کار در خارج از کشور

کار درخارج از کشور

 کار در خارج از کشور موضوعی است که با جزئیات در این مقاله به آن پرداخته ایم. انتشار درخواست جذب نیروی کار خارجی روی وبسایت رسمی وزارت کار در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و کانادا کنجکاوی و علاقه بسیاری از جمعیت تحصیل کرده و فارغ التحصیل بیکار کشور را به خود جلب کرده است.

امروزه شهرهای واقع در اروپا و کانادا و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از پیش به شکوفایی رسیده اند. این امر سبب افزایش رونق بازار کار در خارج از کشور بخصوص اتحادیه اروپا و کانادا و امارات متحده عربی شده است.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین کشورها برای زندگی و کار در خارج

اولین قدم برای کار در خارج از کشور این است که فرد کشور مناسب را انتخاب کند. بیشتر متقاضیانی که در کشورهای نزدیک حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند، وقتی که صحبت از کار در خارج از کشور می‌شود، کشورهایی همچون کویت، عمان و امارات را انتخاب می‌کنند. یکی از بزرگترین معایب مهاجرت به کشورهای عربی این است که متقاضیان حتی پس از ده سال کار در این کشورها موفق به دریافت پاسپورت و تابعیت نمی‌شوند. البته خبرها حاکی از آن است که کشور امارات اخیراً برنامه‌ ای را برای اعطای پاسپورت و تابعیت معرفی کرده است که جزئیات آن هنوز مشخص نیست و به هر حال تنها شامل حال افراد خاصی خواهد شد.

از طرف دیگر، با کار در خارج و کشورهای اروپایی، افراد پس از پنج سال کار و فعالیت اقتصادی موفق به دریافت تابعیت این کشورها می‌شوند. شاید مهاجرت به کشورهای عربی فرآیند بسیار سختی نداشته باشد اما دریافت اقامت دائم و تابعیت در آن بسیار دشوار است. این قضیه در رابطه با کشورهای اروپایی صدق نمی‌کند و متقاضیان کار در خارج که کشورهای اروپایی و خارجی را برای این کار انتخاب می‌کنند با فرآیند بسیار طولانی و سختی مواجه می‌شوند. ولی پس از حضور در کشور می‌توانند تابعیت آن را دریافت کنند.

متقاضیان کار در خارج باید در کنار دلیل مهمی همچون اخذ اقامت، کشوری را انتخاب کنند که شانس کاریابی در آن بالا باشد. واضح است که در همه کشورها نیروی کار داخلی در اولویت استخدام قرار دارد. این بدین معنی است که وجود نیروی متخصص داخلی به طور اتوماتیک از ورود نیروی متخصص خارجی جلوگیری می‌کند. چرا که کارفرما تنها اجازه دارد از نیروی متخصص داخلی برای فرصت‌های شغلی موجود استفاده کند.

بنابراین متقاضیان کار در خارج نباید به کشورهایی که نرخ بیکاری در آنها بالا است مهاجرت کنند. زیرا شانس پیدا کردن کار در چنین کشورهایی بسیار پایین خواهد بود. در عوض برای موفقیت بیشتر، افراد باید به کشورهایی که نرخ بیکاری در آنها در سطح بسیار پایینی قرار دارد، مهاجرت کنند. کشورهای همانند سوئیس، اتریش و آلمان نرخ بیکاری بسیار پایینی داشته و با بحران کمبود نیروی کار مواجه هستند. این کشورها تمایل زیادی به جذب نیرو از خارج از کشور دارند. پس می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای کار در خارج به شمار روند. لازم به ذکر است که این کشورها سالانه لیستی از مشاغلی که مورد نیاز آنها است را معرفی می‌کنند و متقاضیان می‌توانند از میان آن مشاغل، حرفه‌ای که به تخصص و رشته آنها نزدیک و مرتبط است را انتخاب کنند.

عوامل موثر بر کار در خارج از کشور

عوامل متعددی می‌‌توانند به افراد جهت کار در خارج از کشور کمک کرده و آنها را به اخذ ویزا نزدیک کند. از جمله این عوامل می‌توانیم به گزینه‌ های زیر اشاره داشته باشیم:

  • سن
  • مدرک تحصیلی
  • سوابق کاری

  • مدرک زبان

  • وضعیت تاهل

عوامل موثر بر کار در خارج از کشور

سن  زیر 40 سال
مدرک تحصیلی  مدرک کارشناسی به بالا
سوابق کاری  حداقل سه سال
مدرک زبان  ارائه مدرک آیلتس / B1 آلمانی

سن:

برای بیشتر کشورها جذب نیروی کار متخصص با سن رابطه مستقیم دارد. هرچقدر که سن متقاضی کمتر و توانش بیشتر باشد شانس بیشتری برای دریافت ویزا و کار در خارج از کشور خواهد داشت. ضمن اینکه متقاضیان کار در خارج که زیر ۴۰ سال سن داشته باشند نسبت به افرادی که سن بیشتری دارند، خیلی سریع‌ تر موفق به کاریابی می‌شوند.

مدرک تحصیلی:

یکی دیگر از عوامل مهم برای این که متقاضی بتواند ویزای کار در خارج از کشور را دریافت کند، مدرک تحصیلی است. معمولاً برخی از کشورها متقاضیان را با داشتن مدرک دیپلم نیز پذیرش می‌کنند. ولی برای افزایش شانس اینکه افراد بتوانند در مشاغل عالی‌ رتبه‌ تری مشغول به کار شوند بهتر است که با مدرک کارشناسی به بالا برای این مهم اقدام کنند.

در برخی مواقع دیده شده است که تعدادی از کشورهای پیشرفته مانند کانادا برای مشاغلی مانند رانندگی پایه یک نیز نیرو می‌پذیرند که برای این کار داشتن مدرک دیپلم نیز کافی است. این در حالی است که برای برخی دیگر از رشته‌های خاص مانند دندانپزشکی، پرستاری و پزشکی در برخی از کشورها مانند سوئد، دانمارک، فرانسه و آلمان از متقاضیان کار در خارج از کشور می‌خواهند مدارک خود را معادل‌ سازی کنند. ضمن اینکه این افراد نیازی به یافتن کار ندارند و بلافاصله به دلیل مدرک تحصیلی که دارند وارد بازار کار می‌شوند.

سوابق کاری:

کار در خارج از کشور مستلزم آن است که فرد سابقه کاری مرتبط با تخصصی که دارد را ارائه دهد. متقاضیان برای دریافت ویزای کار در خارج از کشور لازم است حداقل سه سال سابقه کاری در حوزه مورد نظر داشته باشند.

مدرک زبان:

تسلط به زبان کشور مقصد برای کار در خارج از کشور یکی از عوامل بسیار مهم و ضروری است. برای کشورهایی نظیر اتریش و آلمان متقاضیان باید به زبان آلمانی در سطح (B1) و بالاتر تسلط داشته باشند. برای برخی دیگر از کشورها ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 و 6.5 الزامی است که این نمره برای برخی مشاغل خاص مثل پزشکی باید بیشتر باشد. البته برای متقاضیانی که با مدرک دیپلم و فوق دیپلم اقدام به کار در خارج از کشور می‌کنند نیازی به ارائه مدرک زبان نیست و تسلط نسبی به آن کفایت می‌کند.

لازم به ذکر است که داشتن مهارت به زبان کشور مقصد یکی از مهمترین فاکتورهای کار و زندگی در خارج از کشور است. اما افرادی که تسلط به زبان کشور مقصد ندارند برای یادگیری و کسب مدرک باید مدت زمان بسیار طولانی را در دوره‌های مختلف شرکت کنند. البته با کمک گرفتن از برخی موسسات مهاجرتی و دریافت پکیج‌های آموزشی فشرده می‌توان خیلی سریعتر به هدف مهاجرت و کار در خارج نزدیک شد.

 

وضعیت تاهل و سن فرزندان:

یکی از مهم‌ ترین مواردی که متقاضیان کار در خارج از کشور به آن فکر می‌کنند بردن خانواده و همراهان به کشور مقصد است. بر اساس تعاریف بین المللی، همراه در درجه اول شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال متقاضیان کار در خارج از کشور است. لازم به ذکر است که ویزای همراه تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که موفق به اخذ ویزای کار از کشور مقصد شده‌اند. ویزای موقت و کوتاه مدت جهت جستجوی کار این اجازه را برای بردن همراه به متقاضی نمی‌دهد.

افراد به محض دریافت پیشنهاد کاری می‌توانند برای ویزای همراه درخواست بدهند. یکی از مزایای بردن همراه به کشورهایی همچون آلمان و اتریش این است که این افراد می‌توانند در کشور مقصد در کنار متقاضی اصلی به کار و تحصیل بپردازند. فرزندان زیر ۱۸ سال می‌توانند از امکان تحصیل رایگان برخوردار شوند.

کاریابی در اروپا برای افراد غیر اروپایی

متقاضیان کار در خارج از کشور که مقیم کشورهای غیر اروپایی و کشورهایی خارج از حوزه شینگن هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که افراد دارای کارت اقامت، شهروندان اروپایی و شهروندان سایر کشورهای اروپایی در اولویت کاریابی و اخذ فرصت‌های شغلی هستند. قوانین اتحادیه اروپا و حوزه شینگن می‌گویند که شهروندان اروپایی نیازی به دریافت ویزای کار برای استخدام و کاریابی در اروپا ندارند. اما این امر درباره متقاضیان خارجی صدق نمی‌کند. متقاضیان کار در خارج ملزم هستند که یک دعوتنامه کاری به همراه ویزای کار شینگن دریافت کنند.

بنابراین کاریابی و استخدام در اروپا مستلزم داشتن دو مدرک مهم و اساسی با نام‌های ویزای کار و حوزه شینگن و همچنین جاب آفر (پیشنهاد شغلی) است. برای درک بهتر نحوه کاریابی و کار در خارج از کشور بهتر است که قدم به قدم کارهایی که می‌بایست متقاضی انجام دهد را بررسی کنیم:

قبل از هر چیز متقاضیان کار در خارج باید با کارفرماها و شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و کشور مورد نظر خود را برای مهاجرت کاری انتخاب کنند. متقاضیان می‌توانند با استفاده از شبکه‌ های اجتماعی نظیر وب‌ سایت‌های معروف کاریابی (Monster) و (indeed) و لینکدین به بررسی موقعیت‌ های شغلی و مشاغل پرتقاضا در کشورهای اروپایی بپردازند. معمولاً فرصت‌های شغلی متنوعی در حوزه‌های خدمات سلامت، ساخت‌ وساز ساختمانی، فناوری اطلاعات، صنایع دستی و متخصصان فنی وجود دارند که اخیرا توسط وب‌ سایت (Empirica) معرفی شده‌اند.

ناگفته نماند که مشاغلی نظیر خدمات سلامتی و مهندسی در دسته موقعیت‌های شغلی برتر کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند. ضمن اینکه افراد دارای تجربه کاری در زمینه‌های مهندسی، ریاضیات، پزشکی، پرستاری، علوم و فناوری شانس بیشتری برای کار در خارج به خصوص در کشورهای اروپایی دارند.

البته مهارت و تخصص‌هایی که در بالا ذکر شدند تنها مشاغلی نیستند که متقاضیان کار در خارج از کشور می‌توانند برای آنها اقدام کنند. بلکه حتی بسیاری از مشاغل به نسبت معمولی نیز با کمبود نیرو مواجه هستند. از این جهت از طریق آنها نیز می‌توان برای کار در خارج از کشور اقدام نمود.

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که متقاضیان کار در خارج قبل از مکاتبه با یک کارفرمای خارجی و یک شرکت، بهتر است کشور مقصد را انتخاب نموده و از بازار کار و نرخ بیکاری در این کشور اطمینان حاصل نمایند. کشورهایی که متقاضیان می‌توانند آنها را برای کار در خارج انتخاب کنند شامل همه کشورهای حوزه شینگن نظیر فرانسه جمهوری چک، لهستان و آلمان و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر کرواسی و رومانی هستند.

به‌طورکلی اقدام برای ویزای جاب آفر اروپا دارای چند نکته مهم دیگر است که در ادامه بررسی می‌شوند:

زبان بومی و رایج برای کار در خارج

یکی از مهم‌ ترین مواردی که متقاضیان استخدام در خارج از کشور باید به آن توجه کنند زبان بومی مورد استفاده در بازار کار کشور مقصد است. به‌ عنوان‌ مثال، افرادی که قصد مهاجرت کاری به کشور آلمان را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که زبان انگلیسی ممکن است زیاد به کار آنها نیاید و به همین جهت باید مهارت زبان آلمانی خود را تا سطح قابل قبولی افزایش دهند. داشتن دانش به زبان آلمانی برای ایجاد یک تعامل پویا با کارفرما و همکاران و همچنین برقراری ارتباط آسان در بازار کار کشور آلمان لازم و ضروری است.

زبان بومی و رایج برای کار در خارج

از طرف دیگر برخی از کشورهای حوزه شینگن و یا حوزه اتحادیه اروپا مثل سوئد اکثرا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. بنابراین داشتن مهارت به این زبان می‌تواند برای مکالمات روزمره و برقراری ارتباط با کارفرما تاثیرگذار باشد.

کشور مناسب مهاجرت کاری به اروپا

نکته حائز اهمیت این است که متقاضی کار در خارج و افرادی که قصد مهاجرت بلندمدت به کشورهای اروپایی را دارند، باید به مواردی همچون وضعیت بازار کار و نرخ بیکاری توجه ویژه داشته باشند. به عنوان مثال افرادی که تمایل به مهاجرت به کشورهایی نظیر پرتغال و یا ایتالیا دارند، باید همه جوانب کار در این کشورها را بررسی کنند. از آنجایی که نرخ بیکاری در این کشور نسبتا بالا است، بنابراین متقاضیان کار در خارج احتمالاً با سختی‌های زیادی برای جستجوی کار مواجه خواهند شد. بنابراین این دو کشور نمی‌توانند گزینه مناسبی برای مهاجرت و کار در خارج از کشور باشند. اگر کشورهای اروپایی از مقاصد مهاجرتی شما باشند، پیشنهاد می کنیم در ابتدا مقاله ی مهاجرت کاری به اروپا را مطالعه کنید.

از طرف دیگر مهاجرت‌های غیرقانونی به کشوری ‌نظیر آلمان باعث شده که این کشور و کشورهای مشابه، سخت‌ گیری‌ های زیادی را در رابطه با جذب نیروی متخصص اعمال کنند. بنابراین این کشورها تنها تخصص‌های ویژه و مشاغل پرتقاضا را جذب می‌کنند. البته موارد گفته شده هر سال دچار تغییرات زیادی می‌شوند. بنابراین افرادی که تمایل به مهاجرت به چنین کشورهایی دارند می‌بایست هر سال وضعیت اشتغال و بیکاری و لیست مشاغل مورد نیاز را بررسی کنند.

لازم به ذکر است که شرایط کار دانشجویی در کشورهایی نظیر آلمان برای دانشجویان بسیار ساده و ایده‌آل است. چراکه پروسه کاریابی و مهاجرت کاری به اروپا را برای متقاضیان کار در خارج هموار می‌کند. بنابراین این‌گونه می‌توان گفت که تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، اشتغال به کار دانشجویی پاره وقت و همچنین وارد شدن به بازار کار پس از فارغ‌ التحصیلی می‌تواند گزینه منطقی و منحصربه‌ فردی برای متقاضیان کار در خارج باشد.

استخدام کاری در کشورهای اروپایی

آنچه که باعث رشد و توسعه هر روزه اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا می شود سطح بالای اشتغال و ایجاد شغل و همچنین نرخ استخدامی بالا است به همین جهت است که اروپایی ها از شرایط زندگی خود راضی هستند. اروپا از نگاه جهاني، حوزه کاری بسیار خوبی محسوب می شود با این وجود شرایط استخدامی بسیار متفاوتی در هرجای آن حکم فرماست. اگر متقاضی مهاجرت و همچنین یافتن کار در خارج از کشور بخصوص کشور های اروپایی هستید باید به دنبال کشورهایی بروید که بازار کار وسیعی دارند.

استخدام کاری در کشورهای اروپایی

شرایط کار در اتریش

اتریش با داشتن اقتصاد قوی و قدرتمند، رتبه خوب در مطالعات کیفیت زندگی و شهرت برای فرهنگ بالا، چشم انداز جذابی برای فارغ التحصیلان دارد. در اتریش زبان انگلیسی در همه جای آن صحبت می شود، اما اگر متقاضی قصد دارد که اقامت دائم در اتریش داشته باشد دانش زبان آلمانی ضروری است.

کسانی که به دنبال کار درحوزه های  ساخت و ساز، مهندسی و علوم پایه هستند، کشور اتریش مکانی مناسب برای ارضای شغلی است. کار در کشور اتریش و انگلستان دارای شباهت هایی به لحاظ ساعت کاری و نحوه استخدام است. ساعات کاری و شرایط مربوط به استخدام در شغل بسیار شبیه به انگلستان خواهد بود.

شرایط بازار کار در فنلاند، آلمان و کانادا

فنلاند

کشور فنلاند مکانی عالی و ایده آل برای زندگی و کار است چراکه سیاست این کشور و دولت مردان آن بر پایه استانداردهای بالای زندگی و همچنین تمرکز بر پایه برابری است.

فنلاند دارای صنعت جنگلداری و صنایع تولید کاغذ است که قریب به 20 درصد از محصولات چوبی از صادرات کشور فنلاند به این صنعت تعلق دارد. از سوی دیگر، حوزه مهندسی فن آوری اطلاعات یا IT  نیز از پیشرفت  بالایی برخوردار شده است.

همانند مهندسان، پزشکان و پیراپزشکان نیز دارای شانس بیشتری در به دست آوردن شغل و استخدام در آن هستند.

آلمان

آلمان بیکاری کمتری را به نسبت با سایر کشورها در اتحادیه اروپا را دارد و تنها 5.7 درصد از افراد آن بیکار هستند و در برخی از شهرهای واقع در جنوب آلمان، نرخ بیکاری به طور قابل توجهی کمتر است. در یک مطالعه توسط موسسه فدرال آلمان برای تحقیقات جمعیت نشان داد که یک سوم از مهاجران غیر اتحادیه اروپا در آلمان در ظرف ۱۲ ماه کار پیدا کردند.

آلمان از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کشوری با اقتصاد قدرتمند و رو به جلو است. تکنولوژی بالای این کشور و همچنین نرخ بالای تولید علم و صنعت رو به رشدش نرخ بیکاری را در آن به شدت کاهش داده است.

از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان دارای اقتصاد قدرتمند و نرخ بیکاری کم است .زبان رایج این کشور آلمانی است اما زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بسیار کاربرد دارد. اگر مایل به استخدام در یکی از شرکت های آلمانی در این کشور هستید باید برای اقامت طولانی مدت بتوانید قرارداد استخدام متناسب با ویزای خود را به دست آورید.

شرایط و مزایا بازار کار

فنلاند شانس بالا، پیشرفت خوب و استانداردهای بالای زندگی
آلمان اقتصاد قدرتمند، بیکاری کمتر، تکنولوژی بالا و نرخ بالای تولید
کانادا منابع غنی، خدمات در حال رشد، جذب نیروی متخصص و ویزای خوداشتغالی

 

کانادا

کانادا دارای منابع غنی در طبیعت خود است و دارای فرصت های شغلی زیادی برای شهروندان خود و حتی کارجویان بین المللی است. بنابراین خدمات مالی، املاک و ارتباطات در حال رشد کانادا، باعث شده کار در کانادا، فرصت‌های شغلی بسیاری برای مهاجران داشته باشد. واضح ترین انواع ویزای کاری کانادا شامل ‌طرح ورود سریع، جذب نیروی متخصص و ویزای خوداشتغالی هستند که اجازه اقامت هم فراهم می‌کنند.

در پرطرفدارترین روش دریافت اقامت کانادا یعنی طرح جذب نیروی متخصص یا اسکیل ورکر کانادا (Skilled Worker) ،علاوه بر نیازمندی‌های لازم، متقاضی باید دارای یک سال سابقه‌ی کار تمام‌وقت در یکی از مشاغل موجود در طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا باشد.

استخدام در ایرلند

ایرلند در سال های اخیر توانسته است اقتصاد خود را به قدرت باز گردانده است. کشاورزی، داروسازی و مواد شیمیایی همچنان صنایع اصلی، با فرصت های بیشتر در فناوری اطلاعات و فن آوری و همچنین توسعه کسب و کار و خدمات مالی است.

کار در خارج از کشور و اروپا می تواند به شما اجازه می دهد تا از یک فرهنگ غنی لذت ببرید. شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا می توانند آزادانه در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا کار کنند.

بررسی شرایط کار در خارج از کشور

افرادی که قصد دارند از طریق کار به کشورهای خارجی مهاجرت کنند، نیازمند بهره‌ مندی از شرایط مختلفی هستند. این شرایط اهمیت بالایی دارند و عدم برخورداری از آن‌ها باعث خواهد شد تا درخواست ویزای افراد با موافقت روبه‌رو نشود. به‌ طورکلی شرایط کار در خارج از کشور را می‌توان به چهار دسته مختلف تقسیم کرد که شامل سن، مدارک، سوابق کاری و مدرک زبان می‌شوند که در لیست زیر دو مورد از آن‌ها به‌صورت کامل توضیح داده شده‌اند:

بررسی شرایط کار در خارج از کشور

سن؛ یکی از شروط اصلی

حتماً بارها شنیده‌ اید که می‌گویند سن فقط یک عدد است. در برخی از شرایط این موضوع صدق می‌کند؛ اما زمانی که بحث مهاجرت و کار در کشورهای خارجی مطرح است، این سخن باید به کلی فراموش شود. هر کشوری باتوجه‌ به قوانینی که دارد، ویزای کاری خود را تنها به برخی از سنین ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌ مثال حداقل سنی که متقاضیان کار باید داشته باشند، 18 است؛ اما حداکثر سن باتوجه‌به کشوری که انتخاب می‌کنید و حرفه‌ ای که در آن مهارت دارید، متفاوت خواهد بود.

به‌عنوان‌ مثال برای راه‌ اندازی یک استارت‌ آپ در کانادا می‌توانید تا 50 نیز سن داشته باشید؛ اما برای کارهای دیگر همچون کارهای فنی سنین بالای 45 سال امتیاز لازم را دریافت نخواهند کرد. بر اساس آمارهایی که منتشر شده‌اند، بهترین سنین برای مهاجرت و اخذ ویزای کاری اوایل 20 تا 30 سالگی است. این دسته از افراد در رتبه‌بندی، بیشترین امتیاز را دریافت می‌کنند.

تهیه مدارک به ‌صورت کامل

برای اینکه بتوانید در کشورهای خارجی مشغول به کار شوید، نیازمند ارائه مدارک مختلفی هستید. مدارک ارائه‌ شده باتوجه‌ به شغل شما می‌توانند متفاوت باشند. به‌ عنوان‌ مثال برخی مشاغل وجود دارند که نیازمند ارائه مدارک دانشگاهی هستند. با افزایش مقطع دانشگاهی، شانس شما نیز برای پذیرش بیشتر خواهد بود. رشته‌های پزشکی، رشته‌های مهندسی و… در این دسته‌ بندی جای می‌گیرند.

برای مشغول به کار شدن در برخی از حرفه‌ها نیز ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای، رزومه قوی و سابقه کاری مرتبط کفایت می‌کند؛ به همین دلیل اگر قصد کار در خارج از کشور را دارید، در ابتدا باید شغل خود را مشخص کنید و سپس بر اساس آن نسبت به تهیه مدارک دانشگاهی اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین برخی از مدارک به چشم می‌خورند که تهیه آن‌ها برای هر فردی الزامی است. مدارک هویتی همچون پاسپورت معتبر، بیمه، تجربه کاری، رزومه مناسب، داشتن اجازه کار یا ویزای مربوطه، ارائه مدرک تسلط به زبان کشور مقصد، عکس، گواهی تمکن مالی و گواهی عدم سوءپیشینه در بین این مدارک جای می‌گیرند. برای اینکه مشکلی در ارائه مدارک وجود نداشته باشد، می‌توانید از مؤسسه مهاجرتی مجموعه ما کمک بگیرید.

 مراحل استخدام در خارج از کشور

افراد برای کار در کشورهای خارجی باید به استخدام شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارخانه‌ های مختلف در بیایند؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است مراحل استخدام در خارج از کشور چیست؟ از ابتدا تا انتهای مسیر مهاجرت چه مراحلی را باید طی کنیم؟ برای اینکه به پاسخ این سؤال برسید، می‌توانید به لیست زیر توجه داشته باشید که به‌صورت خلاصه‌ وار شما را از ابتدای مسیر تا انتهای رسیدن به یک شغل راهنمایی کرده است:

 مراحل استخدام در خارج از کشور

  • ¬ کشور مورد نظر خود برای مهاجرت را انتخاب کنید.
  • ¬ سپس به تقویت زبان کشور مقصد بپردازید.
  • ¬ درخواست ویزا یا مجوز کار خود را به ثبت برسانید.
  • ¬ از طریق روش‌ های مختلف به دنبال شغل باشید.
  • ¬ برای خود یک رزومه قوی طراحی کنید و مدارک لازم را ارائه دهید.
  • ¬ برای مصاحبه خودتان را آماده کنید و بهترین رفتار را از خود نشان دهید.

انواع ویزای کار

افرادی که قصد دارند در کشورهای خارجی مشغول به کار شوند، باید نسبت به دریافت ویزای مربوطه اقدام کنند. هر کشوری باتوجه‌به قوانین و شرایطی که دارد، انواع مختلفی از ویزاها را در اختیار متقاضیان خود قرار می‌دهد. دو مورد از رایج‌ ترین انواع ویزای کار شامل گزینه‌ های زیر می‌شوند:

ویزای کاری جاب آفر

جاب آفر در واقع به یک دعوت‌ نامه کاری اشاره می‌کند که صادرکننده آن می‌تواند یک کارفرما یا شرکت خارجی باشد. اگر یک کارفرما پیشنهاد شغلی به شما ارائه دهد، این قابلیت را خواهید داشت تا ویزای کاری مربوطه را اخذ کنید و سپس در صورت رعایت تمامی قوانین و شرایط، در کشور مقصد به‌صورت بلندمدت اقامت داشته باشید.

البته دریافت این ویزا و ارائه پیشنهاد شغلی شرایط مخصوص به خود را دارد و باتوجه‌به کشور مقصد می‌توانند متفاوت باشند؛ اما به‌صورت کلی کارفرما تنها در صورتی می‌تواند از نیروهای بین‌ المللی استفاده کند که در کشور خود هیچ متقاضی برای پر کردن جایگاه مربوطه وجود نداشته باشد. کارفرما زمانی که پیشنهاد شغلی خود را ارائه می‌دهد باید به ارائه اطلاعات مختلفی بپردازد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به طول مدت قرارداد، تاریخ شروع قرارداد، ساعت کاری، میزان حقوق، مالیات‌ بردرآمد و همچنین برخی از وظایف شغلی اشاره کنیم.

ویزای کاری جاب سیکر

برای کار در خارج از کشور می‌توانید نسبت به دریافت ویزای جاب سیکر نیز اقدام کنید. همان‌ طور که از نام این نوع ویزا مشخص است، به جوینده کار اشاره دارد. افراد با دریافت ویزای جاب سیکر می‌توانند به اقامتی به طول 6 تا 9 ماه را اخذ کنند و در این مدت به دنبال یک حرفه در کشور مقصد باشند. فرد بعد از پیدا کردن کار می‌تواند با کارفرما قرارداد کاری تنظیم کند. درصورتی‌که فرد نتواند در مدت‌ زمان تعیین‌ شده شغلی برای خود پیدا کند، باید به کشور مبدأ برگردد. مدت‌ زمان اقامت باتوجه‌به کشور مقصد متفاوت است. به‌عنوان‌مثال با ویزای کاری جاب سیکر افراد می‌توانند به مدت 6 ماه در کشور آلمان به دنبال شغل باشند.

برای کار در خارج کدام کشور را انتخاب کنیم؟

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که کدام کشور می‌تواند انتخاب بهتری برای کار و مهاجرت باشد؟ افرادی که قصد دارند در کشورهای خارجی مشغول به کار شوند، باید به حرفه درخواستی خود توجه داشته باشند. باتوجه‌ به شغل درخواستی، کشور انتخابی نیز متفاوت خواهد بود. به‌ عنوان‌ مثال ازآنجایی‌ که آلمان یک کشور صنعتی است، همواره نیاز مبرم به نیروهای مهندس دارد؛ ازاین‌ رو اگر شما نیز دارای تجربه کاری در رشته مهندسی هستید، می‌ توانید این کشور را برای مهاجرت برگزینید. بر اساس رتبه‌ بندی ارائه‌ شده، بهترین کشورها به‌منظور مهاجرت کاری شامل موارد زیر می‌شوند:

برای کار در خارج کدام کشور را انتخاب کنیم؟

کانادا؛ کشوری با آمار پایین بیکاری

تعداد افراد ایرانی که در کانادا زندگی می‌کنند، زیاد است و به حدود 400 هزار نفر می‌رسد. همچنین ازآنجایی‌که کانادا در بخش‌های مختلف دچار کمبود نیرو است، ناچار بوده از کشورهای دیگر برای پر کردن جایگاه‌های کاری خود بهره ببرد. درصد بیکاری در کانادا پایین است و اگر دارای شرایط خوبی باشید، می‌توانید برای اخذ ویزای کاری آماده شوید. شرایط اقتصادی خوب، دستمزد بالا و همچنین بازار کار ایده‌آل باعث شده‌اند تا از کانادا به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای مهاجرپذیر یاد کنیم.

آلمان؛ ایده ‌آل برای انواع مهارت ‌ها

اگر قصد کار در خارج از کشور را دارید، یکی از بهترین انتخاب‌هایی که می‌توانید داشته باشید، آلمان است. این کشور صنعتی به دلیل جمعیت پیری که دارد، با کمبود نیروی کار مواجه است؛ به همین علت برای تأمین این کمبودها از مهاجران بین‌المللی استفاده می‌کند.

تعداد نیروهای کاری که آلمان سالانه به آن‌ها نیاز دارد، چیزی در حدود 400 هزار نفر است؛ به همین علت این فرصت در اختیار شما قرار گرفته است تا با ثبت درخواست بتوانید در یک کشور با ثبات اقتصادی ایده‌آل مشغول به کار شوید. اگر دارای تجربه کار و مدارک تحصیلی معتبر هستید، می‌توانید در مشاغلی همچون پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی عمران، تکنولوژی کامپیوتر، حقوق، مهندسی، تجارت و اقتصاد، معماری و… درخواست خود را به ثبت برسانید.

استرالیا؛ دارای متنوع‌ ترین مشاغل

کشور دیگری که می‌توانید به‌منظور مهاجرت کاری برگزینید، استرالیا است. استرالیا را می‌توان در بین کشورهایی جای داد که بیشترین دستمزد و حقوق را به نیروی کار خود پرداخت می‌کند و همین موضوع می‌تواند شما را ترغیب به مهاجرت کند. نرخ بیکاری در این کشور پایین است و حداقل حقوقی که افراد دریافت می‌کنند، سه هزار دلار استرالیا در هر ماه است. از محبوب‌ترین مشاغل استرالیا می‌توانیم به پرستاری، مراقبت از کودکان، دستیار فروش، راننده کامیون، برنامه‌نویس کامپیوتر، دفتردار و منشی اشاره کنیم.

چگونه بهترین شغل و کار در خارج از کشور پیدا کنم؟

حالا این سؤال مطرح می‌شود چگونه می‌توان در کشورهای خارجی بهترین شغل را پیدا کرد؟ جواب شما همین‌جا است. اگر می‌خواهید با خیال راحت‌تری مهاجرت کنید و فرایند پیدا کردن شغل را پشت سر بگذارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از آژانس‌های کاریابی بهره ببرید.

این آژانس‌ها از ابتدا تا انتهای مسیر همراه شما هستند و به کمکتان می‌آیند تا در مسیر موفقیت قدم بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

پرطرفدارترین مشاغل مورد نیاز در خارج از کشور

افرادی که سودای کار در خارج از کشور را دارند، باید نسبت به انتخاب مشاغلی اقدام کنند که طرف‌ داران بسیاری در آن‌ها به چشم می‌ خورند. هر ساله لیستی منتشر می‌شود که در آن پرطرف‌ دارترین مشاغل مورد نیاز در خارج از کشور دیده می‌شوند. متقاضیان باتوجه‌ به مهارت، مدارک و تجربه کاری می‌توانند گزینه ایده‌ آل خود را برگزینند. این مشاغل به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌شوند.

به‌ عنوان‌ مثال آن دسته از افرادی که به دنبال مشاغل فنی هستند، می‌توانند از جوشکاری، برق‌ کاری، مکانیکی خودرو، لوله‌ کشی، آشپزی و نجاری استقبال کنند. همچنین بر اساس آخرین آمار منتشرشده، کشورهای مختلف در رشته‌های مهندسی همچون صنایع، مکانیک، نفت، محیط‌ زیست، عمران، برق و نقشه‌ برداری به دنبال جذب نیرو هستند. از مشاغل پزشکی برای مهاجرت نمی‌توان گذر کرد که پرطرفدارترین آن‌ها در سال 2023 شامل پرستاری، داروسازی، بیهوشی، اتاق عمل، روان‌ شناسی و دکتری عمومی و تخصصی می‌شوند.

مهاجرت کاری به کانادا

مهاجرت کاری به کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورها برای انجام تجارت و بیزینس است. طبق گزارش بانک جهانی، کانادا ازنظر شاخص آسانی مدیریت تجارت در دنیا در رده ۲۳ قرار دارد. نیروی کار این کشور بسیار تحصیل کرده هستند.

سخن آخر

کار در خارج به خصوص در کشورهای اروپایی مزایای بی‌شماری برای متقاضیان دارد. افراد می‌توانند پس از پنج سال از اولین حضور در یکی از این کشورها موفق به دریافت اقامت دائم کشور مورد نظر خود شوند. ضمن اینکه کار در خارج هزینه‌های تحصیل و سرمایه‌گذاری را ندارد. چرا که افراد به محض ورود به کشور مورد نظر می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین نمایند. متقاضیان همچنین این امکان را دارند که خانواده خود نظیر همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را با خود ببرند. همسر متقاضی می‌تواند در کشور مورد نظر به تحصیل و کار بپردازد و فرزندان زیر ۱۸ سال می توانند از فرصت تحصیل رایگان نیز بهره‌مند شوند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
در حال حاضر چه کشور هایی برای مهاجرت کاری مناسب تر هستند ؟
در حال حاضر کشور های آلمان، کانادا و استرالیا شرایط مناسبی برای واجدین شرایط ویزا های کاری دارند
چه سنی برای مهاجرت کاری مناسب است ؟
محدوده سنی ویزا های کاری بسته به کشور مقصد متفاوت هست ولی اکثر کشور ها در حال حاضر تا ۴۰ سال نیروی متخصص و ماهر جذب میکنند.
چه عواملی شانس شما را برای مهاجرت کاری افزایش میدهد ؟
عوامل متعددی در کاریابی شما در کشور مقصد تاثیرگذار است از جمله : سن ، سابقه کار ، مدرک تحصیلی ، مدرک زبان ، وضعیت تاهل و ….
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

69 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رائول
1 سال قبل

باسلام
بنده 33 سالم هست
متاهل و داری یک فرزند
کارشناس ارشد مهندسی فضای سبز
کارشناسی مهندسی اقتصاد کشاورزی
دارای انواع مدرک فنی و حرفه ای در زمینه کشاورزی (گلخانه، قارچ، فضای سبز، گیاهان دارویی و…)
12 سال سابقه کاری مرتبط
میخواستم بدونم با شرایط بنده چه جایی برای کار خارج از ایران هست

کارشناس هرمس
پاسخ به  رائول
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
ما به شما اقدام از طریق برنامه های امتیازبندی استرالیا رو پیشنهاد میکنیم البته پیش از اون لازم هست تا کارشناسان ما شرایطتون رو دقیقتر بررسی کنند .

کادر هرمس اپلای