مهندسی خودرو در آلمان

مهندسی خودرو در آلمان

بررسی شرایط کار و تحصیل در رشته مهندسی خودرو در آلمان بصورت کامل در این مقاله انجام شده است. برای آگاهی کامل از شرایط 2023 با ما همراه باشید. کشور آلمان به عنوان یک نیروگاه صنعتی جهانی و همچنین سرزمین ایده ها شناخته می شود که بسیاری از کمپانی های مشهور تولید خودرو از جمله مرسدس، BMW، فولکس واگن، آئودی و … در آن مستقر هستند، از این رو بدون شک این کشور، کشوری ایده آل برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو و همچنین کار در این حوزه می باشد که هر مهندس خودرویی را برای دستیابی به رویاهایش همراهی می کند

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

چرا برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو، آلمان را انتخاب کنیم؟

هر سال، هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو به آلمان مهاجرت می کنند، اما تا به حال به این فکر کردید که چرا ؟
برای این موضوع چندین دلیل جدی و محکم وجود دارد. مهم ترین دلیل برای انتخاب آلمان برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو، اهمیت این کشور به این رشته و چشم انداز بسیار عالی این رشته می باشد.
یکی از دیگر دلایل این است که هر یک از دانشکده های مهندسی آلمان همکاری جدی را با شرکت های خودروسازی مستقر در این کشور دارند که باعث می شود دانشجویان این کشور هر یک فرصتی برای کسب موقعیت های شغلی مناسب و با ارزشی را در این شرکت ها داشته باشند.

هرمس اپلای

بهترین دانشگاه آلمان برای مطالعه رشته مهندسی خودرو

بدون شک موفقیت در یک حرفه با تحصیلات عالی در آن حرفه شروع می شود. امروزه یک واقعیت شناخته شده درباره دانشکده های مهندسی آلمان وجود دارد آن هم اینکه آن ها در دنیا بهترین هستند، اما در این بخش از مقاله ما قصد داریم بهترین دانشگاه های آلمان در رابطه با رشته مهندسی خودرو را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه آخن

دانشگاه آخن درجه یک ترین دوره ها را به دانشجویان خود ارائه می دهد و همواره در تلاش است که کیفیت خود را بالا ببرد. این دانشگاه از موسسات برجسته اروپا به شمار می رود که تمرکز بر روی علم و تحقیقات است.  دوره هایی که این دانشگاه برای رشته مهندسی خودرو ارائه می دهد عمدتا به زبان انگلیسی برگزار می شود.

دانشگاه دورتموند

دانشگاه دولتی دورتموند از ۵۱ سال پیش تا به حال خدمات ویژه ای را به دانشجویان خود ارائه می دهد تا به دانشجویان خود علاوه بر علم، زندگی و تجربه را بیاموزد. این دانشگاه در لیست رتبه بندی جهانی دانشگاه ها، در حال حاضر دارای رتبه 501 می باشد.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ سومین دانشگاه برتر آلمان شناخته شده است که در لیست رتبه بندی جهانی دانشگاه ها در رتبه 30 قرار دارد. هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار پایین است. جو رقابتی سالمی در این دانشگاه وجود دارد که تا به حال به پیشرفت دانشجویان کمک شایانی کرده است.

دانشگاه علوم کاربردی کلن

دانشگاه علوم کاربردی کلن با اینکه بیشتر به فرهنگ و مسامئل اجتماعی اهمیت می دهد، اما یکی از بهترین دانشگاه های دولتی آلمان برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو می باشد. بیشتر دوره های این دانشگاه نیز به زبان انگلیسی برگزار می گردد.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین یکی از موسسه های خصوصی یا آزاد آلمان است که تمرکز آن بر روی مدیریت خودرو می باشد.  تحصیل در این دانشگاه باعث می شود شما یاد بگیرید چگونه با استفاده از جدیدترین فناوری های موجود، علوم کاربردی و اقتصادی پایدار بهترین سیستم ها را برای اتومبیل ها طراحی و تولید کنید.

دانشگاه علوم کاربردی اسلینگن

دوره هایی که در دانشگاه دولتی علوم کاربردی اسلینگن برگزار می شود، تماما انگلیسی است و تمرکز بیشتر آن ها بر سیستم های مهندسی پیچیده می باشد. فارغ التحصیلان این دانشگاه به دانش تخصصی دست پیدا می کنند و همچنین یاد می گیرند که بهترین همکاری را با تیم های بین رشته ای داشته باشند.

دانشگاه بایرث ( Bayreuth )

دانشگاه بایرث به طور کلی جز دانشگاه های برتر آلمان است که دپارتمان مهندسی آن از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر این دانشگاه کارشناسی ارشد مهندسی قطعات خودرو و مکاترونیک و همچنین کارشناسی مهندسی خودر و مکاترونیک را ارائه می‌دهد. علاوه بر این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های اینگولستاد ، دارشتاد و موسسه فناوری کارلسروهه، جز بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو در آلمان، به شمار می‌روند.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی خودرو

شرایط هر داانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است و شما می توانید با مراجعه به سایت هر دانشگاه دقیقا از شرایط اخذ پذیرش آن اطلاعات لازم را به دست آورید، اما به طور کلی اصولا دارا بودن مدارک و شرایط زیر برای دانشجویان مهاجر لازم است:

  • ارائه مدرک تحصیلی قبلی
  • اثبات مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی ( با توجه به زبان دوره )
  • ارائه رزومه مربوط به تجربیات شغلی ( برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به بالا )
  • نامه ای در مورد انگیزه تحصیل در آن دانشگاه
  • گذرنامه
  • بیمه درمانی
  • اثبات توانایی مالی
  • و …

برای اینکه بتوانید با توجه به شرایطتان بهترین گزینه را انتخاب کنید لازم است که یک تحقیق دقیق انجام بدهید و ببنید که مدارک و شرایط و همچنین خواسته هایتان با کدام یک از دانشگاه های آلمان تطابق دارد. برای اینکار می توانید از مشاورین حرفه ای گروه مهاجرتی هرمس اپلای کمک بگیرید.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی خودرو

مهارت زبانی مورد نیاز برای رشته مهندسی خودرو در آلمان

به طور کلی داشتن مهارت زبان آلمانی و انگلیسی به ویژه زبان آلمانی، در کسب موفقیت تحصیلی و کاری شما نقش کلیدی را دارد. اکثر دوره های مهندسی خودرو در آلمان به زبان آلمانی تدریس می شود و تنها تعداد محدودی از آن ها به زبان انگلیسی برگزار می گردد که البته این تعداد هر ساله رو به افزایش است.

هر دانشگاه برای خود معیار ویژه ای در رابطه با مهارت زبانی دارد و با توجه به آن معیار تصمیم می گیرد که کدام گواهی نامه ها یا کدام نمرات قبولی را بپذیرد و با پذیرش آن دانشجو موافقت کند.

به طور عمده اگر دوره به زبان انگلیسی برگزار شود، اکثر دانشگاه ها گواهی نامه و نمرات قبولی آزمون های تافل و آیلتس را می پذیرند و در برخی دانشگاه ها گواهی نامه های مربوط به آزمون کمبریج یا سایر گواهی نامه های پیشرفته انگلیسی نیز پذیرفته می شود. حد نمره قبولی هم برای هر دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی متقاضی متفاوت است، به طور مثال عمدتا، برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، حد نمره قبولی در آزمون تافل بیش از ۹۰ امتیاز و در آزمون آیلتس امتیاز ۵/۶ می باشد.

در مورد دوره هایی که به زبان آلمانی برگزار می شوند عمدتا گواهی نامه های مربوط به دو آزمون DSH و TestDaf مورد قبول قرار می گیرد و اصولا سطح قابل قبول برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، B2 می باشد.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی خودرو در آلمان چقدر است؟

دانستن این موضوع قبل ازمهاجرت به آلمان برای هر کسی مهم است، پس لازم بدانید که عموما هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان از سال ۲۰۱۴ با توجه به تصمیمی که دولت آلمان در رابطه با هزینه‌های بین المللی گرفت، رایگان است اما با این حال دانشجویان هزینه ای را هنگام ثبت نام هر ترم می پردازند. این هزینه که بین 150 تا 300 یورو به ازای هر ترم است، در واقع به ازای هزینه های اداری ثبت نام، حق استفاده دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی و … می باشد.

البته از سال 2017 در برخی از ایالت های آلمان چون Baden-Wurttemberg مجددا تصمیمات تازه ای در مورد هزینه های بین المللی گرفته شده است و شما اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته هایی چون مهندسی خودرو را داشته باشید، به احتمال زیاد با ید هزینه کامل شهریه آن ترم را بپردازید. البته جای نگرانی در مورد این موضوع وجود ندارد چرا که شهریه هر ترم در مقایسه با بسیاری از مقاصد تحصیلی مشهور که تنها ثروتمندان توانایی تحصیل در آنجا را دارند، بسیار بسیار کمتر است.

برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان نیز شما باید شهریه هر ترم را پرداخت کنید که البته این مبلغ در هر دانشگاه متفاوت است، اما به طور میانگین شهریه هر ترم تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو و در دانشگاه های خصوصی آلمان در رشته مهندسی خودرو برابر ۱۵۰۰ یورو می باشد.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی خودرو در آلمان چقدر است؟

بازار کار مهندسی خودرو در آلمان

آلمان از سال ۲۰۱۶ در رابطه با بازار کار مهندسی خودرو روند رو به رشدی را داشته است و پیش بینی می شود که تا مدت ها رشد بازار کار و درآمد مهندسان خودرو ادامه داشته باشد. از آنجا که به طور حدودی از سال ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۹، میزان درآمد و بازار کار مهندسی خودرو در آلمان، هر سال رشد ۴ درصدی داشته است، انتظار می رود که رشد این حوزه در سال های آینده نیز ۴ درصد و بلکه بیشتر باشد.

درآمد شغلی مهندسی خودرو در آلمان

به طور کلی بازه درآمد یک مهندس خودرو در آلمان با توجه به سابقه کار، میزان مهارت و … حدودا بین 56,389 یورو تا 99,702 است و میانگین درآمد این شغل در آلمان برابر 81,723 می باشد، اما برخی از مهارت های مهندسان خودرو از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند که میانگین درآمد هر فرد با آن مهارت به شرح زیر می باشد:

مهارت محبوب میانگین درآمد
طراحی مهندسی ۵۰۳۰۸ یورو
مدیریت پروژه 54,500 یورو
اتوکد خودکار 47611 یورو
تعمیر موتور خودرو ۴۳۰۰۰ یورو
زبان برنامه نویسی C++ ۵۵۰۰۰ یورو

درآمد شغلی مهندسی خودرو در آلمان

درآمد مهندسان خودرو در آلمان با توجه به میزان تجربه شان به شرح زیر است:

میزان تجربه میزان درآمد ( حدودی )
کمتر از ۱ سال ۴۶۰۰۰ یورو
بین ۱ تا ۴ سال 56,389 یورو
بین ۵ تا ۹  سال 66000 یورو
بین ۱۰ تا ۱۹ سال 81,723 یورو

میزان افزایش درآمد مهندسان خودرو با توجه به تجربه کاریشان:

میزان تجربه میزان افزایش درآمد
۲ تا ۵ سال ۳۲ درصد
۵ تا ۱۰ سال ۳۶ درصد
۱۰ ال ۱۵ سال ۲۱ درصد
۱۵ تا ۲۰ سال ۱۴ درصد
بیش از ۲۰ سال ۹ درصد

حقایقی جالب در مورد رشته مهندسی خودرو در آلمان

  • میانگین درآمد شغل مهندسی خودرو به نسبت سایر مشاغل، ۳۰ درصد کمتر است.
  • متخصصان فعال در حوزه مهندسی خودرو هر ۱۵ ماه یکبار، درآمدشان حدود ۹ درصد افزایش می یابد.
  • کارمندان حوزه مهندسی خودرو در بخش های دولتی، ۵ درصد بیشتر از بخش های خصوصی درآمد دارند.
  • میزان تحصیلات در این شغل، بر میزان درآمد تاثیر زیادی دارد.
  • شغل مهندسی خودرو در آلمان، شغلی است که بیشتر افراد فعال در آن (حدود ۵۹ درصد افراد) علاوه بر دستمزدشان، پاداشی نیز دریافت می کنند که مبلغ آن ۲ تا ۷ درصد درآمد سالانه شان می باشد.
  • اگرچه جنسیت نباید در درآمد افراد تاثیر بگذارد اما متاسفانه واقعیت در آلمان چنین نیست و مهندسان خودرو مرد ۷ درصد بیشتر از همکاران خانم خود درآمد دارند.
کار در آلمان

کار در آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و می خواهید اطلاعات جامعی درباره شرایط کار در آلمان و بازار کار این کشور برای ایرانیان آشنا شوید، با این مقاله از هرمس اپلای همراه باشید.

سخن آخر

اگر قصد دارید به عنوان یک مهندس به آلمان مهاجرت کنید یا در این کشور به تحصیل بپردازید، پیشنهاد ما به شما این است که فرم ارزیابی مهاجرتی گروه هرمس اپلای را تکمیل کنید، تا با توجه به شرایط منحصر به فردی که دارید از شرایط، میزان سرمایه مورد نیاز و … مربوط به امر مهاجرت به آلمان، اطلاعات لازم را پیدا کنید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
چرا برای تحصیل در رشته مهندسی خودرو، آلمان را انتخاب کنیم؟
اهمیت این کشور به این رشته و چشم انداز بسیار عالی این رشته همکاری جدی شرکت های خودروسازی آلمان با دانشکده های مهندسی و شانس کسب موقعیت شغلی در این شرکت ها
بهترین دانشگاه آلمان برای مطالعه رشته مهندسی خودرو؟
دانشگاه آخن دانشگاه دورتموند دانشگاه فنی مونیخ دانشگاه علوم کاربردی کلن دانشگاه فنی برلین دانشگاه علوم کاربردی اسلینگن دانشگاه بایرث
برای رشته مهندسی خودرو در آلمان دانستن چه زبانی مورد نیاز است؟
به طور کلی داشتن مهارت زبان آلمانی و انگلیسی در کسب موفقیت تحصیلی و کاری شما نقش اصلی را دارد. اکثر دوره های مهندسی خودرو در آلمان به زبان آلمانی تدریس می شود و تنها تعداد محدودی از آن ها به زبان انگلیسی برگزار می گردد که البته این تعداد هر ساله رو به افزایش است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیل نادری
1 سال قبل

بنده مکانیک هستم و تحصیلات دانشگاهی ندارم . ایا میتونم برای جاب افر آلمان اقدام کنم؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  اسماعیل نادری
1 سال قبل

درصورت داشتن مدرک فنی حرفه ای مرتبط و سابقه کار کافی ، بله امکان اقدام براتون وجود داره

سجاد
پاسخ به  کارشناس هرمس
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ما بخواه مهاجرت کنیم به آلمان به عنوان مهندس مکانیک خودرو کار بلدم برای تعمیر خودرو چطور باید مهاجرت کنم اگه میشه راهنمایی کنید

کارشناس هرمس
پاسخ به  سجاد
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
باید در ابتدا شرایطتون بررسی و ارزیابی بشه برای این کار لطفا فرم ارزیابی رایگان را پر کنید تا در اسرع وقت کارشناسان مجموعه با شما تماس بگیرند .

کادر هرمس اپلای