود که دانشگاه‌های پزشکی بیشتری در ترکیه نیز ایجاد شود. از مهمترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه میتوان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه پزشکی آک دنیز

  • دانشگاه پزشکی قاضی عثمان پاشا

  • دانشگاه پزشکی قاضی

  • دانشگاه پزشکی مارمارا

  • دانشگاه پزشکی آنکارا

  • دانشگاه پزشکی حاجت تپه

  • دانشگاه پزشکی ساکاریا

  • دانشگاه پزشکی استانبول

  • دانشگاه پزشکی دوزجه

  • دانشگاه پزشکی وان

  • دانشگاه پزشکی مرسین

  • دانشگاه پزشکی کنت

  • دانشگاه پزشکی آیدین استانبول

اگر قصد دارید در ترکیه پزشک شوید، مهمترین قسمت برای شما درک بسیار خوبی از زبان انگلیسی است. اگرچه برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌های ترکیه نیازی به تسلط به زبان ترکی نیست اما برای آنکه شما در جامعه ترکیه به طبابت بپردازید نیاز است که بتوانید به راحتی با مردم ارتباط برقرار کنید. پس از پایان تحصیلات خود در رشته پزشکی برای اثبات مهارت های خود بویژه مهارت های زبانی لازم در آزمون STS  شرکت کنید.

شرایط پزشک شدن در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نسبت به دیگر مناطق اروپا پایین بوده و شما به راحتی می‌توانید هزینه های اکثر دانشگاه ها را پرداخت کنید. بیشترین هزینه‌ای که شما برای تحصیل در دانشگاههای ترکیه خواهید داشت در دانشگاه‌های خصوصی خواهد بود.

 در ترکیه اگر بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید باید سالانه چیزی در حدود ۲۰۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دلار هزینه نمایید. دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز شهریه ای حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ لیر در سال را برای شما به همراه خواهد داشت.

آزمون STSو TUS چیست؟

شما برای آنکه در ترکیه به طبابت بپردازید باید در آزمونی به نام STS شرکت کنید که برای تمام پزشکانی است که قصد گرفتن پروانه پزشکی دارند لازم و اجباری است. 

این آزمون هر سال دو بار در ماه‌های فوریه و آگوست برگزار شده و از شما هیچ مصاحبه‌ای گرفته نخواهد شد. این آزمون، چند گزینه‌ای بوده و می توانید به سوالات به زبان ترکی یا انگلیسی پاسخ دهید.

پزشکانی که قصد ادامه تحصیل و گرفتن تخصص در حوزه های مختلف پزشکی را دارند لازم است در آزمون دستیاری پزشکی TUS   شرکت نمایند.این آزمون شامل دروس بیوشیمی، میکروبیولوژی، پاتولوژی،فارماکولوژی ،آناتومی، فیزیولوژی ، جنین شناسی و بافت شناسی می باشد .

بورسیه پزشکی ترکیه

بورسیه پزشکی ترکیه

دولت ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی بسیاری را با حمایت مالی طرح تحصیلی بورسلاری برای دانشجویانی بین‌المللی که قصد دارند هزینه های کمتری را پرداخت نمایند در نظر گرفته است. ثبت نام بورس تحصیلی دولت ترکیه معمولا در ماه دسامبر اتفاق می افتد و این بورس به افراد واجد شرایط تعلق می گیرد.

دولت ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی بسیاری را با حمایت مالی طرح تحصیلی بورسلاری برای دانشجویانی بین‌المللی که قصد دارند هزینه های کمتری را پرداخت نمایند در نظر گرفته است. ثبت نام بورس تحصیلی دولت ترکیه معمولا در ماه دسامبر اتفاق می افتد و این بورس به افراد واجد شرایط تعلق می گیرد.

یکی از دغدغه‌های بسیاری از ایرانیان که قصد تحصیل در ترکیه دارند این است که آیا پس از بازگشت می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند یا خیر. از این رو می‌توان به لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه اشاره کرد. دانشگاه‌های بسیاری در ترکیه در لیست مورد تایید وزارت بهداشت هستند که می‌توان از آن‌ها به موارد زیر اشاره کرد :

  • دانشگاه استانبول

  • دانشگاه قاضی

  • دانشگاه سابانجی

  • دانشگاه کوچ

  • دانشگاه استانبول

  • دانشگاه قاضی عثمان پاشا

  • دانشگاه اژه

  • دانشگاه مارمارا

  • دانشگاه آنادولو

  • دانشگاه آنکارا

  • دانشگاه دوکوز ایلول

  • دانشگاه چاکوراوا

  • دانشگاه آک دنیز

  • دانشگاه حاجت تپه

آزمون‌های YOS و SAT به عنوان فیلتر قبولی در دانشگاه‌های دولتی  ترکیه محسوب می‌شود.اما در دانشگاه های خصوصی ترک زبان آزمون YOS و دانشگاه های خصوصی انگلیسی زبان آزمون SAT  ملاک عمل خواهد بود. آزمون YOS شامل سوالات ریاضیات، هندسه و هوش بوده و این آزمون در زمان‌های مشخصی در سال در دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود. اما آزمون مهم دیگر آزمون SAT بوده که در مراکز مشخصی در ترکیه هردو ماه یکبار برگزار می‌شود. 

این آزمون نیز توانایی متقاضیان را در بحث‌هایی مانند ریاضیات،Reading  و Writing مورد سنجش قرار می‌دهد. برای آنکه بخواهید در ترکیه پزشکی بخوانید باید در این آزمون حداقل نمره 1350 را کسب کرده باشید.

سوالات متداول:

آیا میتوان بدون آنکه هیچ گونه آزمونی را بدهم در دانشگاه های ترکیه پزشکی بخوانم؟

خیر – شما حتما برای آنکه در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید باید در یکی از آزمون‌های YOS و یا SAT و یا هر دو آنها بنا به درخواست به دانشگاه دولتی یا خصوصی نمره‌های خوبی را ارائه دهید.

 

آیا میتوانم در دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی پزشکی بخوانم؟

بله – بسیاری از دانشگاه ها در این رشته به زبان انگلیسی برگزار می شوند.

 

آیا ترکیه برای تحصیل در رشته پزشکی کشور مناسبی است؟

بله – از نظر امکانات و تجهیزات در رشته پزشکی و بودجه تحقیقاتی یکی از بهترین کشور‌های منطقه می باشد.

 

بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه کدام است؟

بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه بر اساس شاخص‌های تعریف شده از لحاظ QS حاجت تپه می‌باشد که در سالهای اخیر در منطقه خاورمیانه نیز از لحاظ آموزش‌های پزشکی رتبه‌های بسیار خوبی را داشته است.

 

آیا امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد؟

بله – بسیاری از دانشگاههای ترکیه پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. کیفیت بالای آموزش در ترکیه در کنار آموزش به زبان انگلیسی می‌تواند آینده خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

 

مشاوره مهاجرتی رایگان

هدف ما در موسسه مهاجرتی هرمس اپلای از مطالب ارائه شده، اطلاع رسانی و کمک به عزیزان علاقمند به مهاجرت به بهترین

کشورهای دنیا می‌باشد.

برای ارتباط با مشاوران هرمس اپلای فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

 
مشاور هرمس

مشاوره تخصصی رایگان

تیم موسسه مهاجرتی هرمس اپلای