هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه 2023

هزینه زندگی در ترکیه موضوع بسیار مهمی است که باید قبل از مهاجرت به این کشور، مورد بررسی قرار گیرد. مخارج زندگی در ترکیه بر اساس شهر، کیفیت زندگی و سطح توقعات افراد متفاوت می‌شود؛ برای مثال هزینه زندگی در شهر استانبول بیشتر از هزینه زندگی در آنکارا است. با این وجود میتوان گفت به صورت نسبی هزینه ماهانه زندگی در ترکیه برای یک خانواده چهارنفره مبلغی نزدیک به 2000 دلار است. در ادامه با جزئیات بیشتر به معرفی کشور ترکیه و بررسی هزینه زندگی در آن پرداخته ایم.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

معرفی کشور ترکیه

قبل از بررسی هزینه زندگی در ترکیه در سال 2023 به معرفی این کشور می‌پردازیم. ترکیه یک کشور آسیایی اروپایی است که بخش اعظم آن در آسیا و بخش کوچی از غرب آن در اروپا قرار دارد. سیاست این کشور بر اساس نظام جمهوری بنا شده است و از نظر اقتصادی کشوری توسعه یافته محسوب می‌شود. کشور ترکیه در مجاورت دریا قرار دارد و از طرف به دریا راه داشته و همین موجب توسعه‌ی اقتصاد این کشور شده است. ترکیه از سمت شمال به دریای سیاه و از سمت جنوب به دریای مدیترانه راه دارد. بسیاری از ما نام شهر استانبول ترکیه را شنیده‌ایم. استانبول معروف‌ترین شهر ترکیه می‌باشد به گونه‌ای که بسیاری این شهر را پایتخت ترکیه تصور می‌کنند. اما شهر آنکارا پایتخت ترکیه است.

در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید و نیاز به مشاوره مهاجرت دارید فرم داخل وب سایت را تکمیل نموده و برای ما ارسال نمایید.

اقتصاد ترکیه بیش از هر چیز بر کشاورزی و گردشگری بنا شده است. هر ساله چیزی حدود ۴۰ میلیون نفر گردشگر وارد ترکیه می‌شود و این در حالی است که

این کشور ۸۴.۳۴ میلیون نفر جمعیت دارد. با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شویم که این کشور هر ساله جمعیتی معادل نیمی از جمعیت خود را، به عنوان گردشگر پذیرا می‌شود. رونق صنعت گردشگری در ترکیه مرهون هزینه‌های پایین سفر به این کشور است. همچنین گردشگران زیادی از کشورهای همسایه مانند ایران و عراق هر ساله به این کشور سفر می‌کنند تا از تفریحات آن استفاده کنند.

معرفی کشور ترکیه

کیفیت زندگی در کشور ترکیه چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در خصوص مهاجرت به کشور ترکیه توسط افراد متقاضی پرسیده می‌شود این است که آیا مردم کشور ترکیه یک زندگی باکیفیت را تجربه می‌کنند یا خیر؟ درواقع این سؤال می‌تواند یک سؤال بسیار مهم و اساسی پیش از مهاجرت به هر کشوری باشد. هدف همه افراد از مهاجرت به یک کشور درنهایت رسیدن به یک زندگی آرام و به‌دوراز هرگونه دغدغه و باکیفیت بالا است.

اما در پاسخ به سؤال باید به فاکتورهای بسیار متفاوتی توجه کرد. این فاکتورها می‌توانند به‌خوبی پاسخ این سؤال را به شما بدهند. بدون شک هزینه زندگی در ترکیه به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت زندگی، پایین‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی است؛ اما این بدان معنا نیست که کیفیت زندگی در این کشور نیز پایین‌تر از کشورهای قاره سبز باشد.

شاید نتوان کشور ترکیه را هم‌رده کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، هلند، فنلاند، دانمارک، سوئد و سایر کشورهای اروپایی قرار داد، اما بدون شک همه افراد قبول دارند که در میان کشورهای آسیایی و به‌خصوص خاورمیانه، زندگی در کشور ترکیه دارای کیفیت بسیار مطلوب‌تری است؛ اما اگر بخواهیم به این سؤال به‌صورت دقیق پاسخ دهیم، به‌ناچار مجبور هستیم تا فاکتورهای مهم و تأثیرگذار بر روی کیفیت زندگی در این کشور را موردمطالعه قرار دهیم.

این فاکتورها عبارت‌اند از:

• قدرت خرید مردم
• امنیت کشور
• وضعیت بهداشت و درمان
• آب‌وهوا
• هزینه زندگی در ترکیه
• قیمت مسکن نسبت به درآمد
• ترافیک
• آلودگی
• کیفیت زندگی

طبق آخرین آماری که توسط کشور ترکیه ارائه شد، این فاکتورها به شرح زیر دسته‌بندی شدند:

فاکتورهای مختلف امتیاز وضعیت
قدرت خرید مردم ۳۵.۲۴ بسیار پایین
امنیت کشور ۶۰.۴۸ بالا
وضعیت بهداشت و درمان ۷۰.۷۳ بالا
وضعیت آب‌وهوا ۹۳.۲۶ بسیار بالا
هزینه زندگی در ترکیه ۳۱.۶۲ بسیار پایین
قیمت ملک نسبت به درآمد ۸.۱۸ متوسط
ترافیک ۴۴.۶۲ متوسط
آلودگی ۶۶.۱۶ بالا
کیفیت زندگی ۱۲۵.۹۶ بالا

باتوجه‌ به تمامی این موارد می‌توان متوجه شد که کیفیت زندگی در کشور ترکیه مناسب‌تر از چیزی است که بسیاری از افراد تصور آن را دارند. برای درک هرچه بهتر این موضوع اجازه دهید تا کیفیت زندگی در سه کشور ایران، ترکیه و دانمارک (به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین کشورهای اروپایی) را با یکدیگر مقایسه کنیم.

• کیفیت زندگی در ایران: ۶۸.۴۲
• کیفیت زندگی در ترکیه: ۱۲۶.۵۹
• کیفیت زندگی در دانمارک: ۱۹۲.۰۹

طبق این آمار نیز تفاوت فاحشی بین کیفیت زندگی در ایران و ترکیه وجود دارد و می‌بینید که کیفیت زندگی در ترکیه تا چه اندازه به کیفیت زندگی در دانمارک و کشورهای اروپایی نزدیک است.

کیفیت زندگی در کشور ترکیه چگونه است؟

هزینه زندگی در ترکیه در سال 2023

پول کشور ترکیه لیر است که در مقابل دلار ارزش کمتری دارد و همین موجب شده است که هزینه‌ی زندگی در کشور ترکیه و همچنین هزینه‌ی سفر به این کشور خیلی گران نباشد. به طور متوسط هزینه زندگی در ترکیه چیزی در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر است. البته لازم به توجه است که این هزینه با توجه به سبک زندگی افراد، نوع و کیفیت خوراک و پوشاک و همچنین محل زندگی و اجاره خانه متفاوت خواهد بود. مبلغ ذکر شده برای یک زندگی در حد متوسط کافی است.

برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی این کشور شهریه‌ای دریافت نمی‌شود اما در دانشگاه‌های خصوصی شهریه معادل 2500 تا 20000 دلار برای هر سال تحصیلی است. دانشگاه‌های نیمه خصوصی نیز وجود دارند که شهریه‌ی آن‌ها کمتر و سالانه بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیر می‌باشد. میزان هزینه‌های دانشجو بستگی به نوع رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه می‌تواند متغیر باشد. جالب است بدانید که هزینه زندگی در کشور ترکیه ۲.۴۱ برابر کمتر از میانگین جهانی است. ازاین‌رو ترکیه ازنظر هزینه زندگی در بین ۱۹۷ کشور، در رتبه ۱۸۸ و ازنظر بهترین کشور برای زندگی، در رده ۴۰ قرارگرفته است. به‌سادگی متوجه می‌شوید که زندگی کردن در این کشور و هزینه‌های آن نباید چیز نگران‌کننده‌ای برای شما باشد. اگر شما در کشور ایران یک زندگی نرمال را داشته باشید، بدون شک در کشور ترکیه نیز می‌توانید با همان هزینه‌ها، یک زندگی آرام و بدون دغدغه را تجربه کنید.

البته ما در ادامه به‌صورت کامل در خصوص تمامی هزینه‌های زندگی در این کشور و عوامل تأثیرگذار بر روی این هزینه‌های صحبت خواهیم کرد.

تقسیم بندی هزینه زندگی در ترکیه

به طور متوسط اگر بخواهیم هزینه زندگی در کشور ترکیه را تقسیم بندی کنیم، حمل و نقل در این کشور چیزی حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های زندگی افراد را در بر می‌گیرد. هزینه‌ی غذا و رستوران در حدود ۱۸ درصد از هزینه‌های روز مره را در بر گرفته و اجاره‌ی ماهانه ۱۲ درصد از هزینه‌ی زندگی ماهانه هر خانوار را شامل می‌شود. خدمات رفاهی در کشور ترکیه، ۱۰ درصد از متوسط هزینه زندگی در ترکیه را صرف خود می‌کند. در ادامه برخی از هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه را به لیر بیان می‌کنیم.

تقسیم بندی هزینه زندگی در ترکیه

فهرست هزینه زندگی درکشور ترکیه

به طور متوسط میزان اجاره خانه یک اتاق خوابه در داخل شهر تقریبا 13550 لیر و در خاجر شهر 7743 لیر می باشد.

هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه در حدود 21 لیر می‌باشد.

هزینه‌ی حمل و نقل در کشور ترکیه با توجه به شهر محل سکونت متفاوت است و برای شهرهای استانبول و آنکارا از دیگر شهرهای ترکیه گران‌تر است. قیمت هر بلیت یک طرفه اتوبوس و مترو ۲.۸ لیر است. و قیمت تاکسی با توجه به مسیرهای مختلف متفاوت است. اما حداقل قیمت تاکسی برای مسیر کوتاه ۴ لیر است.

قیمت متوسط هر وعده‌ی غذایی در کشور ترکیه در حدود ۲۵ لیر است و این قیمت می‌تواند با توجه به رستوران و نوع غذا تغییر کند.

هزینه‌ی یک وعده غذایی برای ۲ نفر، در  رستوران متوسط که شامل پیش غذا، غذای اصلی، دسر باشد در حدود ۸۵ لیر است.

هزینه‌های مربوط به اجاره خانه و مسکن در کشور ترکیه

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه، هزینه‌هایی است که برای اجاره خانه و یا مسکن در این کشور باید بپردازید. بااین‌وجود هنوز هم هزینه‌های اجاره و یا خرید مسکن در کشور ترکیه در سطح پایین‌تری نسبت به کشور ایران واقع شده است و شما می‌توانید با همان پولی که در کشور ایران یک خانه معمولی می‌خرید، در ترکیه، خانه‌ای مجلل برای خودتان دست‌وپا کنید.

باتوجه ‌به همین پایین بودن هزینه زندگی در ترکیه است که هنوز هم افراد زیادی خواهان مهاجرت به این کشور است. از سوی دیگر قیمت مناسب ملک موجب شده تا بخش زیادی از مهاجرین تصمیم داشته باشند تا با خرید ملک مهاجرت به کشور ترکیه را تجربه کنند. در این کشور انواع و اقسام ملک‌های مختلف برای خرید و اجازه وجود داشته و قیمت آن‌ها مانند کشور ایران، بسته به محل اقامت و همچنین زمان خرید، متفاوت خواهد بود.

اجاره خانه در کشور ترکیه و در سال 2023 در مقایسه با کشور ایران چیزی در حدود ۵۰ درصد کمتر بوده است. طبق آمار هزینه اجاره یک آپارتمان تک خوابِ در مرکز شهر در ترکیه چیزی در حدود 13550 لیر است که همین خانه در خارج از شهر حدوداً 7743 لیر خواهد بود. این در حالی است که هزینه اجاره یک آپارتمان ۳ خوابِ و قرارگرفته در مرکز شهر 22000 لیر و همین خانه در خارج از شهر 12700 لیر خواهد بود. علاوه بر اجاره خانه در کشور ترکیه، ایرانیان می‌توانند طبق قوانین، خرید ملک در ترکیه را نیز تجربه کنند.

هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور ترکیه

یکی دیگر از هزینه‌هایی که بخشی در حدود ۲۰ درصد از هزینه زندگی در ترکیه را به خودش اختصاص داده است، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل در این کشور است. کشور ترکیه دارای یک سیستم حمل‌ونقل پیشرفته و گسترده بوده و علاوه بر اتوبوس، هواپیما، مینی‌بوس و مترو، از تراموا، کشتی و قطارهای ریلی نیز برای ارائه خدمات حمل‌ونقل استفاده می‌کند.

باید اشاره داشت که هزینه زندگی در ترکیه بسته به شهر محل سکونت شما می‌تواند متفاوت باشد. این شهر حتی بر روی هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل نیز تأثیر می‌گذارد. برای مثال هزینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۰ لیر یا ۱.۳ تا ۲.۶۰ دلار در روز خواهد بود؛ اما اگر بخواهیم این هزینه را در ماه بیان کنیم، به حدود ۳۶ دلار می‌رسد که شما می‌توانید در هر ماه ۲۰۰ بار از وسایل مختلف حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

البته باید به این نکته اشاره کرد که خدمات حمل‌ونقل عمومی برای برخی از شهروندان مانند دانشجویان، معلمان، معلولان، افراد نظامی و کادر درمان شامل تخفیفانی خواهد شد که می‌تواند هزینه زندگی در ترکیه را برای آن‌ها کمتر کند. البته برخی از افراد نمی‌خواهند تا از وسایل حمل‌ونقل عمومی شلوغ استفاده کنند و ترجیح می‌دهند تا از تاکسی و یا خودرو شخصی برای جابه‌جایی استفاده کنند. در این صورت مطمئناً هزینه زندگی در ترکیه برای شما بیشتر خواهد شد.

هزینه ورود به تاکسی‌های کشور ترکیه در حدود ۵ لیر بوده و حداقل میزان شارژ برای طی یک مسافت، ۱۳ لیر است. درصورتی‌که قصد داشته باشید تا مسافت‌های کوتاهی را طی کنید، هزینه استفاده از تاکسی چندان زیاد نخواهد بود؛ اما رفته‌رفته با بیشتر شدن مسافت موردنظر شما، این هزینه‌ها می‌توانند بیشتر از چیزی که تصورش را می‌کنید، باشند. البته می‌توانید برای طی کردن مسافت‌های طولانی به‌جای تاکسی‌های خطی از تاکسی‌های اینترنتی و یا اوبر استفاده کنید تا در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

در این میان‌ هم افرادی هستند که تمایل دارند تا از خودروهای شخصی خود برای جابه‌جایی استفاده کنند. همان‌طور که گفته شد هزینه یک لیتر بنزین در این کشور ۱۶ لیر بوده که در مقایسه با کشورهای اروپایی مانند پرتغال و یا یونان، بسیار بالا به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو بهتر است برای کاهش هزینه زندگی در ترکیه از خودروهای برقی و یا کم‌مصرف استفاده کنید.

هزینه های حمل و نقل در کشور ترکیه

هزینه‌های مربوط به قبوض خدمات اجتماعی

بخشی از هزینه زندگی در ترکیه صرف پرداخت قبوضی مانند آب، برق، تلفن، اینترنت و امثال این موارد خواهد شد. البته پرداخت تمامی این قبوض در همه کشورها امری ضروری و واجب است؛ اما اگر می‌خواهید به‌صورت متوسط با میزان هزینه‌های چنین قبوضی در کشور ترکیه آشنا شوید، اجازه دهید تا آن‌ها را برای شما شرح دهیم.

• قبض آب و برق، گرمایش و … برای یک نفر: ۳۶.۹ دلار در ماه
• قبض آب و برق، گرمایش و … برای یک خانواده ۴ نفره: ۵۶.۸ دلار در ماه
• هزینه طرح اینترنت با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه و یک ماه نامحدود: ۱۱.۵ دلار
• هزینه خرید یک بسته ۱۲ گیگ اینترنت و ۵۰۰ دقیقه مکالمه با موبایل: ۳.۶۰ دلار
همچنین به موارد بالا می‌توان شارژ ماهیانه، هزینه‌های مربوط به شهرداری و … را نیز اضافه کرد.

هزینه‌های مربوط به بیمه درمانی در کشور ترکیه

طبق آخرین قوانینی که کشور ترکیه وضع کرده است، تمامی افراد خارجی که اقامت حداقل یک ساله کشور ترکیه را دریافت کرده‌اند، باید برای دریافت بیمه درمانی دولتی کشور ترکیه موسوم به GSS اقدامات لازم را صورت داده تا از تمامی خدمات آن بهره‌مند شوند. ازاین‌رو هزینه‌های کسب چنین بیمه‌ای را باید به هزینه زندگی در ترکیه اضافه کرد. هزینه‌های دریافت بیمه خدمات درمانی در کشور ترکیه می‌تواند ماه‌به‌ماه دچار تغییر و تحول شود، اما طبق آخرین هزینه‌های دریافت شده، این هزینه در حدود 44.54 دلار بود.

اما نکته بسیار مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد این نکته است که شما امکان استفاده از خدمات درمانی کشور ترکیه که به‌صورت دولتی ارائه شده است را برای یک سال اول زندگی در این کشور نخواهید داشت؛ زیرا شما به‌عنوان یک فرد خارجی وارد این کشور شدید و تابعیت ترکیه را ندارید. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم تا به‌جای استفاده از خدمات درمانی دولتی کشور ترکیه، از خدمات درمانی بخش خصوصی استفاده کنید تا باعث کاهش در هزینه زندگی در ترکیه شود.

با یک جمع و تفریق ساده متوجه خواهید شد که یک خانواده ۴ نفره در کشور ترکیه که قصد استفاده از خدمات درمانی بخش خصوصی این کشور را دارید، باید سالیانه چیزی در حدود ۵۵ تا ۹۶ دلار هزینه را به هزینه زندگی در ترکیه اضافه کند. شاید بپرسید که تکلیف بیمه درمانی افراد ۱۸ سال به پایین در این کشور به چه صورت است؟ در پاسخ باید گفت که این افراد به‌صورت خودکار توسط خدمات درمانی دولتی کشور ترکیه، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

سایر هزینه ها به صورت زیر می باشد:

  •  سینه مرغ کیلویی 100 لیر می باشد.
  •  قیمت برنج کیلویی ۱۹ لیر می باشد.
  •  قیمت هر کیلو موز ۱۸ لیر می باشد.
  •  قیمت ۱ کیلو سیب 18 لیر است.
  •  قیمت یک کیلو پرتقال ۹ لیر است.
  •  قیمت یک کیلو گوجه 22 لیر است.
  •  قیمت یک کیلو سیب زمینی 13 لیر است.
  •  قیمت یک و نیم لیتر آب ۴ لیر است.
  • قیمت هر بلیت سینما در کشور ترکیه ۴۰ لیر می‌باشد.
  •  قیمت یک پاکت سیگار 37 لیر است.
  •  قیمت اینترنت ماهانه ۸۶ لیر است.

درآمد مشاغل مختلف در کشور ترکیه

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تأثیر زیادی بر روی هزینه زندگی در ترکیه داشته باشد، درآمد شما در این کشور است. طبیعی است که هر چه سطح درآمدی شما بالاتر باشد، هزینه‌های زندگی کمتر نگرانی شما را بر خواهد انگیخت. میزان درآمد در کشور ترکیه به فاکتورهای زیادی ازجمله میزان مهارت و تخصص، تجربه و سابقه کار، نوع تخصص و همچنین رشته کاری شما بستگی خواهد داشت.

طبق آمار و به‌صورت میانگین مشخص شده است که حقوق افراد مختلف در کشور ترکیه بعد از کسر مالیات در حدود ۴۲۹ دلار خواهد بود و ازاین‌رو، حقوق یک ماه در این کشور، کاملاً کفاف هزینه زندگی در این کشور را خواهد داد. همچنین کمترین میزان حقوقی که در این کشور پرداخت می‌شود در حدود ۱۵۰ دلار است که البته میزان درآمد افراد مختلف در رشته‌های گوناگون از این سطح بالاتر است.

نکته جالب‌توجه این است که بسیاری از مهاجرین و افراد خارجی که دارای توانایی و مهارت بالا درزمینه‌ی کاری هستند از قشر قابل‌توجهی از افراد مقیم ترکیه، درآمدهای بیشتری دارند. مهم‌ترین نکته برای کسب یک موقعیت شغلی مناسب در کشور ترکیه، داشتن تسلط بالا بر روی زبان ترکی است. درصورتی‌که بر روی زبان ترکی تسلط کافی را نداشته باشید، مجبور خواهید بود تا مشاغل پیش‌پاافتاده و با حقوق پایین را برای گذران زندگی انتخاب کنید.
ما در این قسمت قصد داریم تا میزان حقوق دریافتی برخی از پست‌های مختلف در کشور ترکیه را به شما معرفی کنیم تا هر چه‌بهتر با میزان درآمد افراد مختلف در این کشور آشنا شوید.

موقعیت شغلی میزان حقوق دریافتی در ماه
حسابدار ۷۲۵ دلار
وکیل ۱۵۶۷ دلار
معمار ۹۱۷ دلار
سرآشپز ۹۰۰ دلار
مهندسی عمران ۹۱۸ دلار
مهندس کامپیوتر ۷۹۶ دلار
دندان‌پزشک ۲۴۲۴ دلار
معلم ۷۳۴ دلار

نرخ تورم در کشور ترکیه در سال 2023

اما در میان اشاره به هزینه زندگی در کشور ترکیه، شاید بد نباشد تا در خصوص نرخ تورم در این کشور نیز اطلاعاتی را به شما بدهیم. طبق آمار جهانی مشخص شده است که کشور ترکیه دارای یک نرخ تورم روبه رشد بوده و همین امر موجب شده است تا امنیت اقتصادی در این کشور با افت قابل‌توجهی روبرو شود. ازاین‌رو مردم کشور ترکیه نیز نمی‌توانند بر روی قیمت‌های ثابت حساب زیادی باز کنند و قیمت‌ها در این کشور سال‌به‌سال در حال افزایش است.

اما در میان مشاغلی وجود دارد که درآمد خودشان را به دلار و یورو دریافت کرده و نرخ تورم تأثیر زیادی بر روی میزان درآمد و هزینه زندگی در ترکیه آن‌ها نگذاشته است. از این مشاغل می‌توان به آژانس‌های مسافرتی اشاره کرد. طبق آمار کشور ترکیه نرخ تورم در این کشور برحسب سال به شکل زیر بوده است:

• تورم در سال ۲۰۱۵: ۷.۶۷ درصد
• تورم در سال ۲۰۱۶: ۷.۷۸ درصد
• تورم در سال ۲۰۱۷: ۱۱.۱۴ درصد
• تورم در سال ۲۰۱۸: ۱۶.۳۳ درصد
• تورم در سال ۲۰۱۹: ۱۲.۲۶ درصد
• تورم در سال ۲۰۲۰: ۱۲.۰۹ درصد
• تورم در سال ۲۰۲۱: ۱۳.۰۱

نرخ تورم در کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲:  ۶۱ درصد

نرخ تورم در کشور ترکیه در سال 2023:  42.5 درصد

نرخ تورم در کشور ترکیه در سال ۲۰۲۱

شهرهای مختلف کشور ترکیه ازنظر هزینه‌های زندگی

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که می‌تواند بر روی هزینه زندگی در ترکیه تأثیرگذار باشد، شهرهایی است که شما برای زندگی انتخاب می‌کنید. کاملاً طبیعی خواهد بود اگر اشاره داشته باشیم که زندگی در شهرهای بزرگ و پیشرفته کشور ترکیه، گران‌تر از شهرهای کوچک‌تر این کشور هستند. زندگی در شهرهای بزرگ ترکیه به همراه خود رفاه اجتماعی و دسترسی هر چه‌بهتر را به همراه خواهد داشت.

هزینه زندگی در کشور ترکیه (Turkey) در مقایسه با اروپا، مخارج کمتری را به گردن فرد مهاجر می‌اندازد. کشور ترکیه (Turkey) ارزان‌ترین کشور در اروپا و خاورمیانه است و می‌توان بسته به فرهنگ و عادات، با درآمد 500 دلار الی 1500 دلار آمریکا در ماه، زندگی به نسبت خوبی را در آن گذراند. مخارج در ترکیه نسبت به کشور آمریکا 54.4% ارزان‌تر است، این موضوع در بخش‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد؛ به‌عنوان مثال تنها اجاره خانه در ترکیه نزدیک به 75% از آمریکا کمتر است. با تمامی این اوصاف اگر شهر استانبول (Istanbul) را برای زندگی در ترکیه (Turkey) انتخاب کرده‌اید، بهتر است به داشتن درآمدی 2000 دلاری در هر ماه فکر کنید. درآمد 2000 دلاری در ماه می‌تواند، رفاه خوبی را برای زندگی در این شهر برایتان فراهم کند، این مبلغ برای آنکارا و ازمیر کمتر بوده و بین 1500 تا 2000 دلار در ماه در نوسان است.

هزینه زندگی در ترکیه برای خانواده‌ای چهار نفره و قانع، بدون محاسبه اجاره مسکن، 1750 دلار آمریکا معادل 50500 ریل ترکیه تخمین زده می‌شود. هزینه زندگی در این کشور برای یک فرد تنها، 500 دلار معادل 14200 ریل ترکیه محاسبه می‌شود. این هزینه در مقایسه با هزینه زندگی در ایران (Iran) که برای هر نفر بدون اجاره خانه 350 دلار (Dollar) در نظر گرفته می‌شود، گران‌تر است اما در مقایسه با آمریکا (America) و دیگر کشورهای اروپایی به‌مراتب ارزان‌تر است.

اگر کمی قناعت داشته باشید و انتظارات خود را پایین بیاورید، می‌توانید با 1000 دلار آمریکا در ماه، زندگی مطلوبی را در کشور ترکیه (Turkey) داشته باشید. اگر بخواهیم هزینه زندگی در ترکیه (Turkey) را به بخش‌های مختلف تخصیص دهیم، می‌توانیم بگوییم که 19.1% از درآمد در این کشور خرج رفت‌وآمد و جابه‌جایی می‌شود؛ 30.6% از درآمد خرج مواد غذایی؛ 25.2% از درآمد خرج اجاره خانه؛ 17.7% از درآمد خرج تفریح، ورزش و رستوران گردی و مابقی خرج خرید لباس و قبض‌های آب و برق خواهد شد.

اما از سوی دیگر، می‌تواند باعث افزایش هزینه زندگی در ترکیه شده و این مشکل را با خود به وجود بیاورد. به همین دلیل افراد زیادی خواهان این هستند که با شهرهای مختلف کشور ترکیه و هزینه زندگی در این شهرها بیشتر آشنا شوند تا در زمان مهاجرت بهترین شهر را برای زندگی انتخاب کنند. ما در لیست زیر به شهرهای مختلف کشور ترکیه، میزان هزینه زندگی و همچنین میزان ارزش زندگی در آن اشاره خواهیم کرد:

شهر استانبول

هزینه زندگی در ترکیه و در شهر استانبول را می‌توان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شهر کشور ترکیه به‌حساب آورد. این شهر هرساله میزبان هزاران گردشگر خارجی بوده و تأثیر زیادی بر روی صنعت گردشگری و اقتصاد کشور ترکیه گذاشته است. این شهر همچنین به دلیل وجود شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی زیادی که در آن واقع‌شده‌اند، می‌تواند موقعیت‌های شغلی بسیار مناسبی را برای افراد مختلف ایجاد کند. از سوی دیگر به دلیل وجود دانشگاه‌های مطرح، استانبول به‌عنوان یک شهر برای تحصیل نیز گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد.

شهر آنکارا

پایتخت کشور ترکیه نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که قصد دارند مهاجرت به ترکیه را تجربه کنند. شهر آنکارا ازلحاظ سیاسی و اقتصادی یکی از قطب‌های مهم کشور ترکیه به شمار می‌رود و مانند شهر استانبول مقصد گردشگران بسیار زیادی است. مخصوصاً افرادی که قصد خرید را داشته باشند، بدون شک شهر آنکارا را انتخاب خواهند کرد. این شهر همچنین ازنظر خدمات اجتماعی، درمانی و آموزشی در سطح بسیار بالایی قرارگرفته است.

شهر ازمیر

شهر ازمیر را می‌توان سومین شهر مهم کشور ترکیه به شمار آورد که هم شکل سنتی خود را حفظ کرده و هم از طرفی به شکل مدرن درآمده است. این شهر را می‌توان یکی از شهرهای مهم تجاری کشور ترکیه به شمار آورد که هم جنبه گردشگری و هم جنبه اقتصادی دارد. این شهر همچنین دارای آب‌وهوایی بسیار مطلوب بوده که باعث می‌شود زندگی در آن کیفیت بسیار مناسبی داشته باشد. همچنین به دلیل وجود دانشگاه مطرح در این شهر، دانشجویان زیادی آن را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

از دیگر شهرهای مهم کشور ترکیه که می‌توانند مقصد مناسبی برای زندگی باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهر جمعیت هزینه زندگی
بورسا ۲.۹ میلیون نفر ۴۴۶ دلار
آنتالیا ۲.۴۳ میلیون نفر ۴۷۴ دلار
قونیه ۲.۲۳ میلیون نفر ۳۳۵ دلار
آدانا ۲.۲۲ میلیون نفر ۳۲۳ دلار
قازی عینتاب ۲.۰۳ میلین نفر ۳۵۹ دلار
اورفا ۱.۹۹ میلیون نفر ۳۵۳ دلار

هزینه هتل و غذا و آب معدنی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما باید درمورد زندگی در ترکیه بدانید این است که هزینه غذا چقدر است؟ قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است؟ برای هتل چقدر باید خرج کنیم؟ هزینه هتل به شما بستگی دارد که می‌خواهید شب را در چه محلی سپری کنید.

هزینه هتل و اقامتگاه

هتل‌های ۳ ستاره یا دوستاره و در کل هتل‌های معمولی کمترین هزینه را دارند و از شما چیزی بین چند صدهزار تومان تا ۴ میلیون تومان می‌گیرند. اگر در زمان تعطیلات عید نوروز یا تابستان سفر کنید این مبلغ بیشتر نیز می‌شود. اگر بخواهید یک اتاق دوتخته در ترکیه داشته باشید لازم است که حداقل ۷۰۰ هزار تومان برای هر شب بپردازید. این نرخ تا شبی ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. همان قدر که اهمیت دارد شما بدانید قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است باید از قیمت هتل و اقامتگاه نیز اطلاع داشته باشید.

درصورتی‌که علاقه‌مندید که اقامت خود را در هتل‌های لوکس و مجلل ۵ ستاره رزرو کنید می‌توانید از ۱.۵ میلیون تومان به بالا هزینه کنید. بزرگ‌ترین و معتبرترین هتل‌های ترکیه برای هر شب اقامت ۱۵ میلیون تومان هزینه از شما دریافت می‌کنند. درصورتی‌که بخواهید در هاستل یا سوییت‌های مبله اقامت کنید نیز باید از شبی ۱۵۰ هزار تومان به بالا برای هزینه خود برنامه داشته باشید.

هزینه هتل و غذا و آب در ترکیه

هزینه خوراک در استانبول

حال می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که پیش از سفر به ترکیه و به‌خصوص شهر استانبول باید بدانید. ما در ادامه برای شما یک لیست کامل از همه هزینه‌های محتمل که در ترکیه برای غذا باید بپردازید را تهیه کرده‌ایم. این موارد را به تفکیک برای شرح خواهیم داد:

  • اگر بخواهید در یک غذاخوری با کف قیمت خوراک خود را تهیه کنید باید برای هر نفر حداقل 110 دلیر هزینه کنید.
  • برای تهیه غذا از کیترینگ‌ها و رستوران‌های متوسط برای هر نفر به طور متوسط باید 137 لیر خرج کنید.
  • اگر می‌خواهید از یک محل لوکس یا بین‌المللی غذا بگیرید باید برای هر وعده‌غذای یک‌نفره حداقل ۱۵۰ لیر کنار بگذارید.
  • درصورتی‌که قصد دارید از فست‌فودها خرید کنید برای هر شخص حداقل 110 لیر باید در نظر بگیرید.

اما شاید بخواهید بدانید که قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است؟ برای مواد غذایی خام و خریدهای مربوط به سوپرمارکت چقدر باید هزینه کرد؟ دراین‌خصوص باید به شما بگوییم که یک بطری آب‌معدنی در این کشور حداقل ۲ لیر است. هر قرص نان حداقل ۳.۵ لیر هزینه دارد و برای هر کیلو برنج باید ۱۵ لیر بپردازید. برای خرید هر کیلو سینه مرغ نیز باید ۴۶ لیر بپردازید. درصورتی‌که بخواهید تخم‌مرغ بخرید نیز برای هر ۶ عدد از آن باید ۱۴ لیر پرداخت کنید. موارد اعلام شده طبق آخرید آمارها و هزینه‌های این کشور است.

هزینه حمل‌ونقل تکمیلی‌تر در ترکیه

یکی از جالب‌ترین ابتکاراتی که در سیستم حمل‌ونقل کشور ترکیه و به‌خصوص شهر استانبول به‌کاررفته است این بوده که همه افراد می‌توانند کارت حمل‌ونقل الکترونیک استفاده کند. این کارت قابلیت استفاده برای همه شیوه‌های حمل‌ونقل را دارد. از طرفی درصورتی‌که شما بخواهید تاکسی اینترنتی بگیرید خدمات جهانی اوبر در استانبول در دسترس شماست. مزایای استفاده از اوبر در ترکیه و استانبول:

  • سرعت یافتن خودرو به‌وسیله اوبر بسیار بالا است و شما زمان زیادی را از دست نخواهید داد. تنها موضوعی که لازم است دراین‌خصوص بدانید این بوده که شاید در محدوده شما هیچ راننده اوبری وجود نداشته باشد. در این حالت چاره‌ای جز استفاده از سایر روش‌های حمل‌ونقل همگانی ندارید.

هزینه تفریح 

یکی از توریستی‌ترین و پربازدیدترین شهرهای ترکیه شهر استانبول است که قصد داریم در این قسمت به تعدادی از تفریحات این شهر و هزینه آنها اشاره کنیم. برای اینکه شما در این مقاله همه چیزهای لازم را فرابگیرید ابتدا به تعدادی از تفریحات رایگان این شرح می‌پردازیم و بعد از آن نیز هزینه تفریحاتی که برای آنها باید پول خرج کنید را شرح خواهیم داد. شما در این مقاله از اینکه قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است تا همه موارد دیگر را خواهید آموخت.

بدون هیچ هزینه‌ای و کاملاً رایگان تفریح کنید

شما می‌توانید در روزهای پنجشنبه به موزه هنرهای معاصر و مدرن این شهر بروید و از آثار و دیدنی‌های این موزه لذت ببرید. همچنین پل گالاتا که اخیراً موردتوجه توریست‌های زیادی قرار گرفته است نیز رایگان بوده و برای بازدید از آن نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. محدوده سنتی بالات یکی دیگر از جاذبه‌های استانبول است که می‌تواند وقت زیادی را در آنجا سپری کنید و عکس‌های بسیار زیبایی نیز بگیرید. علت معروف بودن محله بالات به‌خاطر ساختمان‌های رنگارنگ و متنوع آن است.

تنگه بسفر یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور ترکیه و شهر زیبای استانبول است. شما بدون آنکه دغدغه داشته باشید که بدون حتی قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است به‌سادگی می‌توانید از این محل دیدن کنید چون کاملاً رایگان است. بازار بزرگ استانبول در ترکیه نیز یکی از جاذبه‌های این کشور است که موردتوجه افراد زیادی واقع شده است و تنوع کالاها و اجناس در این بازار مثال‌زدنی است. خیابان استقلال استانبول نیز یکی از معروف‌ترین و بخش‌های این شهر است که بازدید از گالری‌های آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مسجد باستانی زیرک نیز برای ورود از شما هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و می‌توانید به‌صورت کاملاً رایگان از همه قسمت‌های آن دیدن کنید. مجموعه توریستی سالت گالاتا یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های کشور ترکیه است. مسجد ایاصوفیه نیز برای همه گردشگران رایگان است. خیابان کاراکوی نیز به جذاب‌ترین شکل ممکن با کمک چترها و المان‌های شهری تزئین شده است و منظره فوق‌العاده‌ای را پدید آورده است. در نهایت نیز باید به موزه شخصی و کاملاً رایگان پرا اشاره کنیم.

تفریحاتی که برای آنها باید هزینه بپردازید.

حال در این بخش نیز تعدادی از محبوب‌ترین تفریحات ترکیه که باید برای آنها هزینه‌ای پرداخت کنید را معرفی می‌کنیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مقاله به همه سؤالات شما پاسخ داده شده است و شما هم اکنون حتی می‌دانید که قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است و در کدام محلات و محدوده‌ها می‌توانید به‌رایگان تفریح کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مقاله توجه داشته باشید.

برای ورود به برج زیبا و معروفی که به آن گالاتا می‌گویند لازم است که هر نفر ۱۰۰ لیر بپردازد. یکی از کاخ‌های بسیار باشکوه که توریست‌های زیادی را به ترکیه جذب می‌کند کاخ دولماباغچه است که هزینه تهیه بلیت آن برای هر نفر ۸۰ لیر خواهد بود. باسیلیکا سیترین یکی از معروف‌ترین تفریحات ارزان‌قیمت ترکیه به شمار می‌آید که هزینه آن حدوداً ۲۰ لیر است. آکواریوم جذاب و دیدنی استانبول را نباید از دست بدهید! هزینه این جاذبه بسیار بزرگ و بین‌المللی نیز ۸۵ لیر است.

یکی از مهم‌ترین تفریحات کشور ترکیه کشتی‌های تفریحی آن است که می‌توانند شما را تا جزیره‌های کوچک و بزرگ اطراف این کشور برسانند. برای استفاده از این کشتی‌ها حداقل باید ۲۰ لیر بپردازید. این کف هزینه است و به‌تبع سفرهای دریایی که پذیرایی مفصل دارند و طولانی‌مدت هستند هزینه بالاتری خواهند داشت.

هزینه پوشاک و کفش

غیر از اینکه شما باید پیش از ورود به ترکیه بدانید قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است و مواد غذایی در این کشور چقدر هزینه دارند باید در مورد مخارج پوشاک و کفش نیز اطلاعات کافی به دست آورید. چه هدف شما از سفر به این کشور تفریح باشد و چه برای مهاجرت وارد خاک این سرزمین می‌شوید اطلاع از قیمت‌های حال حاضر این کشور برای شما موضوع بسیار واجب و مهمی به شمار میاید. ما در ادامه هزینه خرید انواع پوشاک و کفش در ترکیه را برایتان شرح خواهیم داد.

لباس‌های فصل سرما

ازآنجایی‌که ترکیه یک کشور سردسیر است پس لباس‌های زمستانی بسیار خوبی تولید می‌کند. کسانی که می‌خواهند از این کشور کاپشن مردانه بخرند باید برای یک جنس معمولی و حتی بی‌کیفیت حداقل ۱۰۰ لیر بپردازند. این هزینه به‌مرور زیاد می‌شود تا جایی که به حتی ۱۰۰۰ لیر نیز می‌رسد. کاپشن‌های زنانه حتی از مدل‌های مردانه نیز می‌توانند گران‌قیمت‌تر باشند و به ۱۵۰۰ لیر نیز برسند. پولیورهایی که معمولاً در قواره‌های مردانه تولید می‌شوند قیمتی بین ۳۰ تا ۵۵۰ لیر دارند.

پولیورها و لباس‌های گرم زنانه در ترکیه به قیمت ۲۵ تا ۷۵۰ لیر به فروش می‌رسند. سویی شرت‌ها و لباس‌های گرم کن ورزشی که برای فصل زمستان نیز مناسب هستند بین ۶۰ تا ۹۰۰ و حتی ۱۰۰۰ لیر هزینه دارند. پالتوهایی که در ترکیه تولید می‌شوند نیز بازه قیمت وسیعی دارند و از ۱۵۰ تا ۴ هزار لیر باید هزینه کنید. کفش‌های زنانه مناسب فصل زمستان مانند بوت‌ها و نیم بوت‌ها نیز برای زنان گران‌تر از مردان بوده و تا ۳ هزار لیر ارزش دارند درحالی‌که برای مردان حداکثر ۲ هزار لیر می‌شود.

برای پوشاک تابستانه چقدر باید بپردازیم؟

حتماً فکر می‌کنید که چرا شما باید همه چیز را در مورد کشور ترکیه بدانید مثلاً قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است یا هزینه پوشاک تابستانی در این کشور چقدر است؟ همه این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید برای اقامت در این کشور برنامه‌ریزی داشته باشید.

در مورد لباس‌های تابستانه نیز باید به شما بگوییم که برای لباس آستین‌دار ترکی حداقل ۵۰ و حداکثر هزار لیر لازم است پرداخت کنید. تیشرت‌ها اما ارزان‌تر هستند و تا ۷۰۰ لیر می‌رسند. کفش‌های تابستانه و بندی برای مردان حداکثر هزار و برای زنان حداکثر ۲ هزار لیر قیمت دارند. شلوارک و دامن نیز از ۲۰ الی ۳۰ لیر شروع می‌شوند و تا ۱۵۰۰ لیر نیز می‌رسند.

شلوارهای جین در این کشور به قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند و می‌توانند هزینه‌ای مابین ۵۵ تا ۲ هزار لیر داشته باشند که به جنس و کیفیت آنها وابسته است. کفش ورزشی نیز بسته به برند و متریالی که برای ساخت آن استفاده شده نیز می‌تواند قیمتی بین ۱۰۰ تا ۴ هزار لیر داشته باشد. شما می‌توانید یک دست کت شلوار را در ترکیه با قیمت حداقل ۲۰۰ لیر پیدا کنید که البته برای برندهای بین‌المللی این قیمت می‌تواند به ۵۵۰۰ لیر نیز برسد.

لباس رسمی برای زنان نیز شامل کت‌ودامن می‌شود که در ترکیه تنوع قیمت خوبی دارد و در بیشترین میزان به ۶ هزار لیر می‌رسد. برای لباس شب و لباس‌های مجلسی نیز باید هزینه‌ای بالغ بر ۵ هزار لیر در گران‌ترین حالت بپردازید. شاید اکنون از این اطلاعات تعجب کنید اما مطمئن باشید که وقتی وارد آن سرزمین شدید همه چیز برای شما جای سؤال خواهد بود. شما در آینده‌ای نزدیک باید همه چیز را بدانید حتی اینکه قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است؟

هزینه تماس و اینترنت 

در این قسمت می‌خواهیم برای شما هزینه‌های رایج در ترکیه برای اینترنت را بررسی کنیم. این مخارج معمولاً به میزان سرعتی که شما قصد خرید دارید وابسته است. از طرفی هر یک از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت نیز تعرفه خاص خود را دارند. برای نمونه اگر شما بخواهید از شرکت بزرگ و معروف ترک سل خرید کنید بسته به‌سرعت موردنظرتان باید مبلغی مابین ۱۱۰ الی ۱۵۰ لیر را بپردازید. برای دریافت خدمات از شرکت ودافون این هزینه به ۱۳۰ الی ۱۹۰ لیر نیز می‌رسد.

درصورتی‌که بخواهید از شرکت ترک تلکام نیز خدمات دریافت کنید باید حداقل ۹۵ و حداکثر ۱۲۵ لیر هزینه بپردازید. بهتر است بدانید که اگر می‌خواهد برای مدت طولانی در کشور ترکیه اقامت داشته باشید بهتر است که از شرکت ودافون اینترنت تهیه کنید. البته این هزینه‌ها هر از چند ماهی افزایش پیدا می‌کنند و بیشتر می‌شوند اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً هزینه‌ها را در بازه‌های زمانی نزدیک به هم چک کنید.

گاهی هزینه‌ها در این کشور آن‌قدر متغیر می‌شود که لازم شده تا شما حتی چک کنید که قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است. یک توصیه مهم ما به شما نیز این بوده که مواظب هزینه‌های رومینگ خود در کشور ترکیه باشید. درصورتی‌که از اینترنت رومینگ در کشور ترکیه می‌خواهید استفاده کنید برای هر ۱ مگابایت باید هزار تومان پرداخت که هزینه بسیار بالا و گرانی است.

 هزینه توریستی 

درصورتی‌که شما تصمیم دارید تا به‌صورت توریستی وارد این کشور بشوید که به شما یک لیست کامل از همه هزینه‌ها خواهیم داد تا بتوانید مدیریت بهتری روی مخارج خود داشته باشید. برای اینکه بتوانید پاسپورت دریافت کنید لازم است که ۱۲۵ هزار تومان بپردازید. برای عوارض شهرداری نیز لازم است ملغی معادل ۶۲۵۰ تومان واریز کنید. هزینه مربوط به خدمات پاسپورت نیز حدود ۷۳ هزار تومان خواهد شد. اگر عکس پاسپورت خود را در همان موقع بگیرید باید ۴۳ هزار تومان نیز از این بابت پرداخت کنید.

یک هزینه بسیار مهم و اساسی نیز برای سفر به ترکیه وجود دارد و آن عوارض خروج از کشور است. درصورتی‌که شما برای نخستین مرتبه می‌خواهید از کشور خارج شوید باید برای هر نفر از همراهان خود ۴۰۰ هزار تومان بپردازید. اگر مرتبه دوم باشد این هزینه به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. درصورتی‌که شما برای سومین مرتبه یا بیشتر می‌خواهید از کشور خارج شوید نیز باید ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

هزینه رفتن و ماندن و اقامت 

هزینه رفتن و ماندن و اقامت

ما در این مقاله برای شما همه هزینه‌های ریز و جزئی را بیان کردیم و حتی گفتیم که قیمت آب‌معدنی در ترکیه  چند لیر است اما نباید از هزینه‌های بزرگ و کلی نیز غافل شویم. برای نمونه هزینه رفت‌وآمد را می‌توان در کنار هزینه اقامت یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مبالغ سفر دانست. درصورتی‌که شما بخواهید به‌وسیله هواپیما به این کشور سفر کنید از دو فرودگاه تبریز و تهران هر روز تعداد زیادی سفر به مقصد این کشور انجام می‌شود. البته شهرهای دیگری مانند شیراز و اصفهان و مشهد نیز سفرهایی دارند.

اگر شما بخواهید از شهر تبریز به مقصد استانبول بلیت هواپیما تهیه کنید لازم است که چیزی بین یک میلیون و هشتصد هزار تومان الی چهار میلیون و نیم هزینه کنید. البته این هزینه فقط برای بلیط‌های یک‌طرفه است و نوع ایرلاینی که انتخاب می‌کنید نیز تأثیر زیادی روی هزینه‌تان خواهد گذاشت. اگر سفر خود به استانبول را می‌خواهید از شهر تهران انجام دهید لازم است که بین دو و نیم‌میلیون تا ۱۴ میلیون هزینه کنید که لازم به ذکر بوده که این مبلغ نیز برای سفر یک‌طرفه است.

سایر روش‌ها و هزینه‌ها

یکی از راه‌های ارزان‌قیمت برای سفر به ترکیه این است که از قطار تهران به آنکارا استفاده کنید. این روش باوجودآنکه هزینه بسیار مناسبی دارد اما به‌تبع بسیار زمان بر خواهد بود. هزینه این روش برای شما بیشتر از یک میلیون تومان برای هر نفر نخواهد شد اما به علت شیوع ویروس کرونا برنامه حرکت قطار را باید به‌صورت روزانه جویا شوید. یکی از بدی‌های این روش کم بودن مقاصد است. دانستن اینکه قیمت آب معدنی در ترکیه چند لیر است در کنار این هزینه ها امنیت مالی سفر شما را تضمین میکند.

شما درصورتی‌که بخواهید با قطار سفر کنید نخست به شهر وان می‌رسید و بعد نیز به آنکارا خواهید رفت در آنجا باید پیاده شوید و باز با قطار به شهرهای دیگر مانند استانبول بروید. درصورتی‌که می‌خواهید سفر به ترکیه با خودروی شخصی را نیز تجربه کنید لازم است هزینه بسیار بالای بنزین در این کشور را مدنظر داشته باشید. همچنین باید برای دریافت گواهینامه بین‌المللی و پلاک گذر موقت نیز هزینه‌های جداگانه پرداخت کنید.

هزینه سفر در فصل‌های مختلف 

ما در این مقاله به شما هزینه‌های مختلفی را بیان کردیم. از یک بخش با عنوان قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است گرفته تا هزینه انواع تفریحات در این کشور. این هزینه بر حسب میزان سفر در روزهای بهار اما در زمانی که میزان سفر متعادل است بیان شده‌اند. به‌تبع اگر شما بخواهید در زمان تعطیلات نوروز به ترکیه سفر کنید به علت تعداد زیاد مسافران با هزینه‌های بالاتری روبه‌رو خواهید شد.

برای مثال شما می‌توانید هزینه اقامت که در بخش‌های قبلی بیان شد تا را ۵۰ درصد افزایش دهید تا به قیمت آن در عید نوروز برسید. حتی در تعطیلات تابستان نیز این هزینه رشد بسیاری خواهد کرد و ما با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم. البته این افزایش قیمت کاملاً طبیعی و قابل پیش‌بینی است چون کشور ترکیه سردسیر بوده و در زمان پاییز و زمستان نمی‌توان به تفریحات زیادی در آنجا پرداخت.

در حقیقت کشور ترکیه در فصل زمستان تنها میزبان افرادی خواهد بود که برای انواع مسابقات و ورزش‌های زمستانی و برفی به این کشور آمده‌اند. البته بحث مسافرت‌های تجاری به ترکیه از این قاعده مستثنی است و به همین دلیل هیچ‌وقت کشور ترکیه از مسافر خالی نخواهد شد!

هزینه سفر در کلاس‌های مختلف 

یکی دیگر از دغدغه‌های کسانی که به ترکیه سفر می‌کنند این است که با بهترین هزینه در یک کلاس مناسب به سفر بپردازند. معمولاً کلاس هواپیمایی‌های کشور ایران در بازه پایین تا معمولی قرار می‌گیرد که سبب شده شما هزینه کمتری برای سفر به این کشور بپردازید. از طرفی برای سفر با ایرلاین‌های ترکی باید مبلغ بالاتری را پرداخت کنید چون اکثر آنها دارای درجه عالی و کلاس لوکس هستند. برای اینکه نسبت به قیمت سفرهای مختلف به ترکیه دید بهتری به دست بیاورید می‌توانید به بخش‌های قبلی مراجعه کنید.

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم برای سفر از تهران به ترکیه حداقل ۴ میلیون و پانصد هزار تومان باید بپردازید که این هزینه مربوط به یک ایرلاین ایرانی با کلاس معمولی است. درصورتی‌که شما بخواهید با یک ایراین در حالت فرست کلس یا کلاس درجه یک سفر کنید چیزی در حدود ۱۴ میلیون لازم است که بپردازید! حالا متوجه شدید که چرا علاوه بر دانستن اینکه قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است باید قیمت بلیت هواپیما را هم پیگیری کنید؟

 هزینه سفر به شهرهای مختلف ترکیه

هزینه سفر به هر شهر به تور شما، کلاس و درجه سفری که انتخاب می‌کنید، مدت‌زمان اقامتتان در آن شهر و بسیاری از آیتم‌های دیگر وابسته است. ما در ادامه تعدادی از شهرهای بسیار پرمخاطب را معرفی خواهیم کرد و هزینه‌های مختلف سفر به آنها را برایتان شرح خواهیم داد. شما در قسمت‌های قبل همه چیز حتی اینکه قیمت آب‌معدنی در ترکیه چند لیر است را دانستید و حالا درمورد شهرها و هزینه آنها اطلاع کسب خواهید کرد.

هزینه‌های سفر به استانبول

تورهای استانبول در ارزان‌ترین حالت ۵ میلیون تومان هزینه دارند. درصورتی‌که بخواهید یک تور اقتصادی با حداکثر امکانات و تفریحات تهیه کنید باید حداقل ۸ میلیون تومان برای هر نفر هزینه کنید. درصورتی‌که بخواهید تورهای لوکس را انتخاب کنید هزینه شما از ۱۱ میلیون تومان به بالا خواهد بود.

هزینه‌های سفر به آنکارا

آنکارا نیز یکی از شهرهای پر رفت‌وآمد در ترکیه است که البته تعداد جاذبه‌های دیدنی آن در مقایسه با استانبول کمتر است. یک نکته که باید در مورد آنکارا بدانید این است که هزینه سفر و اقامت در هتل‌های این شهر بسیار بالا بوده و برای سفر حداقل باید ۹ میلیون تومان هزینه کنید.

سفر به کوش آداسی

کوش آداسی نیز یکی از مقاصد پر طرف‌دار برای گردشگری محسوب می‌شود که البته جزو شهرهای بسیار گران‌قیمت نیز دسته‌بندی می‌شود. حداقل هزینه برای سفر به این شهر ۱۰ میلیون تومان است. البته برای یک تفریح مفصل لازم است که حداقل ۱۶ میلیون تومان هزینه در نظر داشته باشید.

کار حین تحصیل در ترکیه

کار حین تحصیل در ترکیه

کار حین تحصیل در ترکیه مطلبی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. یکی از مزایای تحصیل در ترکیه ، داشتن اجازه کار در حین تحصیل در ترکیه برای دانشجویان میباشد . به طور کلی برخی از دانشجویانی که در کشور ترکیه تحصیل می کنند، برای رفع نیاز های اساسی و همچنین رفع هزینه های زندگی و تحصیلی، اقدام به کار در حین تحصیل در ترکیه می کنند. حال برای کار کردن دانشجویان شرایط و مجوز هایی لازم است که در این مقاله به آنها می پردازیم .

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از مهاجرت به کشور ترکیه باید مدنظر داشته باشید، هزینه‌های زندگی در این کشور است. هزینه زندگی در ترکیه به‌صورت میانگین ۴۴۷ دلار به ازای هر نفر است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی رقم بسیار پایینی است. ما در این مقاله به‌صورت کامل در خصوص تمامی مواردی که می‌توانند بر روی مخارج زندگی در ترکیه تأثیرگذار باشند صحبت کردیم و همه آن‌ها را به شما شرح دادیم؛ اما درنهایت این سبک و شیوه زندگی شما است که به صورت دقیق هزینه ماهانه زندگی در ترکیه را برایتان مشخص خواهد کرد. اگر به راهنمایی بیشتری در این خصوص احتیاج دارید یا قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کرده و منتظر تماس کارشناسان هرمس اپلای باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
قیمت آب معدنی در ترکیه چقدر است ؟
قیمت هر بطری کوچک آب معدنی در ترکیه ۲ لیر و بطری های بزرگ ۴.۵ لیر میباشد و این قیمت بنا به برندهای متفاوت میتواند متغییر باشد .
حدود هزینه شهریه در دانشگاه های خصوصی چه مقدار است؟
در دانشگاه‌های خصوصی شهریه معادل ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ لیر برای هر سال است
حدود هزینه اجاره خانه در ترکیه چه مقدار است؟
به طور متوسط میزان اجاره خانه یک اتاق خوابه در داخل شهر تقریبا ۱۳۰۰ لیر و در خاجر شهر ۸۰۰ لیر می باشد.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

18 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیدین
6 ماه قبل

سلام میخوام به عنوان دانشجو وارد ترکیه بشم ، میخواستم بپرسم که اگه از خوابگاه های دانشگاه استفاده بکنم ، مخارج زندگی برای من ماهی حدودا چقدر قراره باشه ، ممنون میشم اگه راهنمایی بکنید

خانم میرخانی
پاسخ به  آیدین
6 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
برای رسیدن به پاسخ این سوالتون بهتره از سایت های دانشگاه های کشور ترکیه استفاده کنید.

بنیامین انصاری
2 سال قبل

درود . ممنون از پشتیبان خوب هرمس اپلای
ی سوال داشتم هزینه زندگی در ترکیه به مراتب پایین تر از هزینه بقیه کشورهای اروپاییه یا اینکه کشور با هزینه کمتری هم میتونم داخل اروپا پیدا کنم ؟!

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  بنیامین انصاری
2 سال قبل

سلام . در حال حاضر ترکیه با هزینه کمتری امکان زندگی رو داره

محسن
2 سال قبل

باخرید خانه کمتر از ۲۵۰،۰۰۰ دلار آیا امکان گرفتن اقامت دائم ترکیه هست؟
اگر بخواهیم ترکیه زندگی کنیم، فرزندم در مقطع متوسطه می تواند ادامه تحصیل بدهد؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  محسن
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
برای دریافت اقامت نیازی به خرید خانه نیست . میتوانید خانه اجاره کنید و اقامت یک ساله این کشور را دریافت کنید .
فرزندتان هم امکان تحصیل هم در مدارس ایرانی و هم در مدارس اینترنشنال را دارند .

هورشید
2 سال قبل

سلام
آموزگار بازنشسته در مقطع ابتدایی هستم آیا برای من امکان تدریس در ترکیه وجود داره؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  هورشید
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
ما برای مهاجرت کاری به کشور ترکیه اقدام نمیکنیم .

شیرین
3 سال قبل

سوالم آمد ؟

هرمس اپلای
پاسخ به  شیرین
3 سال قبل

سلام خیر

شیرین
3 سال قبل

سلام روز خوش یک خانواده 4 نفره چقدر باید درآمد داشته باشن که. بتونن متوسط زندگی کنن بجز اجاره خانه در شهر آنتالیا

sH@riShamIm
پاسخ به  شیرین
3 سال قبل

سلام . بستگی به عوامل متعددی داره , ولی در کل بین 6 تا 9 هزار لیر (این مبالغ حدودی هستند )

هانیه امامی
3 سال قبل

با سلام و خسته نباشید
بنده قصد مهاجرت به کشور ترکیه رو دارم.با توجه به مطالبی که خوندم مثل اینکه میشه با خرید ملک تو کشور ترکیه به ارزش 500 هزار دلار اقامت این کشور رو گرفت.در واقع میخواستم ببینم که آیا این موضوع صحت داره یا نه؟
2- اگه اقامت ترکیه از طریق خرید ملک انجام بشه، برای تحصیل فرزند مشکلی پیش نمیاد؟
3- برای مشاوره چطور میتونیم باهم در ارتباط باشیم؟

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  هانیه امامی
3 سال قبل

سلام.
سولات خوبی پرسیدید.
برای ویزای سرمایه گذاری محدودیتی جهت تحصیل و سایر موارد نخواهید داشت.
جهت راهنمایی بیشتر 22654650-021 بین ساعات 9تا19 تماس بگیرید.

مرتضی
3 سال قبل

سلام.خسته نباشید.1 میلیارد دارم میخوام برا زندگی تو ترکیه اقدام کنم .چیکار میتونم بکنم

کارشناس مهاجرت 3
پاسخ به  مرتضی
3 سال قبل

سلام
برای اخذ ویزا از طریق سرمایه گذاری با هرمس تماس بگیرید.

صدیقه کلانتری
4 سال قبل

سلام جهت مهاجرت به مشاوره نیاز داریم

امین بهرامی
پاسخ به  صدیقه کلانتری
4 سال قبل

با سلام
لطفا فرم مشاوره مهاجرت را تکمیل نمایید تا کارشناسان شرکت با شما تماس بگیرند.

کادر هرمس اپلای