گرفتن-پاسپورت-برای-مشمولان-سربازی

گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی و تمام آنچه نیاز است بدانید!

خدمت سربازی یکی از الزاماتی است که برای تمامی مردان بالای ۱۸ سال در نظر گرفته می‌شود. طبق این مورد همه افرادی که ۱۸ سال را به پایان می‌برند باید به سربازی اعزام شده و ۲۴ ماه دوره را بگذرانند. بعد از این مدت به آنها کارتی تحت عنوان کارت پایان خدمت داده می‌شود. این کارت یک مدرک هویتی مهم به شمار می‌رود و بدون داشتن آن فرد از امکانات و خدمات دولتی محروم خواهد شد. البته در شرایطی معافیت موقت یا دائم نیز برای افراد صادر می‌شود. گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی نیز یکی از دغدغه‌های این افراد است.

 

 

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

خروج از کشور مسائل سربازی

هرکسی برای خروج از وطن خود و ورود به کشور مقصد به مدارک مهمی نیاز دارد تا شرایط و هویت خود را بازگو کند. پاسپورت شناسنامه فرد در سطوح بین‌المللی است و بدون آن خروج از کشور به‌هیچ‌وجه امکان ندارد. ویزا اجازه‌نامه‌ای است که کشور مقصد صادر می‌کند و طبق آن نوع اقامت شما و مدت زمانی که می‌توانید در خاک آن کشور بمانید تعیین خواهد شد.

برای مردان علاوه بر پاسپورت و ویزا شرط داشتن کارت پایان خدمت نیز وجود دارد. علاوه ‌بر آن گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی نیز شرایط و وضعیت خاص خود را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این موارد طبق اطلاعات و سوابق هر فرد متفاوت خواهد بود.

چه ضوابط و مقرراتی درباره گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی وجود دارد

همان‌طور که اشاره شد همه مردان بعد از ۱۸ سالگی ملزم به خدمت سربازی هستند. اگر کسی حتی پیش از اینکه وارد زمان سربازی شود پاسپورت خود را بگیرد، باز هم برای زمان سفر به خارج باید تعیین وضعیت شود.

یکی از راه‌های گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی این بوده که ثابت شود آنها به دلایل پزشکی شرایط حضور در خدمت را ندارند. به این صورت برای آن‌ها گواهی معاف بودن صادر خواهد شد. طبق این گواهی بدن شما شرایط انجام سربازی را نداشته و در صورت انجام ‌وظیفه سربازی به شما صدمات فیزیکی وارد خواهد شد.

چه ضوابط و مقرراتی درباره گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی وجود دارد

بررسی شرایط گواهی کفالت برای گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی

کسی که قصد دریافت پاسپورت دارد اما مشمول وظیفه سربازی نیز شده با ارائه مدارک کفالت می‌تواند گواهی معافیت خود را بگیرد. کفالت بیان می‌کند که در اثر بروز وضعیت خاصی، فرد هم‌اکنون سرپرست یکی یا کل اعضای خانواده است و در صورت اعزام، زندگی سایرین با مشکل روبه‌رو خواهد شد. فرد باید مدارک خود را تکمیل کرده و غیبت نداشته باشد.

بررسی قوانین و مقررات کفالت پدر

مردان ممکن است پدری داشته باشند که ۷۵ سال را گذرانده باشند. در این صورت پسر وی باید مراقبت او را برعهده بگیرد و از سربازی معاف خواهد شد. اگر پدر کمتر از این سن بود اما بیماری خاصی داشت یا مراقبت از وی از عهده سایرین برنمی‌آمد باز هم گواهی معافیت به وی تعلق می‌گیرد. البته این نکته را فراموش نکنید که شخص باید تنها پسر خانواده باشد.

یک تبصره برای چندین پسر وجود دارد و آن این است که یک یا چند برادر دیگر امکان مراقبت از پدر را نداشته باشند. این حالت تنها در صورتی برقرار است که پسران دیگر دچار بیماری‌های حاد یا معلولیتی بوده و توانایی نگهداری از کسان دیگر را نخواهند داشت.

آشنایی با ضوابط کفالت مادر

اولین شرط برای استفاده از این نوع معافیت این بوده که مادر به هر دلیلی شوهر نداشته باشد. ممکن است که مادر همسر خود را از دست ‌داده باشد یا اینکه از وی جدا شده و بدون او زندگی کند. مورد بعدی این است که مادر باید فقط یک فرزند پسر داشته و در غیر این صورت گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

شرایط طلاق نیز حالت‌های مختلفی دارد. اول اینکه اگر بیشتر از یک سال و نیم از جدا شدن مادر سپری شده به پسر معافیت دائمی می‌دهند. در صورتی ‌که این زمان از یک سال و نیم کمتر است به وی معافیت موقتی می‌دهند و تا گذشتن ۳۰ ماه همچنان موقت باقی می‌ماند. زمانی که تا تکمیل ۳۰ ماه مادر زنده بماند و مجدد ازدواج نکند، معافیت همیشگی شده و گرفتن پاسپورت میسر می‌شود.

اگر پدر خانواده زندانی باشد این شرایط برقرار نخواهد بود. زمانی که برادر بزرگ‌تر در معافیت به سر می‌برد اگر برادر کوچک‌تر وارد سن سربازی شد، این امکانات از پسر اول گرفته شده و در مورد پسر بعدی در دست اقدام قرار می‌گیرد. این نکته نیز حائز اهمیت است که برای سرپرستی مادر شروط صحت و سلامت یا بیماری وجود ندارد و حتی اهمیتی نداشته که مادر شاغل است یا خیر، تنها عدم وجود شوهر برای این وضعیت و گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی کافی است.

آیا می‌توان کفالت خواهر را دریافت کرد؟

کسانی که قصد دارند از سربازی معاف شوند تا پاسپورت بگیرند از این طریق هم می‌توانند اقدام کنند. اگر می‌خواهید سرپرستی خواهر خود را دریافت کنید باید به شرایطی که در ادامه گفته خواهد شد دقت فرمایید. اولین شرط این است که پدر آن دختر از دنیا رفته باشد.

مورد دوم این‌گونه بیان می‌کند پسری که مشمول خدمت سربازی شده باید تنها برادر وی باشد که ۱۸ سال را تمام کرده است. سپس باید بررسی شود که دختر ازدواج ‌نکرده باشد و فرزند پسر نیز نداشته باشد. مورد مهمی که پیش می‌آید این بوده که خواهر و برادر باید کاملاً هم خون بوده و پدر مادر آن یکسان باشد. خواهر و برادران ناتنی شامل این شرایط نخواهند شد.

برای دخترانی که ازدواج کرده ولی هم اکنون همسر ندارند شرایط به شرحی است که برایتان می‌گوییم: دختری که همسرش از دنیا رفته یا جدا شده اگر پسری نداشته باشد که به سن ۱۸ سالگی رسیده می‌تواند تحت سرپرستی برادر خود قرار بگیرد. به این صورت گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی که کفالت خواهر برعهده دارند میسر خواهد شد.

 

نکته قابل‌توجه اینکه هیچ فرقی ندارد که مادر در قید حیات بوده یا خیر به‌هرحال این شرایط به برادر تعلق می‌گیرد. مزیت این مورد معافیت دائمی است. البته این نکته هم وجود دارد که دختر زیر نظر سازمان‌های خیریه قرار داشته باشد و همزمان برادر تکفل او را به عهده بگیرد. حتی اگر خواهر مجدد ازدواج کند گواهی معاف بودن لغو نخواهد شد.

تحت چه شرایطی می‌توانیم تکفل برادران را بگیریم و معاف شویم؟

کسانی که شرایط ویژه‌ای دارند و برادران کوچک یا بزرگ‌تری داشته که باید زیر سرپرستی خود بیاورند نیز می‌توانند برای دریافت برگه معاف شدن اقدام کنند. از این راه هم گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی ساده خواهد شد.

شرایط موردنیاز برای این کار از این ‌قرار است: پدر در قید حیات نبود و شما باید تنها برادر بزرگ‌تر فرد باشید. همچنین آن شخص هم باید کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد و خود ملزم به خدمت سربازی نبوده وگرنه شرایط لغو می‌شود.

در این زمان وضعیت بدنی برادر خردسال مدنظر نخواهد بود. حضور مادر تأثیری بر دریافت گواهی معافیت نخواهد داشت. برخلاف شرایط خواهر و برداران، دو برادر ناتنی می‌توانند تکفل را بر عهده بگیرند. البته این فقط در حالتی رخ می‌دهد که پدر هر دو نفر یک شخص بوده و مادرها متفاوت باشند.

حتی زمانی که یک مؤسسه خیریه یا بهزیستی مسئولیت برادر را در اختیار دارد و او را تأمین می‌کند، باز هم برادری که واجد شرایط سربازی بوده می‌تواند وارد عمل شود. حال اگر بزرگ‌ترین برادر شرایط نگهداری و سرپرستی را از دست بدهد به صورت پلکانی به برادر بعدی واگذار خواهد شد.

سایر روش‌های تکفل برای دریافت معافیت

کسانی که به سن قانونی سربازی رسیده باشند این امکان را دارند تا با گواهی تکفل و نگهداری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اقدام به دریافت گواهی معاف بودن کنند. برای پدربزرگ‌های پدر و مادر شرایط به این‌گونه است که در گام اول، وی باید ۷۵ سال را رد کرده باشد و نیازمند نگهداری و مراقبت باشد.

کسی که باید به سربازی برود نیز الزاماً تنها نوه پسر باشد که به سن قانونی رسیده و کسی بزرگ‌تر از او نباشد. پدر بزرگ‌ها نباید فرزندی داشته باشند و اولین عضو خانواده که در قید حیات است نوه او است. اگر پدربزرگ نوه‌های پسر دیگری هم داشته باشد حتی اگر آنها مریض بوده و خود نیازمند نگهداری هستند، باز هم شرایط گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی لغو خواهد شد.

 

در صورت نبود فرزندان برای پدربزرگ مادری اولین نوه می‌تواند درخواست معافیت و کفالت بدهد حتی اگر پدر وی در قید حیات باشد. کسی که زیر ۷۵ سال بوده اگر احتیاج به نگهداری و مراقبت داشته باشد نیز واجد شرایط بوده تا تدارکات دریافت معافیت فراهم شود. این گواهی همیشگی است.

در مورد کفالت مادربزرگ نیز این‌گونه باید گفت که وی فاقد شوهر و فرزند باشد و اولین عضو خانواده او که شرایط سرپرستی را دارد، نوه بالای ۱۸ سال وی است. در صورت وجود چندین نوه پسری در این شرایط هیچ‌کدام نمی‌تواند این شیوه را به کار ببرد تا پاسپورت دریافت کند.

مدارکی که برای گواهی تکفل باید جمع‌آوری کنید:

در ابتدا از همه صفحه‌های شناسنامه اعضای خانواده اعم از پدر و مادر و همچنین فرزندان کپی تهیه کنید. کارت‌های ملی والدین را نیز داشته باشید و از آنها نسخه چاپی تهیه کنید. به شما یک دفترچه خواهند داد که گام‌های انجام و تکمیل را نوشته است. به برگه ۱ آن بروید و اطلاعات خواسته شده را کامل کنید. این برگه وضعیت شما را بررسی می‌کند.

بعد از آن به سراغ برگه ۲ بروید. در این بخش از شما می‌خواهند تا معاینه شده و اطلاعات این حوزه را تکمیل کنید. سپس مدارک هویتی خود شامل نسخه اصلی و نسخه چاپی از شناسنامه و کارت ملی خود را با برگه‌ها و یک عکس ۳*۴ تحویل بدهید. آخرین پایه تحصیلی به همراه مدرک را هم باید ارائه کنید.

اگر در حین انجام خدمت مشمول گواهی تکفل شدید باید برگه مشغول بودن به سربازی را هم داشته باشید. یک برگه دیگر در اختیار شما می‌گذارند که اطلاعات بستگان را باید بنویسید. بعد از طی شدن این مراحل و ارائه مدارک هویتی و اطلاعات برگه برای شما صادر خواهد شد. برای دریافت پاسپورت این برگه را به شعب پلیس به‌اضافه ۱۰ نشان دهید.

مدارکی که برای گواهی تکفل باید جمع‌آوری کنید:

گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی و تحصیلات

یکی دیگر از روش‌های گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی، گرفتن ویزای تحصیلی و دریافت گواهی اشتغال به تحصیل است. ابتدا به این نکته توجه کنید که غیبت نداشته باشید. سپس یک وثیقه باید تهیه کنید. این وثیقه باید مورد تأیید نظام‌وظیفه باشد. در کنار آن نباید به‌هیچ‌وجه تحصیلات بیشتر از حد مجاز سنوات داشته باشید.

بررسی مبالغ وثیقه‌ها برای گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی

وثیقه‌ها مبالغ متفاوتی داشته و برای دلیل‌های مختلف مقدار آن‌ها فرق می‌کند. اگر می‌خواهید برای امور علمی از کشور خارج شوید مقدار آن حدود ۵ میلیون تومان خواهد بود. برای خروج برای کارها و مطالعات نیمه علمی این هزینه به ۸ میلیون افزایش میابد. برای امور غیرعلمی احتمالاً کار شما تا حدی سخت خواهد شد و مبلغ وثیقه نیز به ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. سفرهای تحقیقاتی و مطالعاتی هم به همان مقدار برای موضوعات علمی به وثیقه نیاز دارند.

 

افراد این امکان را دارند که تحت شرایط خاصی برای سفرهای سیاحتی و گردشگری نیز از کشور خارج شوند. مبلغ وثیقه یا ضمانت‌نامه بانکی به این منظور ۱۵ میلیون تومان ذکر شده است. اگر برای کسی مسئله پزشکی پیش ‌آمده باشد که نیاز به درمان در خارج از مرزها را داشته باشد نیز بدون نیاز به وثیقه و با اطلاع به سازمان مربوطه می‌تواند کارهای خود را پیش ببرد. دلایل ورزشی و شرکت در مسابقات بین‌المللی نیز از سمت وزارت ورزش و جوانان حمایت شده و آنها مبلغ وثیقه را تأمین می‌کنند.

البته غیر از دلایل علمی برای سفرهای زیارتی هم می‌توانید با قید وثیقه پاسپورت بگیرید. برای سفرهای زیارتی در صورت وجود شرایط سیاسی و امکانات مناسب باید ۵۰۰ هزار تومان و تعهدنامه محضری را به سازمان وظیفه ارائه کنید. باید این نکته را بدانید که اگر در وقت تعیین‌شده به وطن باز نگشتید تمام مبلغ وثیقه به تملک دولت درمی‌آید. همچنین با وجود اوضاع ناپایدار اقتصادی این مبالغ برای گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی ممکن است دستخوش تغییر شوند.

هر وثیقه چه مدت اعتبار دارد؟

غیر از این‌که مبلغ وثیقه چقدر اهمیت دارد، باید به این نکته توجه داشت که آن‌ها برای مدت معینی می‌توانند ضامن بازگشت شما به وطن باشند. در ادامه به مهلت و مقدار اعتبار هر نوع وثیقه می‌پردازیم. کسانی که قصد دارند در یک کنگره علمی یا کلاس آموزشی شرکت کنند بین ۳۰ الی ۴۵ روز فرصت خواهند داشت و مقدار دقیق آن را با توجه‌ به شرایط تعیین می‌کنند.

کسانی که استاد هستند یا از مبلغین دینی به شمار می‌روند برای سفرهای زیارتی تا ۱۸۰ روز امکان اسکان دارند. سایر افراد تنها ۳۰ روز می‌توانند بمانند. البته در کاروان‌های زیارتی این مدت تا ۶۰ روز ارتقاء میابد. سفرهای سیاحتی یا بازدید از آشنایان در خارج از کشور نیز بین ۲۰ تا ۳۰ روز متغیر است.

سفرهای مطالعاتی و تحقیقاتی و آزمایشگاهی تنها مختص دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری است. این افراد در مقطع فوق‌لیسانس این امکان را دارند که تا ۶ ماه به اقامت خود ادامه دهند. دانشجویان دوره دکتری تا ۱۲ ماه فرصت اسکان در کشور مقصد را دارند. این اقامت باید به ‌منظور انجام و توسعه مطالعات و تحقیق و پژوهش باشد.

 

قهرمان‌های ورزشی، اعضای تیم‌های باشگاهی و ملی که برای مسابقه باید به کشورهای دیگر سفر کنند نیز از شرایط خاص خود بهره‌مند می‌شوند. وزارت ورزش و جوانان مقدمات سفر این افراد را آماده خواهد کرد و مبلغ وثیقه از منابع مالی دولتی تأمین خواهد شد. زمان بازگشت مشخصی برای این افراد تعیین نشده و بعد از گرفتن پاسپورت تا اتمام مسابقات می‌توانند در کشور دیگر بمانند. مسابقات آمادگی و تدارکاتی نیز در همین بخش انجام می‌شوند.

افرادی که به هر دلیلی بیمار شده‌اند اما این بیماری به‌گونه‌ای نیست که موجب معافیت شود نیز باید طبق شرایط مخصوص خود عمل کنند. اگر کمیته پزشکی تشخیص داد که فرد بعد از درمان می‌تواند

خدمت سربازی خود را ادامه دهد، شرایط را فراهم می‌کنند تا بتواند پاسپورت بگیرد. در این حالت ابتدا طول زمان درمان را با متخصصان در میان گذاشته و یک بازه تعیین می‌کنند. در صورت کسب سلامت فرد باید وارد خدمت شود. البته در غیر این صورت بازه درمانی قابلیت تمدید نیز دارد.

مدارکی که برای دریافت پاسپورت نیاز داریم و مراحلی که باید طی شود.

گفتیم که یکی از راه‌های گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی اقدام به تحصیل در خارج از کشور است. شما این امکان را دارید که تحت عنوان دانش‌آموز، طلبه در علوم دینی یا دانشجو و محقق پاسپورت بگیرید. ابتدا باید گواهی اشتغال به تحصیل بگیرید که در آن تمام مشخصات دقیق شما با مقطع تحصیلی مشخص شده باشد.

در گام بعد باید وثیقه را طبق شرایطی که گفتیم تهیه کنید. بعد از تأمین مبلغ، خود شما باید گواهی و وثیقه را شخصاً به سازمان نظام‌وظیفه ببرید. این سازمان می‌تواند در دانشگاه مستقر باشد. در غیر این صورت نزدیک‌ترین دفتر به محل زندگی خود را پیدا کرده و مراجعه کنید. بعد از ارائه مدارک در

صورت تأیید به یگان خدمتی مشخص‌شده خود رفته و درخواست جواز موردنیاز برای خارج شدن را در آنجا وارد کنید.

یگان خدمتی شما مدارک و مراحل طی شده را بررسی می‌کند. اگر تأیید را دریافت کردید، اجازه بیرون رفتن از مرزها را سازمان پلیس گذرنامه می‌فرستند. تمامی این مراحل اداری که طی شد و اگر هم مسئله‌ای پیش نیامد، آن‌گاه برای شما پاسپورت صادر خواهد شد یا اینکه پاسپورت قبلی را برایتان تمدید می‌کنند. در این هنگام شما می‌توانید بلیت خود را گرفته و آماده خروج شوید. این نکته را فراموش نکنید که باید حتماً در زمان مقرر به کشور برگردید.

مدارکی که برای دریافت پاسپورت نیاز داریم و مراحلی که باید طی شود.

نکات تکمیلی مهم در مورد گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی

خروج از کشور تنها محدود به گرفتن پاسپورت برای مشمولان نیست. بعد از آن باید با توجه ‌به کشور مقصد اقدام به دریافت ویزا کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برای دلایل زیارتی یا علمی جواز خروج از کشور را می‌گیرید. ابتدا برای دلایل زیارتی این موضوع را بررسی می‌کنیم.

شما باید ویزای زیارتی دریافت کنید و زمان بازگشت را از کاروان خود بپرسید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که باید در زمان مقرر برگردید. برای سفرهای علمی نیز باید شرایط دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی هر کشور را بسنجید و بدانید که هرکدام برای چه مدت به شما ویزا می‌دهند.

این موضوع را فراموش نکنید که بعد از رسیدن به کشور خود فوراً به سازمان نظام‌وظیفه رفته و وثیقه را پیگیری کنید. اعلام کنید که از سفر برگشته‌اید و وثیقه را پس بگیرید. برای این کار تمامی مدارک هویتی که ابتدای کار با خود داشتید را به همراه پاسپورت نشان دهید.

 

نکته مهم دیگر در مورد گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی این است که اگر در زمان مشخص‌شده به مرزها وارد نشدید یا اینکه مراجعه به دفتر سازمان نظام‌وظیفه را به عقب بیندازید عواقب بدی خواهد داشت. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، دولت مبلغ وثیقه را تصاحب می‌کند. همچنین علاوه ‌بر آن امکان ممنوع‌الخروج شدن شما هم وجود دارد. این تأخیر موجب خواهد شد که شما به مدت شش ماه و حتی تا یک سال اجازه خروج مجدد نداشته باشید.

فرایند اینترنتی گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی

به ‌منظور سهولت در انجام کارها و رفاه حال افراد سامانه‌های اینترنی و زیرساخت‌ها فراهم شده‌اند تا افراد بتوانند با حداقل دفعات مراجعه امور خود را پیگیری کنند. فرایند گرفتن پاسپورت به این صورت است که شما به دفاتر پلیس به‌اضافه ۱۰ مراجعه می‌کنید و درخواست می‌دهید تا یک کد سخا بگیرید.

بعد از گرفتن آن به وبگاه اینترنتی سازمان نظام‌وظیفه عمومی رفته و در محل تعیین‌شده کد ملی و شماره سخا را وارد می‌کنید. سپس صفحه‌ای باز خواهد که از شما می‌خواهد تا اطلاعات شخصی و هویتی خود را وارد کنید. در این مرحله بسیار دقت داشته باشید که اطلاعات به‌هیچ‌وجه اشتباه وارد نشوند.

در گام بعدی شما باید اطلاعات سفر خود را بنویسید. این اطلاعات شامل زمان رفت‌وبرگشت و مقصد و نوع سفری است که پیش ‌از این به آن اشاره کردیم. هزینه که نشان داده خواهد شد در واقع همان وثیقه بوده که باید بپردازید. گزینه‌ای نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده که معافیت تحصیلی را انجام می‌دهد. درواقع این بخش محل تحصیل را به سازمان متصل کرده و گواهی معافیت صادر می‌شود. نتیجه نهایی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت به شما ابلاغ خواهد شد.

مشمولان سربازی و تجصیلات

شرایط مهاجرت برای مشمولان سربازی

در این مقاله تمام سعی شده است که به سوال‌های شما مانند شرایط مهاجرت برای مشمولان سربازی چگونه است؟

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا تمامی نکات و جوانب بحث گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی موردتوجه واقع شود. شما دریافتید که دو حالت اصلی برای دریافت گذرنامه وجود دارد. اول اینکه معافیت پزشکی یا کفالت دریافت کنید. اگر بدن شما شرایط انجام خدمت سربازی را نداشته باشد به شما گواهی معافیت داده و طبق آن می‌توانید تمامی امور خود را پیگیری کنید. روشی که به‌ تفصیل به آن پرداختیم نیز بحث تکفل و سرپرستی بود.

مورد دیگری که به گرفتن پاسپورت برای مشمولان سربازی منجر خواهد شد نیز اقدام به ادامه تحصیل در خارج از کشور است. برای این کار تمامی مراحل را برای شما شرح دادیم و در نهایت مهم‌ترین نکاتی که در این حوزه باید به آنها دقت کنید را اشاره کردیم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
شرایط گرفتن پاسپورت برای انشجویان مشمول چگونه است؟
ابتدا به این نکته توجه کنید که غیبت نداشته باشید. سپس یک وثیقه باید تهیه کنید. این وثیقه باید مورد تأیید نظام‌وظیفه باشد. در کنار آن نباید به‌هیچ‌وجه تحصیلات بیشتر از حد مجاز سنوات داشته باشید.
هر وثیقه چه مدت اعتبار دارد؟
با تووجه به شرایط از 30 روز تا 180 روز متغییر است
بعد از بازگشت به کشور خود چه کنیم؟
این موضوع را فراموش نکنید که بعد از رسیدن به کشور خود فوراً به سازمان نظام‌وظیفه رفته و وثیقه را پیگیری کنید. اعلام کنید که از سفر برگشته‌اید و وثیقه را پس بگیرید. برای این کار تمامی مدارک هویتی که ابتدای کار با خود داشتید را به همراه پاسپورت نشان دهید.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر ، خدمتم فردا تموم میشه ، میتونم با گواهی موقت پایان خدمت تا قبل اینکه کارت پایان خدمتم بیاد ، درخواست گذرنامه بدم ؟ یک ماه طول میکشه تا کارت بیاد

شقایق میرخانی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام محمد عزیز وقتتون بخیر
در وحله اول شما باید زبانتون اوکی بکنید و اون طرف دعوتنامه داشته باشید و یا استخدامی داشته باشید در صورتی که استخدامی از کشور آلمان داشته باشید خارج از نوبت هم میشه برای دریافت وقت سفارت براتون اقدام کرد.

میثم
7 ماه قبل

سلام
اگه در مقطع ارشد از دانشگاه انصراف داده باشم و پاسپورت نداشته باشم اصلا ، میتونم با برگ سبز اعزام برای گرفتن پاسپورت اقدام کنم تو فرجه یک ساله بعد از انصرافم ؟
یا پاسپورت رو فقط با اشتغال به تحصیل میدن ؟

خانم میرخانی
پاسخ به  میثم
7 ماه قبل

سلام روزتون بخیر
متاسفانه اقدامی نداریم.

کادر هرمس اپلای