پاسپورت های جهان

معتبرترین پاسپورت های جهان

پاسپورت با نام گذرنامه نیز شناخته شده و مدرکی رسمی است. این دفترچه به‌عنوان مدارک شناسایی افراد تلقی شده و از جانب دولت متبوع برای اتباع و شهروندان آن صادر می‌شود. معتبرترین پاسپورت های جهان سالانه طبقه‌بندی شما و در جراید و سایت‌های معتبر منتشر می‌کنند.

پاسپورت هر کشوری برای شهروندان آن مرزوبوم، بسیار مهم و در آینده شغلی، تحصیلی، تفریحی و ارتباطی با سایر افراد از ملیت‌های مختلف مؤثر است. اعتبار هر پاسپورت به قراردادهای دوطرفه فی‌ مابین دولت و حکومت آن کشور با سایر دول بستگی داشته و از قوانین بین‌ المللی پیروی می‌کند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

بررسی ماهیت پاسپورت

گذرنامه یا همان پاسپورت، سندی معتبر برای هر شهروندی است تا بتواند با استفاده از آن تابعیت خود را به سرزمین مادری یا کشوری ثانویه اثبات کند. این مدرک حاوی کلیه اطلاعات شخصی و سجلی فرد بوده و امکان سفر به سایر نقاط دنیا را به او می‌دهد.

معتبرترین پاسپورت های جهان نیز در میزان اطلاعات موجود در خود با سایر پاسپورت‌ها تفاوتی نداشته و در اطلاعات محتوا یکسان هستند. گذرنامه اثبات هویت فردی هر شخص به‌ عنوان مسافر در کشوری دیگر است. این مدرک طبق قوانین بین‌ المللی مورد پذیرش کلیه کشورهای دنیا صادرشده و در تمامی نقاط معتبر است.

بررسی ماهیت پاسپورت

پاسپورت چه تأثیری بر ویزا دارد؟

روادید یا ویزا، اجازه ورود به کشور ثانویه است که بر اساس قراردادهای بین‌ المللی میان دو کشور انجام می‌شود. در واقع ویزا بر روی برگه‌های گذرنامه افراد مهر شده و اجازه حضور او را طبق زمان‌ بندی مشخص را می‌دهد. هر فردی که دارای پاسپورت مستقل باشد، می‌تواند به کشور موردنظر درخواست سفر داده و در صورت تأییدیه و دریافت مهر ویزا یا روادید آن کشور، اقدام به سفر و ورود به خاک آن سرزمین کند.

معتبرترین پاسپورت های جهان نیاز کمتری به چنین مهرهای روادیدی داشته و بر اساس قراردادهای گردشگری دوطرفه، اجازه رفت‌ و آمد را به شهروندان و اتباع مربوط به یکدیگر را می‌دهند. ذکر این نکته ضروری است که صدور روادید، حکمی غیرقابل‌ تغییر نبوده و در صورت صلاحدید افسران فرودگاه و کنترل مرزها، درصورتی‌ که احساس خطری ایجاد شود، از ورود و حضور افراد مشکوک جلوگیری به عمل خواهد آمد.

ارتباط اقامت با پاسپورت

داشتن اقامت یک کشور، به معنای دریافت پاسپورت و حق شهروندی از لحاظ شرکت در گردهمایی‌های قانونی نخواهد بود. در اصل هر فرد با داشتن اقامت موقت یا دائم امکان زندگی و حضور در کشوری غیر از کشور مادری خود را داشته و می‌تواند برای مدتی معلوم به زندگی، کار و تحصیل در خاک آن کشور بپردازد.

اما داشتن اقامت، دولت متبوع را ملزم به دادن پاسپورت آن کشور به فرد مهاجر نمی‌کند. مگر آنکه طبق قوانین مهاجرت عمل شده و درخواست‌ها روند روتین خود را طی کرده باشند. به طور معمول، معتبرترین پاسپورت های جهان امکان دریافت پاسپورت ثانویه از سایر کشورهای موردنظر را آسان‌تر کرده و در مقام مقایسه از اعتبار بالاتری برخوردارند. هر فرد دارای اقامت از حقوق شهروندی منهای حق رأی در کلیه انتخابات قانونی برخوردار است.

اعتبار پاسپورت

اعتبار پاسپورت هر فرد توسط پلیس گذرنامه آن کشور تأیید شده و بر حسب قوانین داخلی آن کشور، تمدید خواهد شد. اگرچه برای صدور و تمدید این مدرک شناسایی نیازمند پرداخت مبلغی مشخص و گرفتن استعلام‌ های قانونی گوناگونی از مراجع مختلف کشوری و بین‌ المللی است. هر فرد پس از دریافت پاسپورت از مراکز قانونی، می‌تواند به سایر کشورها سفر کند.

کشورهای موردنظر می‌توانند بر حسب ارتباطات و قراردادهای بین‌ المللی بسته شده میان دولت‌ هایشان، ورود مهاجران یا گردشگران را منوط به صدور ویزا یا بدون آن کنند. معتبرترین پاسپورت های جهان نیاز کمتری به صدور ویزای کشور متقابل داشته و در عوض با پاسپورت خود، به‌ تنهایی امکان ورود را ایجاد می‌کنند. اعتبار هر پاسپورت به تعداد کشورهایی است که بدون نیاز به مهر ویزا، اجازه ورود فرد را به خاک آن کشور داده و طبق زمان‌ بندی مشخصی به اقامت فرد، اجازه قانونی می‌دهند.

اخذ گذرنامه از کشور ثانویه

افرادی که قصد مهاجرت به کشورهایی دیگری را جهت شروع به زندگی، تحصیل و یافتن شغلی جدید دارند، به طور حتم امکان دریافت پاسپورت کشور مقصد، یکی از گزینه‌های قابل‌ توجه برای آن‌ها به شمار می‌رود. البته پروسه دریافت پاسپورت، آسان نبوده و نیاز به طی دوره مشخصی دارد. همچنین در طول مدت اقامت فرد نباید مشکل حقوقی، مالیاتی و … داشته و شهروندی مناسب جهت اخذ گذرنامه آن کشور، به‌حساب آید.

بااین‌ وجود مهاجران ابتدا موفق به دریافت ویزای ورود شده، سپس اقامت موقت دریافت کرده و سپس موفق به گرفتن اقامت دائم می‌شوند. اقامت دائم قبل از دریافت پاسپورت بوده و برای بعضی کشورها همچون امارات یا عمان، الزام به صدور پاسپورت نمی‌کند. معتبرترین پاسپورت های جهان حساسیت‌های بسیار زیاد و البته قابل قبولی در دادن پاسپورت خود به مهاجران داشته و به‌آسانی این پروسه را طی نمی‌کنند.

اخذ گذرنامه از کشور ثانویه

روش‌ های اخذ گذرنامه

برای دریافت گذرنامه هر کشوری می‌توان از راه‌های گوناگونی بهره برد. در واقع طبق قوانین هر کشور، یک سری پیش‌ شرط‌هایی وجود دارد که امکان دریافت پاسپورت آن کشور را برای افراد با این شرایط ایجاد می‌کند. معتبرترین پاسپورت های جهان نیز به کلیه این قوانین پایبند بوده و در صورت احراز هرکدام از آن‌ها، امکان دریافت پاسپورت را به افراد می‌دهند. در اینجا به بررسی اجمالی در مورد این شروط می‌پردازیم.

دریافت گذرنامه با شرط تولد در خاک آن کشور

این شرط خود به دو قسمت تقسیم شده و قوانین آن در هر کشوری متفاوت است. در واقع قانون تولد خود به دو اصل خاک و اصل خون مجزا می‌شود. در مقوله معتبرترین پاسپورت های جهان، برخی کشورها همچون امریکا، کانادا، برزیل و … به اصل تولد در خاک آن کشور پایبند هستند. آنها معتقدند فرزندی که در خاک کشور آنان متولد شود، اگرچه والدینی غیر از تابعیت کشور متبوع داشته باشد، شهروند آن محسوب شده و تابعیت و پاسپورت آن کشور را دریافت خواهد کرد.

در اصل خون شرایط کمی متفاوت خواهد بود. کشورهایی که به اصل خون معتقدند، تولد در خاک آن کشور را برای دریافت پاسپورت کافی ندانسته و تنها درصورتی‌ که فرزند متولد شده پاسپورت و تابعیت می‌دهند که والدین یا حداقل یکی از آن‌ها، شهروند قانونی آن کشور باشد.

ازدواج با شهروندان دارای پاسپورت قدرتمند

از دیگر روش‌های دریافت پاسپورت، ازدواج میان دو فرد با ملیت‌های متفاوت است. البته که در گرفتن این نوع تابعیت نیز پیش‌شرط‌های فراوانی به‌خصوص برای احراز حقیقی بودن ازدواج و پیوند زناشویی به‌ویژه در اخذ معتبرترین پاسپورت های جهان وجود خواهد داشت. به طور معمول در حدود ۵ سال پس از ورود و ارائه درخواست تابعیت به زوج موردنظر گذرنامه تعلق خواهد گرفت.

سرمایه‌ گذاری

از آسان‌ ترین و البته پرهزینه‌ ترین روش‌های گرفتن پاسپورت و تابعیت کشوری ثانویه، سرمایه‌ گذاری به مبالغی قابل‌ توجه در خاک آن کشور است. سرمایه‌ داران می‌توانند با خرید املاک، اوراق قرضه، افتتاح شعب، گشایش بیزینس و استخدام کارمند و حتی اعطای مبالغی بلاعوض به دولت متبوعه آن کشور، اقدام به دریافت تابعیت کشورهای دارای معتبرترین پاسپورت های جهان کنند. البته که این روش برای متمولین و سرمایه‌ گذاران بزرگ بسیار آسان‌ تر از راه‌های دیگر بوده و اغلب موفقیت‌ آمیز است.

پیداکردن شغل در خارج از مرزها

دریافت ویزای کاری، یکی از راه‌های مهاجرت برای بسیاری از کشورهای دنیا بالأخص کشورهای صنعتی است. کشورهایی مانند آلمان، به متقاضیان متخصصی که دارای پیشنهاد کاری باشند ویزای شغلی داده و در ابتدا امکان سکونت و اقامت موقت آنان را فراهم می‌کند.

این کشور که یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان را داراست، به چنین افرادی پس از گذشت ۵ سال اقامت دائم و در نهایت پاسپورت و تابعیت آلمانی می‌دهد. یکی از نکات بسیار مثبت برای چنین کشورهایی آن است که نیازی به فسخ تابعیت اولیه نبوده و مهاجران امکان دو تابعیتی بودن را دارند.

پیداکردن شغل در خارج از مرزها

مؤسسات تعیین پاسپورت های پرقدرت و معتبرترین پاسپورت های جهان

هرساله مؤسسات معتبری در جهان وجود دارند که پاسپورت‌ های کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد و اعتبار آن‌ها را تخمین می‌زنند. میزان اعتبار این پاسپورت‌ها به توانایی سفر شهروندانشان به سایر کشورهای دنیا بدون نیاز به اخذ ویزا بوده و شاخصی قابل‌ توجه محسوب می‌شود. مؤسساتی نظیر سازمان بین‌المللی هوایی IATA در سال 2021، پاسپورت ژاپن را در صدر جدول قوی‌ ترین و معتبرترین پاسپورت های جهان قرار داده است.

از طرفی مؤسسه مطالعاتی HENLEY نیز این نتایج را تأیید کرده و ژاپن با امکان سفر به 193 کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا یا با استفاده از ویزای الکترونیکی و فرودگاهی، کشوری پرقدرت در این زمینه است. حتی داشتن مهر ویزای ژاپن درون پاسپورت افراد سایر ملیت‌ها، نقطه قوتی بسیار مهم محسوب شده و از لحاظ تاریخچه دریافت ویزاهای کشورهای مختلف، ارزش و اعتبار خاصی به گذرنامه مسافرین می‌دهد.

مؤسسه دیگری که در زمینه اعلام معتبرترین پاسپورت های جهان به جدیت فعالیت می‌کند، وب‌سایت PASSPORT INDEX است که گذرنامه‌های کشورهای مختلف را با درنظرگرفتن سایر فاکتورها و از دیدگاهی متفاوت‌تر از مؤسسات قبلی بررسی می‌کند.

رتبه‌ بندی معتبرترین پاسپورت های جهان

در سال ۲۰۲۱ و با وجود بیماری منحوس کرونا، در صنعت گردشگری جهان تغییرات گسترده و ناخوشایندی ایجاد شد. همین تأثیرات موجب شد تا رنکینگ پاسپورت‌های کشورهای مختلف دنیا به‌ هم‌ خورده و تفاوت‌هایی با سایر سال‌ها به وجود آمد. در اینجا به بررسی اجمالی در مورد معتبرترین پاسپورت‌ های جهان پرداخته و تعدادی از آن‌ها را با ذکر جزئیات معرفی می‌کنیم.

  • 📌 رتبه اول در این بررسی به پاسپورت ژاپن با امکان ورود به ۱۹۳ کشور می‌رسد. در واقع شهروندان ژاپنی و افرادی که تابعیت این کشور را دارند، بدون نیاز به ویزای تحصیلی، گردشگری، کاری و … می‌توانند به سایر کشورها، کاملاً قانونی سفر کنند.
  • 📌 رتبه دوم در این سنجش به پاسپورت قدرتمند سنگاپور می‌رسد. این کشور کوچک در ناحیه جنوب شرقی آسیا، دارای یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان بوده و امکان سفر به ۱۹۲ کشور دنیا را برای شهروندان خود ایجاد می‌کند. یکی از نکات قابل‌توجه در دریافت تابعیت سنگاپور، سختی بسیار زیاد آن است. همچنین این کشور شخص دو تابعیتی را نپذیرفته و فرد مهاجر در صورت پذیرش تابعیت سنگاپور، موظف به لغو تابعیت اولیه خود خواهد بود.
  • 📌 رتبه سوم در این لیست به کشورهای آلمان و کره جنوبی رسیده و با استفاده از گذرنامه این کشورها می‌توانند به ۱۹۱ کشور دنیا سفر کنند.
  • 📌 مقام چهارم در این رده‌بندی مخصوص کشورهای ایتالیا، اسپانیا و فنلاند است که ۱۹۰ کشور را بدون دریافت ویزا بازدید می‌کنند.
  • 📌 مقام پنجم در زمینه معتبرترین پاسپورت‌های جهان به کشورهای دانمارک و اتریش با امکان سفر به ۱۸۹ کشور می‌رسد.
  • 📌 پرتغال، فرانسه، ایرلند، هلند و سوئد رتبه ششم را در این لیست به خود اختصاص داده‌اند.
  • 📌 اگرچه ممکن است باعث تعجب باشد ولی به علت پاندمی کرونا، دو کشور انگلستان و امریکا با سقوط ارزش پاسپورت مواجه شده و به رتبه هفتم سقوط کرده‌اند. در این مقام پاسپورت کشورهای دیگری همچون بلژیک، سوئیس و نیوزلند نیز قرار داشته و امکان سفر به ۱۸۷ کشور بدون ویزا را شامل می‌شود.
  • 📌 چک، یونان، مالت و نروژ با دسترسی به ۱۸۶ کشور رتبه بعدی اتخاذ کرده‌اند.
  • کانادا و استرالیا نیز از دیگر شگفتی‌های این لیست در سال ۲۰۲۱ بوده و به رتبه نهم تنزل یافته‌اند. این کشور در لیست معتبرترین پاسپورت های جهان امکان سفر بدون ویزا به ۱۸۵ کشور دنیا را خواهند داشت.
  • 📌 در نهایت رتبه دهم این لیست به کشورهای اروپای شرقی رسیده و شامل کشورهای لهستان، اسلواکی، مجارستان و لیتوانی می‌شود. از طریق پاسپورت این کشورها می‌توان به ۱۸۳ کشور دنیا بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کرد.

پاسپورت امارات از معتبرترین پاسپورت های جهان

شاید به‌عنوان یک خاورمیانه‌ای جالب‌توجه باشد که اعتبار ویزای کشور کوچک امارات را در سال‌های اخیر بررسی کنیم. این کشور توانسته است طی سالیان اخیر جهش قابل‌توجهی در میان لیست معتبرترین پاسپورت های جهان داشته باشد و از رتبه ۳۸ جهان خود را رتبه ۲۱ و سپس رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۱ برساند. با این حساب شهروندان اماراتی امکان سفر به ۱۷۴ کشور دنیا را، بدون نیاز به ویزا دارند.

شرایط گذرنامه ترکیه

ترکیه از همسایگانی است که برای سفر شهروندان کشور ایران قانون ویزا را برداشته است. این کشور در سال ۲۰۲۱ رشد خوبی در میان لیست معتبرترین پاسپورت های جهان داشته و در جایگاه ۵۲ در کنار کشورهایی ازجمله آلبانی، گرجستان. آفریقای جنوبی قرار دارد.

وضعیت ایران در رتبه‌ بندی معتبرترین پاسپورت های جهان

ایران در رنکینگ سال ۲۰۲۱ بعد از سریلانکا و در مقام ۹۹ جهان قرار گرفته است. در کنار گذرنامه ایران، پاسپورت کشورهای بنگلادش، کنگو و اریتره قرار دارد. شهروندان ایرانی و اتباع این کشور می‌توانند به ۴۲ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا، یا با ویزای فرودگاهی یا الکترونیکی سفر کنند.

کشورهایی با پایین‌ ترین رتبه‌ های جهانی پاسپورت

کشورهای پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان با کسب رتبه‌های ۱۰۷ الی ۱۱۰ جدول معتبرترین پاسپورت های جهان، ضعیف‌ترین گذرنامه‌های دنیا را داشته و اتباع این کشورها، تنها به ۲۶ کشور دنیا بدون ویزا می‌توانند سفر کنند. علاوه‌برآن کشورهای یمن، لیبی، سوریه، سیرالئون، پاکستان، نیجریه و گامبیا بیشترین سقوط را در ارزش پاسپورت به سال ۲۰۲۱ نشان داده‌اند.

کشورهایی با پایین‌ ترین رتبه‌ های جهانی پاسپورت

ارزش مالی پاسپورت

استرالیا جهت صدور پاسپورت، یکی از گزاف‌ ترین قیمت‌ها را داشته و مبلغ بالایی را برای صدور گذرنامه این کشور خواهد گرفت. استرالیا پاسپورتی معتبر داشته و امکان سفر به ۱۸۵ کشور دنیا را به شهروندان خود می‌دهد. رتبه بعدی گران‌ ترین پاسپورت، به ترکیه می‌رسد. در مقابل تونس ارزان‌ترین پاسپورت دنیا را در میان لیست معتبرترین پاسپورت های جهان ارائه می‌دهد.

پاسپورت های سریع‌ الانتقال از معتبرترین پاسپورت های جهان

بسیاری از کشورها، بالأخص کشورهای اروپای شرقی، حوزه خلیج‌ فارس و کناره دریای مدیترانه، علاقه بسیاری به سرمایه‌ گذاری مالی در کشور خود داشته و وعده ارائه پاسپورت خود را به سرمایه‌ گذاران می‌دهند. از جمله این کشورها می‌توان به پرتغال و قبرس اشاره کرد که از طریق سرمایه‌ گذاری، خرید ملک و … در کمتر از یک سال پاسپورت معتبر خود را می‌فروشند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با پرداخت مبالغی معین و تعیین‌شده توسط دول این کشورها، اقدام به دریافت گذرنامه برای خود و سایر اعضای خانواده مانند مادر، پدر، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می‌کنند. آنها با دریافت یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان اقدام به سفر، تحصیل و … در سایر کشورها کنند. از جمله دیگر کشورهایی که امکان دریافت پاسپورت با سرمایه‌گذاری را به مهاجرین می‌دهد، می‌توان به ترکیه، دومینیکا، سنت کیس، سنت لوسیا و سایر کشورهای حوزه دریای کارائیب اشاره کرد.

ارزش پاسپورت کشورها

ارزش پاسپورت کشورها

افراد برای سفر به کشورهای مختلف به پاسپورت نیاز دارند. هرساله در یک جدول ارزش‌ گذاری پاسپورت کشورهای مختلف منتشر می‌شوند که اهمیت زیادی برای اتباع هر کشور دارد؛ چرا که ارزش پاسپورت کشورها مولفه‌ای مهم در کیفیت و ارزش یک کشور است.

سخن آخر

سنجش قوی‌ ترین پاسپورت های کشورهای جهان، هرساله توسط مؤسسات معتبری همچون IATA، HENLEY و PASSPORT INDEX انجام می‌گیرد. معیار سنجش این لیست، امکان سفر شهروندان هر کشور به کشوری دیگر بدون دریافت ویزا یا در نهایت ویزای فرودگاهی یا ویزای آنلاین است. ازآنجایی‌ که سال 2021 و 2020 به جهت وقوع پاندمی، دوره‌ای شوک‌ آور برای صنعت گردشگری دنیا بود، این لیست دچار تغییرات شگرفی شد.

همچنین دریافت معتبرترین پاسپورت های جهان به مهاجران امکان رشد زندگی بهتر، سفر به هر نقطه از دنیا، تحصیل، کار و سرمایه‌گذاری را داده و در آینده فرد و خانواده او بسیار تأثیرگذار است. به همین جهت دولت‌ها سعی در ایجاد ارتباطاتی حسنه با یکدیگر داشته و تلاش می‌کنند مناسبات دوجانبه خود را در مراحل بالاتری قرار دهند. همین مورد باعث خواهد شد روابط تجاری، صنعتی و گردشگری آزاد، بدون طی مراحل دشوار دریافت ویزا را بگذرانند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
روش های اخذ پاسپورت کدام اند؟
دریافت گذرنامه با شرط تولد- ازدواج با شهروندان دارای پاسپورت قدرتمند- سرمایه‌گذاری- پیداکردن شغل در خارج از مرزها
معتبرترین پاسپورت های جهان در صنعت گردشگری متعلق به کدام کشورهاست؟
رتبه اول در این بررسی به پاسپورت ژاپن است
وضعیت ایران در رتبه‌ بندی معتبرترین پاسپورت های جهان چگونه است؟
ایران در رنکینگ سال 2021 بعد از سریلانکا و در مقام 99 جهان قرار گرفته است.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای