شرایط و روش‌های مهاجرت به کشور ترکیه 2023

کشور ترکیه یکی از بهترین کشورهایی است که می‌توانید برای مهاجرت انتخاب کنید. کشور ترکیه به متقاضیان این اجازه را می‌دهد تا مسیر مهاجرت به این کشور را ساده‌تر از کشورهای اروپایی طی کرده و با هزینه‌های کمتری ویزای ترکیه را اخذ کنند. همچنین کشور ترکیه دارای شهرهای بسیار زیبایی مانند استانبول و آنکارا است که امکان زندگی در شهرهای پیشرفته را برای متقاضیان فراهم می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص مهاجرت به ترکیه و راه‌های آن صحبت کنیم.

مهاجرت امری است که در هر زمانی وجود داشته و مربوط به تمام بشریت بوده است. باتوجه به آمار و اطلاعات بدست آمده در چند سال اخیر مهاجرت به ترکیه رشد بسیاری داشته است؛ زیرا ازنظر وضعیت اقتصادی، تحصیلی، درمانی، سرمایه گذاری و غیره در وضعیت بسیار ایده‌آلی قرار دارد. در ادامه به بررسی شرایط و راه های مهاجرت به ترکیه در سال ۲۰۲۲ می پردازیم.

شرایط اقامت و مهاجرت به ترکیه

درصورتی‌که شما هم علاقه‌مند شدید تا در خصوص مهاجرت به کشور ترکیه بیشتر بدانید، لازم است پیش از هر چیزی کمی در خصوص شرایط دریافت اقامت و مهاجرت به این کشور صحبت کنیم. بااینکه شرایط اقامت و مهاجرت به کشور ترکیه ارتباط بسیار زیادی با مسیر مهاجرتی شما دارد؛ اما برخی از این شرایط می‌توانند به‌عنوان شروط همگانی موردتوجه قرار بگیرند.

از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داشتن تمکن مالی برای برآمدن از پس هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه اشاره کرد. البته اگر شما بتوانید یک موقعیت شغلی با حقوق و دستمزد مناسب در این کشور پیدا کنید، لازم به ارائه چنین مدرکی نخواهد بود. یکی دیگر از مدارکی که برای مهاجرت به ترکیه می‌تواند بسیار مفید واقع شود، مدرک زبان ترکی است.

شما با داشتن تسلط و آشنایی با زبان ترکی می‌توانید با مردمان این کشور به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و مسیر مهاجرتی خودتان را کوتاه‌تر کنید. از دیگر شرایط مهم دریافت اقامت و مهاجرت به کشور ترکیه می‌توان به نداشتن سو پیشینه، داشتن بیمه، در اختیار داشتن پاسپورت و … اشاره کرد.

بهترین راه های مهاجرت به ترکیه

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، کشور ترکیه ازنظر اقتصادی، سیاسی، امنیتی و بسیاری از موارد دیگر در وضعیت مطلوبی قرار دارد. به همین دلیل هرساله افراد زیادی از نقاط مختلف دنیا در راستای دستیابی به اهداف خود به این کشور مهاجرت می‌کنند. متقاضیانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، باید قبل از هر اقدامی یک روش مناسب برای این پروسه پیدا کنند. انتخاب راهی مناسب برای مهاجرت به ترکیه، به متقاضیان کمک خواهد کرد تا در زمانی کوتاه و با هزینه‌ای کم به اهداف مهاجرتی خود دست پیدا کنند.

کشور ترکیه دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بسیار زیادی است و هرساله افراد مختلفی از سراسر دنیا برای بازدید از این کشور، به خاک ترکیه سفر می‌کنند. از سوی دیگر باید بدانید که به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب این کشور، شرکت‌ها و سازمان‌های جهانی بسیار مختلفی، دفاتر خودشان را در کشور ترکیه بناکرده‌اند.

بااینکه شاید در نگاه اول نرخ بیکاری بالای کشور ترکیه، توجه شما را به خود جلب کند، اما برای آن دسته از افرادی که به زبان ترکی تسلط لازم را دارند باید عنوان کرد که پیدا کردن یک شغل مناسب در این کشور، ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. البته که نباید وجود دانشگاه‌های مطرح و برتر کشور ترکیه را از یاد برد. این دانشگاه‌ها هرساله میزبان طیف وسیعی از دانشجویان از سراسر دنیا هستند.

باتوجه ‌به تمامی موارد گفته‌شده، می‌توان متوجه این نکته شد که راه‌های مهاجرت به ترکیه زیاد بوده و شما می‌توانید بسته به سلیقه و شرایط خودتان، یکی از بهترین راه های مهاجرت به ترکیه را انتخاب کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم تا برای موفقیت هرچه بیشتر شما در مسیر مهاجرتی به کشور ترکیه، از افراد خبره و وکلای متخصص در این زمینه کمک بگیرید. از بهترین راه های مهاجرت به ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مهاجرت به کشور ترکیه به‌عنوان توریست
  •  مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل
  •  مهاجرت به‌واسطه ازدواج به کشور ترکیه
  •  مهاجرت به کشور ترکیه از طریق خرید ملک
  •  مهاجرت به کشور ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری
  •  مهاجرت به کشور ترکیه از طریق کار
  •  مهاجرت به کشور ترکیه برای هنرمندان
  •  مهاجرت به کشور ترکیه به‌واسطه تولد

ما در ادامه به‌صورت کامل در خصوص تمامی این مسیرها و شرایط آن‌ها صحبت خواهیم کرد

مهاجرت به عنوان توریست

کشور ترکیه یکی از کشورهای موفق در زمینه جذب توریست است که روند رو به رشدی دارد. مناطق زیبای ییلاقی، سواحل دریای سیاه و اژه، کشتیرانی بی‌نظیر، وجود انواع مختلف پرندگان و گونه‌های گیاهی و جانوری و آب‌درمانی تنها بخشی از جذابیت‌های توریستی این کشور است. این نوع اقامت حداکثر به مدت ۹۰ روز (سه ماه) اعتبار دارد.

ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به مدت ۳ ماه در ترکیه اقامت داشته باشند. البته لازم به ذکر است در طول مدت این سه ماه، فرد توریست به هیچ وجه اجازه‌ی کار یا تحصیل و انجام هر گونه فعالیت اقتصادی را نخواهد داشت.

اقامت کشور توریستی ۶ ماهه

در صورتی که شخص بخواهد بیش از ۳ ماه در ترکیه برای گردشگری اقامت داشته باشد، باید برای اخذ ویزای توریستی ۶ ماهه اقدام کند. با این نوع ویزا نیز فرد متقاضی به هیچ وجه اجازه‌ی کار یا تحصیل و انجام هر گونه فعالیت اقتصادی را نخواهد داشت. در صورتی که فرد متقاضی خانه‌ای در ترکیه اجاره کند می‌تواند با ارائه‌ی اجاره نامه این ویزای توریستی ترکیه را ۶ ماه دیگر تمدید کند و به مدت ۱ سال در ترکیه اقامت داشته باشد.

مهاجرت به کشور ترکیه از طریق تحصیل

یکی از راه‌هایی که درنهایت می‌تواند منجر به مهاجرت به ترکیه شود، تحصیل در این کشور است. ترکیه به دلیل ارتباط با اروپا دانشگاه‌های معتبر زیادی دارد و به همین دلیل مقصد افراد زیادی برای تحصیل است. افرادی که قصد دارند تا تحصیلات خودشان را در این کشور ادامه دهند باید بدانند که می‌توانند این دوران را از زمان مدرسه شروع کرده و تا مقاطع بالاتری مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر قصد تحصیل در مدارس ترکیه را دارید، باید به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشید.

کودکان باید از سن ۷ سالگی وارد مدارس ترکیه شوند و دوران تحصیل خودشان را تا سن ۱۸ سالگی ادامه دهند. همچنین یکی دیگر از مزایای تحصیل در مدارس ترکیه این است که هیچ هزینه‌ای شامل حال افراد نشده و تحصیل در این مدارس رایگان خواهد بود. همچنین اگر می‌خواهید تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را تجربه کنید، بدانید که زبان تحصیل در آن‌ها انگلیسی و ترکی است.

دانشگاه‌های دولتی این کشور دروس خود را به زبان ترکی ارائه می‌کنند و اگر می‌خواهید تحصیل با زبان انگلیسی در کشور ترکیه را تجربه کنید، باید در دانشگاه‌های خصوصی این کشور مشغول به تحصیل شوید. البته باید به این نکته اشاره کرد که برای مهاجرت از طریق تحصیل و ورود به دانشگاه‌های این کشور، باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه شرکت کرده و نمرات لازم برای اخذ پذیرش را به دست بیاورید.

برای تحصیل در ترکیه قبل از هر چیزی فرد متقاضی باید مدرک تومر داشته باشد. برای دریافت این مدرک باید در آزمون تومور که توسط مرکز آموش زبان ترکی برگزار می‌شود شرکت کرده و نمره‌ی قبولی کسب شود.

دانشگاه‌های ترکیه هر ساله آزمون برگزار می‌کنند و متقاضیان تحصیل را با توجه به این نتایج این آزمون انتخاب می‌کنند. برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر این آزمون شرط معدل نیز دارند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا فرد متقاضی حتما باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل داشته باشد. آزمون مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هر سال ۲ بار در ترکیه برگذار می‌شود.

آن دسته از افرادی که قصد ورود به دانشگاه‌های دولتی و ترک‌زبان ترکیه را دارند، باید در آزمونی به نام Yos شرکت کنند و متقاضیان حضور در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان این کشور باید در آزمون دیگری با نام Sat شرکت کنند. البته شما می‌توانید برای مهاجرت به ترکیه و تحصیل در این کشور بورسیه‌های دولتی ترکیه را نیز دریافت کنید که شرط کسب چنین بورسیه‌هایی، داشتن رزومه‌ای قابل‌قبول است.

تحصیل در ترکیه نمی‌تواند منجر به کسب اقامت دائم این کشور شود و افراد بعد از اتمام تحصیلات باید به کشور خودشان برگردند. درصورتی‌که می‌خواهید اقامت دائم کشور ترکیه را کسب کنید، باید ویزای تحصیلی خود را به یکی دیگر از ویزاهای ترکیه که منجر به اقامت دائم می‌شوند، مانند ویزای کار و یا سرمایه‌گذاری، تبدیل کنید.

از طریق ازدواج

 

اگر به دنبال یک ازدواج صوری برای مهاجرت به ترکیه هستید باید بگوییم که به احتمال زیاد موفق نخواهید شد. زیرا در صورت ازدواج با یک شهروند ترکیه‌ که حتما باید ملتی ترک داشته باشد و پناهنده نباشد، به شما اقامت دائم ترکیه داده نخواهد شد. به مدت ۳ الی ۵ سال شما فقط در قالب توریست می‌توانید به ترکیه بیایید و مدت زمان اقامت شما نباید بیش از ۹۰ روز باشد. پس از این مدت در صورتی که ماموران تحقیقات لازم را در مورد ازدواج شما انجام داده باشند و از صوری نبودن ازدواج شما مطمئن شوند، به شما اقامت دائم ترکیه داده خواهد شد.

متقاضیان در صورت تصمیم‌گیری برای مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج با سرعت بالایی می‌توانند برای آن اقدام کنند زیرا در این روش از مهاجرت نه‌تنها به مدرک زبان نیازی نیست بلکه متقاضیان بدون هیچ میزان تمکن مالی نیز می‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. به عبارتی در این روش از مهاجرت تمام هزینه‌های زندگی فرد در کشور فوق بر عهده همسر دارای تابعیت ترکیه است. در همین راستا فرد دارای تابعیت ترکیه باید حتماً تمکن مالی خود را به مدیران مربوطه ارائه دهند.

مهاجرت به کشور ترکیه از طریق خریدن ملک

مهاجرت به ترکیه از طریق خریدن ملک ساده‌ترین روش برای به دست آوردن اقامت دائم ترکیه است. پس از خرید ملک در ترکیه، دولت به صاحب ملک اجازه‌ی اقامت ۱ ساله می‌دهد و پس از این مدت فرد متقاضی به مدت ۵ الی ۸ سال می‌تواند این اقامت را هر یک سال یک بار تمدید کند. پس از این مدت اگر هنوز ملک به نام متقاضی باشد می‌تواند برای کسب اقامت دائم ترکیه درخواست دهد. در این نوع اقامت فرد اجازه‌ کار دارد و می‌تواند خانواده‌ی خود را همراهش ببرد. خود شخص و خانواده و فرزندان اجازه‌ی تحصیل دارند.

یکی دیگر از مزایای مهاجرت از خرید ملک آن است که شما نه‌تنها سرمایه خودتان را از دست نمی‌دهید، بلکه سال‌به‌سال به ارزش ملک و سرمایه شما نیز افزوده خواهد شد. برای اینکه از طریق خرید یک ملک در کشور ترکیه، اقامت دائم این کشور را دریافت کنید، باید ارزش ملک شما ۲۵۰ هزار دلار آمریکا باشد. بعدازاین که ملکی را با چنین ارزشی در این کشور خریداری کنید، طی ۷۰ روز به شما پاسپورت ترکیه اهدا خواهد شد.

نکته مهمی که در این زمینه باید مدنظر داشته باشید این است که شما حق ندارید ملک خودتان را حداقل به مدت ۳ سال به فروش برسانید. یکی دیگر از مزایای خرید ملک در ترکیه آن است که شما امکان دریافت وام برای خرید ملک را خواهید داشت. برخی از پروژه‌هایی که در کشور ترکیه وجود دارد امکان دریافت وام تا ۱۰۰ هزار دلار امریکا را به متقاضیان مهاجرت می‌دهد و شما تنها موظف هستید تا ۱۵۰ هزار دلار مابقی را پرداخت کنید.

همچنین شما می‌توانید وام دریافت شده را به‌صورت اقساط و از طریق دریافت اجاره ملک، پرداخت کنید. بعد از ۴ سال نیز این امکان برای شما وجود دارد تا ملک موردنظر را به فروش برسانید. همچنین اگر ملکی باارزش کمتر در کشور ترکیه خریداری کنید، به شما تنها یک اقامت ۳ ساله ترکیه داده می‌شود که البته قابل تمدید است. حداقل سرمایه‌ای که برای مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک لازم است، ۶۰ هزار دلار آمریکا بوده و نوع ویزای اهداشده به افراد، ویزای توریستی خواهد بود.

بعد از دریافت ویزای توریستی کشور ترکیه شما حق کار در این کشور را نخواهید داشت؛ اما اگر بتوانید یک موقعیت شغلی مناسبی را برای خودتان در این کشور پیدا کنید، می‌توانید ویزای توریستی دریافت شده را به ویزای کاری بدل کنید.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

اقتصاد کشور ترکیه بر اساس اعلام سازمان‌های بین المللی جز بیست کشور برتر جهان است. یکی از روش‌های مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری است و تنها راه آن هم ثبت شرکت در ترکیه است؛ به عبارت دیگر شما قبل از شروع هر فعالیت اقتصادی در این کشور ابتدا باید یک شرکت در آنجا ثبت کنید.

این فعالیت شامل هر نوع فعالیت اقتصادی و تجازی از باز کردن رستوران گرفته تا آرایشگاه و … می‌شود. این روش مسیر پیچیده‌ای دارد. ابتدا فرد متقاضی باید یک طرح توجیهی را در کنسولگری ترکیه در ایران تایید کند و پس از تایید کنسول‌گری برای گرفتن مجوز از وزارت کار ترکیه اقدام کند. برای شروع این فرآیند ابتدا باید اساسنامه و نام تجاری شرکت خود را در سامانه‌ی مرسیس ثبت کنید.


کشور ترکیه سیاست‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده است تا سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ترکیه ترغیب شوند. ازاین‌رو افرادی که قصد دارند مهاجرت را از طریق سرمایه‌گذاری تجربه کنند، علاوه بر اینکه می‌توانند اقامت دائم این کشور را کسب کنند، می‌توانند سودهای زیادی را به دست بیاورند. شما با ثبت شرکت در کشور ترکیه می‌توانید به‌سادگی مهاجرت به این کشور از طریق سرمایه‌گذاری را تجربه کنید.

مهاجرت به کشور ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق کار نیازمند ارسال دعوتنامه از سوی کارفرما برای متقاضی می باشد. علاوه بر دعوتنامه شخصا نیز می توان به جستجوی کار در ترکیه پرداخت ولی راه سختی در پیش خواهید داشت. علت این امر ارجحیت شهروندان ترک بر خارجی ها برای بکارگیری در مشاغل است.

در صورت نبودن فردی برای همکاری با این شرایط، کارفرما می‌تواند یک خارجی را استخدام کند یعنی اولویت استخدام با اتباع ترکیه است. پس از استخدام متقاضی به او اجازه‌ی اقامت یک ساله در ترکیه داده خواهد شد. در صورتی که فرد متقاضی به مدت ۵ سال مداوم در ترکیه کار کند، به او اقامت دائم ترکیه داده خواهد شد.

از مهم‌ترین شرایط مهاجرت از طریق کار می‌توان به یادگیری و داشتن تسلط کافی به زبان ترکی اشاره کرد. مردم کشور ترکیه به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند و اگر می‌خواهید تا در این کشور مشغول به کار شوید، باید با زبان ترکی آشنایی کاملی داشته باشید. فراموش نکنید که شما در زمان کار در این کشور نیاز دارید تا با کارفرما، سایر همکاران و مردم ترکیه به‌صورت مستقیم در ارتباط باشید. به همین دلیل نیاز است تا زبان رسمی این کشور را فرابگیرید.

در کنار این شرط، شما موظف هستید به‌عنوان متقاضی مهاجرت به ترکیه از طریق کار، مجوزهای لازم کاری را از وزارت کار و رفاه اجتماعی این کشور دریافت کنید. البته همه این مراحل بعدازاین انجام می‌شود که شما در این کشور یک موقعیت شغلی پیداکرده، مصاحبه‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و با کارفرمای ترک خودتان قرارداد امضا کرده باشید.

حقوق و درآمد نیروی کار در ترکیه به حدی مناسب است که متقاضیان با استفاده از آن می‌توانند به‌آسانی هزینه استفاده از امکانات رفاهی مختلف مانند مسکن، مواد غذایی و غیره را پرداخت کنند. همچنین از آنجایی که نرخ بیکاری در کشور ترکیه بسیار اندک است، متقاضیان از این طریق قادر خواهند بود تا به‌آسانی شغل موردنظر خود را جستجو کنند.

مهاجرت برای هنرمندان به ترکیه

کشور ترکیه همچنین برنامه‌هایی مدنظر دارد که طبق آن، آن دسته از افراد موفق و هنرمندی که دارای فعالیت‌های موفق در زمینه‌های مختلفی مانند ورزش، هنر و … هستند نیز بتوانند اقامت این کشور را دریافت کنند. این افراد باید در وهله اول دارای رزومه‌ای قدرتمند و حرفه‌ای در رشته‌های مدنظر کشور ترکیه را داشته باشند تا بتوانند این ویزا را کسب کنند.یکی دیگر از شرایط مهاجرت به ترکیه برای افراد هنرمند آن است که فعالیت این دسته از افراد باید در سطح بین‌المللی و جهانی باشد و درصورتی‌که در این زمینه‌ها دارای مدال بوده و یا در فستیوال‌ها و جشنواره‌های خارجی شرکت کرده‌اند، می‌توانند ویزای کشور ترکیه را دریافت کنند.

از طریق تولد

برای مهاجرت به ترکیه از طریق تولد نوزاد و دریافت تابعیت برای او، شما باید بتوانید از طریق راه‌های مختلف مانند سرمایه‌گذاری، خرید ملک و یا کار در ترکیه برای خود تابعیت این کشور را به دست آورید تا نوزاد شما نیز بتواند تابعیت کشور ترکیه را تصاحب کند. درصورتی‌که والدین نوزاد متولدشده در کشور ترکیه دارای اقامت دائم و یا موقت باشند، نوزاد آن‌ها نیز همان نوع اقامت را خواهد داشت.

مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه

بدون شک هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که مهاجرت کردن به آن سرشار از مزایای باشد. همیشه معایبی برای زندگی در کشورهای مختلف وجود دارد. زندگی و مهاجرت به کشور ترکیه نیز به همین صورت بوده و مطمئناً با خود مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت. از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های زندگی و مهاجرت پایین
  • وجود بیمه‌های سلامت و سیستم درمانی مناسب
  • وجود مدارس و دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی
  • آب‌وهوای معتدل و دلپذیر
  • مراکز خرید و مکان‌های دیدنی و تاریخی
  • نزدیکی جغرافیایی به کشور ایران

معایب مهم مهاجرت به کشور ترکیه نیز عبارت‌اند از:

  • باتوجه‌به نرخ بیکاری بالا، پیدا کردن شغل ممکن است کمی سخت باشد.
  • یادگیری زبان ترکی سختی‌های خاص خودش را دارد.
  • امکان برقراری ارتباط برای مهاجرین سخت خواهد بود.
  • نسبت به سایر کشورهای اروپایی، امنیت کم‌تری دارد.

هزینه مهاجرت به ترکیه

درصورتی‌که شما هم جز افرادی باشید که می‌خواهید مهاجرت به کشور ترکیه را از سر بگذرانید، باید با هزینه‌های این مهاجرت نیز آشنایی داشته باشید. بدون شک هزینه مهاجرت به کشور ترکیه رابطه مستقیمی با شیوه مهاجرتی شما خواهد داشت. برای مثال هزینه‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری بسیار بیشتر از هزینه‌های مهاجرت از طریق کار و یا تحصیل به ترکیه خواهد بود.

اما برخی از هزینه‌ها، مانند هزینه دریافت ویزا و یا هزینه اخذ بیمه درمانی، جز هزینه‌هایی هستند که برای تمامی راه‌های مهاجرت نیاز به پرداخت دارند. شما برای دریافت کارت اجازه اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۲ نیاز به پرداخت ۱۶۰۰۰ لیر دارید. همچنین اخذ بیمه درمانی برای تمامی افراد زیر ۶۵ سال واجب بوده و هزینه‌های آن در سال ۵۰۰ لیر خواهد بود. هزینه دفاتر اسناد رسمی و ترجمه مدارک نیز حداکثر ۴۵۰ لیر بوده که به هزینه‌های مهاجرت به ترکیه اضافه خواهد شد.

ارزان‌ترین راه مهاجرت به ترکیه

از بین تمامی راه‌هایی که برای مهاجرت به کشور ترکیه وجود دارد، ارزان‌ترین آن‌ها، مهاجرت از طریق تحصیل و یا مهاجرت کاری است. دریافت ویزای تحصیلی و یا کاری کشور ترکیه هزینه‌های پایینی داشته و شما می‌توانید به‌سادگی با اخذ آن‌ها، مهاجرت به ترکیه را تجربه کنید. البته در خصوص دریافت ویزای تحصیلی باید به این نکته اشاره کرد که این مسیر مهاجرتی در صورتی به‌عنوان یکی از راه‌های ارزان مهاجرت به کشور ترکیه انتخاب می‌شود که شما بتوانید، پذیرش یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه را اخذ کنید.

دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه دارای شهریه‌های نسبتاً بالایی بوده که می‌تواند باعث بالا رفتن هزینه‌های مهاجرت به این کشور شود؛ اما درصورتی‌که شما بتوانید مشاغل موردنیاز کشور ترکیه را پیداکرده و برای کسب آن‌ها اقدام کنید، مهاجرت از طریق کار به ترکیه، یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌های مهاجرتی خواهد بود.

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه

درصورتی‌که قصد دارید تا مهاجرت به ترکیه را از طریق اخذ ویزای کار تجربه کنید، لازم است در ابتدا با مشاغل موردنیاز کشور ترکیه آشنا شوید. ازآنجایی‌که این مشاغل در بازار کار ترکیه با کمبود نیرو مواجه هستند، مسیر مهاجرت به کشور ترکیه از طریق یکی از این موقعیت‌های شغلی می‌تواند هموارتر باشد. از مشاغل مورد نیاز کشور ترکیه در ۲۰۲۲ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاغلمشاغلمشاغل
مهندس فناوری اطلاعاتجراحجوشکار
مدیریت زنجیره تأمیننقاشحسابدار
کفاشMDF کارمکانیک خودرو
خیاطآشپزکارمند تاسیسات
فروشندهمهندس مکانیک

در ادامه به بررسی مدارک لازم برای دریافت ویزای ترکیه پرداخته‌شده است.

  • پاسپورت و کپی از تمامی صفحه ها
  • مدارک هویتی و کپی از آن ها
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • سوابق کاری
  • سوابق تحصیلی
  • ریزنمرات
  • گواهی عدم برخورداری از سوابق کیفری
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • انگیزه نامه
  • توصیه‌نامه
  • فرم درخواست ویزا

مدارک لازم برای مهاجرت به کشور ترکیه

متقاضیانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند باید در هنگام اقدامات لازم برای آن به موارد زیادی دقت کنند. یکی از مراحل بسیار مهم برای مهاجرت به این کشور جمع‌آوری مدارک لازم و ارائه آن‌ها در زمان مناسب است. جمع‌آوری صحیح مدارک لازم برای دریافت ویزای ترکیه به متقاضیان کمک خواهد کرد تا با صرف هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تری به اهداف خود دست پیدا کنند.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مهاجرت به کشور ترکیه در صورت انجام صحیح مراحل فوق شانس متقاضیان را برای دستیابی به هدف موردنظر کاهش خواهد داد. البته مدارک لازم برای مهاجرت به کشور ترکیه که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ شده است باید قبل از ارائه به سفارت به زبان انگلیسی و زبان بومی کشور موردنظر ترجمه شود. در طول ترجمه محتوای اصلی باید این نکته را نیز بررسی کرد که معنی اصلی موارد بیان‌شده در مدارک دچار تغییر نشود.

نتیجه‌گیری

کشور ترکیه یکی از بهترین کشورهای منطقه برای مهاجرت بوده که مسیرهای مهاجرتی به آن بسیار ساده از کشورهای اروپایی است. شما می‌توانید از طریق راه‌های مختلفی مانند تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری، خرید ملک و … اقامت این کشور را دریافت کرده و ساکن کشور ترکیه شوید. البته هرکدام از این راه‌های مهاجرت به ترکیه دارای شرایط و قوانین خاص خودشان بوده که ما به‌صورت کامل در خصوص هرکدام از آن‌ها در این مقاله صحبت کردیم.

برای مثال متقاضیان برای مهاجرت به کشور ترکیه در حالت کلی به مدرک زبان، تمکن مالی و عدم سوابق کیفری نیاز دارند؛ زیرا در غیر این صورت شانس خود را برای دریافت ویزای مربوطه کاهش خواهند داد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مزایای تعلق‌گرفته به متقاضیان در صورت مهاجرت به ترکیه شامل مواردی همچون سفر بدون محدودیت به بسیاری از کشور‌های دنیا، استفاده از تمام امکانات رفاهی، دریافت اقامت کشور ترکیه، امنیت بالای زندگی در آن و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

سوالات متداول
بهترین شهر ترکیه برای مهاجرت کدام شهر است؟

بدون شک شهر استانبول یکی از بهتری شهرهای ترکیه برای مهاجرت است. در کنار این شهر، شهر آنکارا، آستارا و ازمیر نیز گزینه‌های مناسبی برای مهاجرت هستند.

هزینه تحصیل در مدارس ترکیه چقدر است؟

هیچ هزینه ای شامل حال افراد نشده  و تحصیل در این مدارس رایگان است.

ساده‌ترین راه مهاجرت به ترکیه کدام روش است؟

بهترین و ساده‌ترین مسیر مهاجرت به ترکیه، خرید ملک در این کشور و اخذ اقامت آن است.

 
حداکثر اعتبار ویزای توریستی ترکیه چه مدت می باشد؟

این نوع اقامت حداکثر به مدت ۹۰ روز (سه ماه) اعتبار دارد

مدت زمانی که ایرانیان بدون داشتن ویزا میتوانند در ترکیه اقامت داشته باشند؟

 ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به مدت ۳ ماه در ترکیه اقامت داشته باشند. البته لازم به ذکر است در طول مدت این سه ماه، فرد توریست به هیچ وجه اجازه‌ی کار یا تحصیل و انجام هر گونه فعالیت اقتصادی را نخواهد داشت

هزینه زندگی در کشور ترکیه چقدر است؟

هزینه زندگی در کشور ترکیه به‌صورت ماهیانه چیزی در حدود ۶۰۰۰ لیر خواهد بود.

مزایای مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک چیست؟

ساده‌ترین روش برای به دست آوردن اقامت دائم ترکیه است / در این نوع اقامت فرد اجازه‌ کار دارد و می‌تواند خانواده‌ی خود را همراهش ببرد. / خود شخص و خانواده و فرزندان اجازه‌ی تحصیل دارند. / سال‌به‌سال به ارزش ملک و سرمایه شما نیز افزوده خواهد شد. 

کادر هرمس اپلای

مشاوره مهاجرتی رایگان

برای ارتباط با مشاوران هرمس اپلای فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

 
مشاور هرمس