تفاوت اقامت بطور دائم با شهروندی کانادا

تفاوت اقامت بطور دائم با شهروندی کانادا

نتیجه نهایی تمامی پروژه‌های مهاجرتی کانادا این است که متقاضی، اقامت دائم کانادا را به‌صورت یک کارت دریافت می‌کند که اغلب به آن Maple Leaf می‌گوییم. پس از برآورده‌کردن شرایط زمان اقامت، این دسته از افراد می‌توانند آزادانه انتخاب کنند که شهروند کانادا شوند یا خیر. مدرک مربوطه به شهروندی نیز به‌صورت پاسپورت کانادایی صادر می‌شود. با آگاهی از تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا می‌توان بین این دو انتخاب درست را انجام داد.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

کاغذ مهاجرت کانادا و کارت برگ افرا

مهاجر جدید پس از مهاجرت به کانادا و تایید اقامت دائم این کشور، ابتدا یک برگه مهاجرت (Confirmation of Permanent Residence) دریافت می‌کند. برگه مهاجرت، حق اقامت دائم متقاضی در کانادا را ثابت خواهد کرد که یک سند دائمی و معتبر است.

زمانی که متقاضی برای اولین‌ بار وارد گمرک می‌شود به این برگه نیاز دارد و سپس برای دریافت کارت Maple Leaf یعنی کارت اقامت دائم کانادا اقدام خواهد کرد. اگر مقیم دائم، کانادا را ترک نکند، نیازی به تمدید کارت Maple Leaf خود ندارد.

اما اگر برنامه‌ های ورود یا خروج دارد، باید این کارت را نشان دهد. برای تمدید کارت از متقاضیان خواسته می‌شود که هر پنج سال یکبار به مدت دو سال در کانادا زندگی کنند.

اقامت دائم کانادا چیست؟

در بررسی تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا، باید اشاره کنیم که متقاضیان به‌طور معمول، از طریق سیاست‌ ها و پروژه‌های مهاجرتی کانادا (از جمله مهاجرت ماهر، سرمایه‌ گذاری تجاری و غیره) اقامت دائم دریافت می‌کنند، اما ملیت آنها همچنان ایرانی است. کارت اقامت دائم، یعنی کارت برگ افرا معمولا پنج سال اعتبار دارد و باید پس از انقضای آن تمدید شود.

اقامت دائم کانادا چیست؟
دریافت اقامت دائم موضوعی است که بسیاری از افراد بدنبال آن هستند.

برای حفظ وضعیت اقامت دائم کانادا، متقاضیان باید در پنج سال گذشته به مدت دو سال در کانادا زندگی کرده باشند. حقوق اولیه دارندگان اقامت دائم کانادا عبارتند از:

  • برخورداری از مزایای اجتماعی مشابه هر شهروند کانادایی، از جمله بیمه پزشکی، کمک‌ هزینه زایمان، مزایای تحصیل کودکان و غیره
  • بهره‌ مندی از تحصیل رایگان، کار و زندگی در کانادا
  • قرارگرفتن تحت حمایت قوانین کانادا و منشور حقوق و آزادی‌های این کشور
  • حق و آزادی انتخاب برای درخواست شهروندی کانادا

در تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا، دارندگان اقامت دائم کانادا در عین برخورداری از حقوق، مانند شهروندان، باید مسئولیت‌ های اجتماعی زیادی مانند پرداخت مالیات و رعایت قوانین کانادا را نیز بر عهده بگیرند.

شهروندی کانادا چیست؟

افراد دارای اقامت دائم این امکان را دارند تا آزادانه برگزینند به تابعیت کانادا بپیوندند و پس از احراز شرایط خاص، شهروند کانادا شوند. شهروندان کانادایی تابعیت‌شده می‌توانند برای پاسپورت کانادایی درخواست دهند و آزادانه در سیاست‌های کانادا شرکت کنند و از حقوقی مشابه شهروندان کانادایی تبار برخوردار شوند.

پس از اخذ شهروندی کانادا، نیازی به انجام هیچ کاری برای حفظ شهروندی ندارید، مگر اینکه بخواهید این کشور را ترک کنید. کانادا در حال‌حاضر سیاستی در رابطه‌با تابعیت مستقیم ندارد. برای درخواست شهروندی کانادا، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سن 18 سال به بالا
  • داشتن اقامت دائم
  • زندگی به مدت سه سال در پنج سال گذشته در این کشور
  • پرداخت حداقل سه سال اظهارنامه مالیاتی در پنج سال گذشته
  • نتایج آزمون زبان انگلیسی برای متقاضیان 18 تا 54 سال
  • قبولی در آزمون تابعیت

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا چیست؟

کانادا دارای یک سیستم تامین اجتماعی است که شامل مراقبت‌ های بهداشتی عمومی رایگان، تحصیل رایگان تا دبیرستان، حمایت از افراد کم‌ درآمد، حمایت از مراقبت از کودکان و مستمری سالمندان می‌شود. بیشتر کمک‌ های دولتی در مورد وضعیت ویزای موقت، یعنی ویزای کار یا تحصیل در این کشور ارائه خواهد شد.

پشتیبانی ویزا نیز در دسترس خواهد بود، اما محدودیت‌هایی دارد. از طرفی، یافتن بخش‌هایی که برای شما در هنگام ویزای موقت اعمال می‌شود آسان نیست. برای دریافت مزایای کامل و برنامه‌ ریزی آسان برای زندگی جدید، باید اقامت دائم دریافت کنید.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا چیست؟
برای دریافت مزایای کامل و برنامه‌ ریزی آسان برای زندگی جدید، باید اقامت دائم دریافت کنید.

پس از اخذ اقامت دائم، افراد زیادی وجود دارند که در ابتدا در برنامه‌های ESL به‌صورت رایگان توسط دولت شرکت می‌کنند. آنها مسیر شغلی خود را تغییر می‌دهند، به کالج می‌روند یا قصد دارند یک کسب‌ و کار کوچک راه بیاندازند.

شرایط اقامت دائم و خرید ملک

در بیشتر موارد، پس از دریافت اقامت دائم، معنای واقعی زندگی در کانادا آغاز می شود، از جمله درنظرگرفتن خرید خانه. خرید ملک با ویزای موقت مشکلی ندارد، اما به‌دلیل محدودیت در انتقال دارایی از ایران یا بار روانی ویزا، این امر اغلب تا اقامت دائم به تعویق می‌افتد.

از آنجایی‌ که ایران اجازه شهروندی مضاعف را نمی‌دهد، هم‌ زمان با اخذ تابعیت کانادا، تابعیت ایرانی خود را از دست می‌دهید. پس از اخذ شهروندی، به‌ عنوان یک شهروند کانادایی، دیگر تابع قوانین ایران نیستید و باید قوانین کانادا را رعایت کنید. در ادامه عمده تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا شرح داده شده است:

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا در اقامت اجباری

دارندگان اقامت دائم برای حفظ وضعیت باید شرایط اقامت را داشته باشند. همه افراد به‌ راحتی نمی‌توانند به اقامت دائم دست یابند و تلاش زیادی برای تامین این وضعیت نیاز خواهد بود. در مقایسه، شهروندی بسیار کمتر نگران‌ کننده است. پس از تبدیل‌ شدن به یک شهروند کانادا، لازم نیست نگران ازدست‌ دادن این وضعیت باشید، مگر اینکه خودتان آن را رها کنید.

همه شهروندان کانادایی می‌توانند پاسپورت کانادایی داشته باشند و با هیچ دوره اجباری برای اقامت در کانادا مانند ساکنان دائم روبه‌رو نیستند. شما به‌عنوان یک شهروند حتی اگر برای مدت طولانی در خارج از کشور اقامت داشته باشید، این امکان را دارید تا دوباره وارد کانادا شوید.

تاثیر مدت اقامت در کانادا

بااین‌ حال، در بررسی تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا، اگر افرادی که اقامت پنج ساله و دائم دارند، بیش از دو سال در کانادا اقامت نداشته باشند وضعیت اقامت دائم خود را از دست خواهند داد. به‌عنوان یک مقیم دائم، کارت اقامت دائم شما که همان کارت شناسایی شما است، به مدت پنج سال از تاریخ صدور اعتبار دارد.

تاثیر مدت اقامت در کانادا
کارت اقامت دائم شما همان کارت شناسایی شما است

یک تصور غلط و رایج دراین‌ خصوص وجود دارد که با انقضای کارت مشکلاتی برای اقامت دائم پیش خواهد آمد. اما این درست نیست و این کارت هنگام سفر به خارج از کشور حمل می‌شود و برای اثبات اقامت دائم هنگام ورود به کشور کاربرد دارد.

بنابراین اگر هدفی برای سفر به خارج از کانادا وجود نداشته باشد، حتی در صورت منقضی شدن کارت، وضعیت شما دچار مشکل نخواهد شد.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا در مشارکت در رویدادهای سیاسی

شهروندان کانادایی این امکان را دارند تا در انتخابات منطقه‌ای و فدرال رای دهند و برای مناسب دولتی شرکت کنند. اما دارندگان کارت اقامت دائم از این حق برخوردار نیستند. کانادایی‌ها برای مشارکت سیاسی ارزش قائل هستند.

زیرا تصمیمات خاص اتخاذشده توسط احزاب سیاسی منتخب، ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره مردم عادی مانند مالیات، آموزش، رفاه اجتماعی و… دارد. شما به‌عنوان شهروند یک پاسپورت کانادایی دارید، براین‌اساس می‌توانید به بسیاری از کشورهای دیگر سفر کنید و مانند یک مسافر کانادایی از مزایایی برخوردار شوید.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا در محدودیت‌ های استخدامی

اکثر موقعیت‌ های دولتی در کانادا که ما اغلب آنها را کارمندان دولت می‌نامیم برای همه ساکنان آزاد است و دارندگان اقامت دائم نیز این امکان را دارند که درخواست دهند. برخی از ادارات مهم دولتی شهروندان کانادایی را ترجیح می‌دهند.

به‌ ویژه، موقعیت‌ هایی که نیاز به مجوز امنیتی سطح بالا دارند نیز برای دارندگان اقامت دائم محدود می‌شوند. به‌ هرحال، مواضع مربوط به اسرار امنیت ملی نمی‌تواند برای شهروندان کشورهای دیگر باز باشد.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا برای کار یا سفر به آمریکا

شهروندان کانادایی خواهند توانست مستقیما به ایالات متحده سفر کنند و طبق توافق‌ نامه CUSMA که در اجلاس سران G20 در سال 2018 امضا شد، بدون مجوز کار در این کشور فعالیت داشته باشند. به‌طور نسبی، افراد مقیم دائم برای ورود به این کشور نیاز به درخواست ویزای ایالات متحده دارند و برای کار باید مجوز بگیرند.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا در نوع مدرک

افراد مقیم دائم کانادا پاسپورت کانادایی ندارند. اگر مقیم دائمی بخواهد به خارج از کشور سفر کند باید از کارت اقامت دائم معتبر یا سند مسافرتی اقامت دائم (PRTD) و پاسپورت کشور خود استفاده کند. افراد مقیم دائم کانادا پاسپورت کانادایی دریافت نمی‌کنند.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا در نوع مدرک
افراد مقیم دائم کانادا پاسپورت کانادایی ندارند.

کارت اقامت دائم تاریخ انقضا دارد و باید مرتبا تمدید شود. با این‌حال، اگر کارت اقامت دائم شما منقضی شود، به‌طور خودکار وضعیت اقامت دائم خود را از دست نمی‌دهید. جهت حفظ شرایط اقامت دائم خود، لازم است تا موقعیت خاص اقامت را رعایت کنید.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا در توانایی زندگی در خارج از کانادا

شما به‌عنوان یک مقیم دائم می‌توانید در خارج از کانادا زندگی کنید. با این‌حال، باید حداقل دو سال در یک دوره پنج‌ ساله در کانادا اقامت داشته باشید. اگر برای مدت طولانی‌ تری در خارج از کانادا بمانید، اقامت دائم خود را از دست خواهید داد.

البته، استثنائاتی دراین‌ خصوص وجود دارد. برای مثال، مدت‌ زمان زندگی در خارج از کانادا با همسر یا والدینی که شهروند کانادا هستند در زمان اقامت حساب می‌شود. اگر توسط یک کسب‌ و کار کانادایی به موقعیتی در خارج از کانادا منصوب شده‌اید زمان سپری‌ شده در خارج از کشور را نیز می‌توانید حساب کنید.

چگونه بین شهروندی و اقامت دائم کانادا یکی را انتخاب کنیم؟

اگر افراد مقیم دائم بخواهند برای همیشه در کانادا بمانند، این امکان را دارند تا برای شهروندی کانادا درخواست دهند تا از حقوقی مشابه با شهروندان کانادا برخوردار و توسط کنسولگری کانادا محافظت شوند. به‌صورت کلی اخذ تابعیت این کشور با درنظرداشتن تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا برای افراد زیر توصیه می شود:

چگونه بین شهروندی و اقامت دائم کانادا یکی را انتخاب کنیم؟
اخذ تابعیت کانادا با درنظرداشتن تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا

دوستداران سفر

افرادی که دوست دارند به سراسر جهان سفر کنند، باید درخواست شهروندی کانادا را در نظر بگیرند. کانادا و بیش از 100 کشور در سراسر جهان یک سیاست بدون ویزا را اجرا کرده‌اند.

افراد علاقه‌ مند به زندگی و کار در این کشور

افرادی که خود را با فرهنگ کانادایی می‌شناسند و مایل هستند برای مدت طولانی در کانادا زندگی و کار کنند.

افراد داری فرزند

افرادی که در کانادا فرزندان زیر سن قانونی دارند و می‌خواهند فرزندانشان تابعیت بگیرند تا از حقوق شهروندی کامل برخوردار شوند.

متقاضیانی که می‌خواهند در کشور مادری خود برای مدت طولانی بمانند

در بررسی تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا، در نظرگرفتن این نکته مهم است. متقاضیانی که یک برنامه طولانی‌ مدت برای بازگشت به کشور خود در آینده دارند و برای آن‌ها ادامه‌ دادن شرایط زندگی در کانادا به مدت دو سال در هر دوره پنج ساله دشوار است. درعین‌ حال این افراد می‌خواهند هویت کانادایی خود را حفظ کنند.

مورددیگر زمانی در نظر گرفته می‌شود که همسر به‌ دلایل اجتناب‌ ناپذیر باید برای مدت طولانی در خارج از کشور بماند، اما امیدوار است که اقامت دائم کانادا خود را حفظ کند. در این شرایط، ابتدا همسر باید برای اخذ تابعیت اقدام کند. مدت زمانی که یک شهروند کانادایی با همسر خود در خارج از کشور به‌سر می‌برد می‌تواند در مدت‌ زمان مهاجرتی وی در نظر گرفته شود.

افراد علاقه‌ مند به داشتن حق رای در کانادا

از دیگر نکات هنگام بررسی تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا، این است، افرادی که می‌خواهند در کانادا حق رای داشته باشند یا در دولت (مانند کارمندان دولت)، مشاغل امنیتی و محرمانه کار کنند.

در پایان چنانچه برای اخذ اقامت دائم یا روش‌های مهاجرتی کانادا سوالی دارید، کارشناسان ما در هرمس اپلای پاسخگوی شما خواهند بود و دانش و اعتبار چند ساله خود را در اختیارتان قرار می‌دهند.

مزیت ‌های شهروندی کانادا

مزیت ‌های شهروندی کانادا

دریافت شهروندی کانادا هم برای مهاجران و هم برای کشور میزبان مزایای زیادی دارد. کانادا در مقایسه با کشورهای دیگر غربی بالاترین درصد مهاجران را دارد که تابعیت دریافت کرده‌اند.

سخن آخر

بسیاری از دوستان قبل از انتخاب مهاجرت به کانادا و یا حتی بعد از مهاجرت به این کشور در مورد وضعیت مهاجرتی اخذشده شک و تردیدهای زیادی دارند. به‌طور خلاصه، تفاوت اقامت دائم با شهروندان کانادا در موارد مختلفی وجود دارد. دارندگان اقامت دائم افرادی هستند که به آنها حق زندگی نامحدود در کانادا اعطا می‌شود، درحالی‌ که شهروندان از اختیارات و مزایای بیشتری از جمله حقوق رای، مزایای اجتماعی و غیره برخوردار هستند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا اقامت دائم و شهروندی کانادا یکی هستند؟
خیر. مقیم دائم به شخصی گفته می‌شود که با مهاجرت به کانادا از اقامت دائم برخوردار است اما از تمام حقوق شهروندی برخوردار نیست.
آیا افراد داری اقامت دائم کانادا پاسپورت این کشور را نیز دارند؟
خیر. برای افراد دارای اقامت دائم پاسپورت کانادا صادر نمی‌شود. برای اهداف شناسایی، توسط خدمات شهروندی و مهاجرت کارت اقامت دائم صادر می شود.
دریافت شهروندی کانادا چند سال طول می‌کشد؟
برای دریافت شهروندی کانادا، باید حداقل سه تا پنج سال گذشته در کانادا زندگی کرده باشید تا بتوانید درخواست خود را دراین‌خصوص به اداره مهاجرت ارائه بدهید.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کادر هرمس اپلای