تجربه زندگی در شهر برلین؛ هزینه زندگی در برلین

تجربه زندگی در شهر برلین؛ هزینه زندگی در برلین

هزینه زندگی در برلین، با وجود جاذبه‌های فراوانی که این شهر دارد، معمولاً به میزان متوسطی نسبتاً مقرون به صرفه است. اجاره مسکن، مخصوصاً در مناطق مرکزی، یکی از عوامل اصلی هزینه‌بر است، اما در مقایسه با شهرهای دیگر اروپایی، مخارج زندگی در برلینبه طور کلی معقول تر است. هزینه زندگی شامل خرید مواد غذایی از فروشگاه‌ها، استفاده از حمل و نقل عمومی و هزینه‌های تفریحی می‌شود که به صورت متوسط در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی قابل قبول و به نسبت پایین‌تر است. از این لحاظ، برلین یکی از شهرهایی است که ارزش خوبی برای هزینه‌های زندگی ارائه می‌دهد و امکان دسترسی به خدمات و امکانات شهری را با هزینه‌های منطقی فراهم می‌کند. شما می توانید قبل از مهاجرت به آلمان دید کامل تری نسبت به هزینه های زندگی خود داشته باشید. با ما همراه باشید تا با تجربه زندگی در شهر برلین آشنا شوید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

هزینه زندگی در برلین منهای اجاره مسکن

۱. خانواده ی ۴ نفره، هزینه ی ماهیانه (بدون اجاره):

۲,۸۷۵.۶۱دلار  (۲,۵۸۲.۰۲یورو )

۲. ۱ نفر، هزینه ی ماهیانه (بدون اجاره):

۸۴۳.۵۲دلار (۷۵۷.۴۰یورو)

جالب است بدانید شهر برلین از نظر هزینه های زندگی مقام ۱۷۰ در میان ۴۳۸ شهر دنیا را دارد.

برلین نسبت به مراکز اصلی اروپایی مانند لندن، پاریس، آمستردام، کپنهاگ، مونیخ یا فرانکفورت ارزان‌تر است. هزینه زندگی در برلین آلمان متوسط رو به بالا می‌باشد، اما قدرت خرید آن در مقایسه با سایر شهرهای جهان نیز بالا است.

هزینه زندگی در برلین بستگی زیادی به سبک زندگی فرد دارد. زندگی یک فرد در این شهر بدون تجملات و به صورت ساده با بودجه ماهانه 770 یورو، امکان‌پذیر است. همین سبک زندگی برای یک زن و شوهر حداقل 3000 یورو در ماه هزینه خواهد داشت. در ادامه لیستی از قیمت‌ها در این شهر به تفکیک، مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی با درآمد 60000 یورو در سال در آلمان می‌توان بهترین سبک زندگی را داشت و از زندگی در برلین لذت برد.

هزینه زندگی در برلین منهای اجاره مسکن

هزینه رستوران در برلین

احتمالا در مقایسه با 10 سال پیش، هزینه زندگی در برلین آلمان بسیار متفاوت شده و اکنون همه چیز بسیار گران است. اما چیزی که همه را در برلین شگفت زده می‌کند، این است که غذا خوردن در بیرون از خانه همچنان بسیار ارزان می‌باشد. این امر به دلیل رقابت قوی در بین رستوران‌دارها است. در واقع، رستوران‌های برلین نه‌تنها بسیار ارزان هستند، بلکه غذاهای با کیفیتی نیز دارند.

محدوده هزینه رستوران در برلین از بسیار ارزان (3 یورو برای یک کباب) تا بسیار گران (25 یورو برای یک استیک) متفاوت خواهد بود. اما اگر دوست دارید به یک رستوران خوب بروید، باید 15 یورو برای هر نفر (بدون احتساب نوشیدنی) محاسبه کنید.

یک وعده غذا در رستوران معمولی 17 €
وعده ی غذایی دونفره، رستوران معمولی، سه وعده ۴۰.۰۰ €
مک میل مکدونالد (یا هر وعده ی غذایی کمبو) 10 €
آبجوی محلی (بطری ۰.۵ لیتری) 3.31 €
آبجوی وارداتی (قوطی ۰.۳۳ لیتری) ۳.۱۰ €
کاپوچینو 3.64 €
کوکا/پپسی (قوطی ۰.۳۳ لیتری) ۲.۰۲ €
آب (بطری ۰.۳۳ لیتری) ۱.۷۳ €

قیمت اقلام مصرفی در برلین

وقتی صحبت از هزینه زندگی در برلین آلمان برای خرید مواد غذایی به میان می‌آید، آلمان یک بهشت است. دو فروشگاه بزرگ با تخفیف‌های عالی در این شهر Aldi و Lidl هستند که می‌توان اقلام مصرفی را با مناسب‌ترین قیمت از آن‌ها خریداری کرد. به طور کلی، شما باید بین 100 تا 300 یورو برای مواد غذایی بودجه اختصاص دهید. در زیر به بررسی اجمالی مهم‌ترین غذاها و محدوده قیمت آنها می‌پردازیم:

  • شیر (1 لیتر): از 0.68 یورو در تخفیف تا 1.29 یورو در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم
  • کره (250 گرم): از 1.59 یورو تا 2.59 یورو
  • گوشت (100 گرم فیله گوشت گاو): از 2.99 یورو تا 5.59 یورو
  • قهوه (500 گرم): از 4.99 یورو تا 8.49 یورو
شیر ساده (یک لیتر) 1.76 €
نان سفید (۵۰۰ گرم) ۱.۳۴ €
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۱.۷۶ €
تخم مرغ (۱۲ عدد) 4.56 €
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) 14 €
سینه ی مرغ، بدون استخوان (۱ کیلوگرم) 16 €
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۱.۲۴ €
سیب (۱ کیلوگرم) ۲.۱۵ €
موز (۱ کیلوگرم) ۱.۴۷ €
پرتغال (۱ کیلوگرم) ۲.۲۳ €
گوجه (۱ کیلوگرم) ۲.۲۲ €
سیب زمینی (۱ کیلوگرم) 4.27 €
پیاز (۱ کیلوگرم) ۱.۳۹ €
کاهو (۱ بوته) ۱.۱۳ €
آب (بطری ۱.۵ لیتری) ۰.۵۲ €
یک بطری شراب معمولی ۵.۰۰ €
آبجوی محلی (بطری ۰.۵ لیتری) ۰.۸۶ €
آبجوی وارداتی (قوطی ۰.۳۳ لیتری) ۱.۳۲ €
یک پاکت سیگار۲۰ عددی،مارلبرو 10 €

قیمت اقلام مصرفی در برلین

هزینه‌های حمل و نقل در برلین

این شهر دارای یک سیستم حمل و نقل عمومی است که به خوبی همه جا را به یکدیگر متصل می‌کند. بنابراین رفت و آمد با تراموا، مترو، قطار و اتوبوس در این شهر بسیار راحت خواهد بود. حمل و نقل عمومی همچنین به پایین نگه داشتن هزینه زندگی در برلین آلمان کمک می‌کند؛ زیرا نسبت به سایر شهرهای اروپایی، ارزان‌تر است.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در برلین هزینه‌ای معادل سه یورو برای بلیت یک طرفه دارد. برای 95 درصد افراد، خریداری بلیت BVG AB با 86 یورو در ماه کافی است. همچنین افراد دانشجو این بلیط‌ها را با تخفیف و پرداخت فقط 32 یورو در ماه دریافت می‌کنند.

اگر در تمام طول سال در برلین خواهید بود، می‌توانید هزینه بلیط BVG را بلافاصله برای کل سال با تخفیف ۶۳ یورو در ماه پرداخت کنید. قیمت اجاره خودرو در برلین (به‌عنوان‌مثال فولکس واگن گلف یا تویوتا کرولا) 27000 یورو است.

اگر تاکسی را ترجیح می‌دهید، به یاد داشته باشید که قیمت تاکسی در برلین به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت شروع تاکسی حدود 4.50 یورو است. برای یک کیلومتر سواری در برلین باید حدود دو یورو بپردازید.

بلیط یک طرفه، حمل و نقل داخلی ۲.۸۰ €
بلیط جابجایی یک ماهه، نوع عادی ۸۱.۰۰ €
هزینه ی ورود به تاکسی، تعرفه ی عادی ۳.۹۰ €
تاکسی، تعرفه ی عادی (۱ کیلومتر) ۲.۰۰ €
تاکسی در صورت ۱ ساعت توقف، تعرفه ی عادی ۳۰.۰۰ €
گاز (۱ لیتر) ۱.۴۴ €
فولکس واگن مدل Golf 1.4 90 KW Trendline(یا ماشین جدید همسطح آن) ۱۹,۵۲۰.۰۰ €
تویوتا کرولا مدل1.6l 97kW Comfort (یا ماشین جدید همسطح آن) ۱۹,۷۴۹.۰۰ €

هزینه خدمات رفاهی در برلین

بخشی از هزینه زندگی در برلین آلمان مربوط به خدمات رفاهی است. میانگین هزینه ماهانه آب و برق (گرمایش، گاز، تعمیر و نگهداری و مالیات زمین) در برلین به بزرگی منزل، مبلغی که برای اجاره خود پرداخت می‌کنید و آنچه در قرارداد نوشته شده است، بستگی دارد. به طور متوسط، 2.60 یورو در مترمربع برای این خدمات باید پرداخت شود. با در نظر گرفتن هزینه برق (حدود 50 یورو در ماه برای هر نفر)، انتظار می‌رود ماهانه بین 140 تا 270 یورو برای خدمات رفاهی پرداخت کنید.

برای هزینه اینترنت و پهنای باند مورد نظر خود نیز باید مبلغی بین 20-40 یورو در ماه برای اینترنت خانگی پرداخت نمایید. علاوه بر این، استفاده از تلفن همراه و اینترنت برای شما 20-30 یورو در ماه هزینه دارد.

اقلام قیمت به یورو
اقلام اولیه (برق، گرمایش و سرمایش، آب و…) برای یک آپارتمان ۸۵ مترمربعی ۲۳۱.۸۰ €
۱ دقیقه صحبت با موبایل (بدون هیچ تخفیف و طرحی) ۰.۱۰ €
اینترنت (60 Mbps یا بیشتر) ۲۹.۰۸ €

هزینه خدمات رفاهی در برلین

هزینه ورزش و خدمات رفاهی

هزینه زندگی در برلین آلمان مربوط به عضویت در یک باشگاه بدنسازی یا سالن ورزشی، با توجه به منطقه، متفاوت خواهد بود. برای مثال، قیمت یک ماه عضویت در باشگاه ورزشی در منطقه تجاری برلین 63 یورو است. توجه داشته باشید قیمت ماهانه برای باشگاه‌ها اغلب شامل هزینه‌های ثبت نام، آنالیز بدن یا سایر هزینه‌های خدمات پنهان نمی‌شود.

کارهای زیادی برای انجام دادن در برلین وجود دارند؛ این شهر دارای موارد زیر است:

  • بیش از 175 موزه (بلیط موزه: 8-16 یورو)
  • گالری تقریبا در هر محله
  • حدود 100 سالن سینما (بلیت سینما: 7-12 یورو)
  • تعداد زیادی کلوپ شبانه (هزینه ورود به کلوپ: 2- 15 یورو)
باشگاه ورزشی، یک نفر بزرگسال (۱ماهه) ۲۶.۳۹ €
اجاره ی زمین تنیس (۱ساعت در آخر هفته) ۱۹.۲۳ €
بلیط سینما برای یک نفر ۱۰.۰۰ €

هزینه‌های مربوط به فرزند

طبق آمار اداره فدرال، والدین دارای یک فرزند به طور متوسط 628 یورو در ماه یا 7536 یورو در سال تا سن شش سالگی برای هزینه‌های مربوط به فرزند خود خرج می‌کنند. این رقم معادل 19.9 درصد از کل هزینه مصرفی خانواده است.

با افزایش تعداد فرزندان، هزینه‌های هر فرزند کاهش می‌یابد. در برلین، یک خانواده به طور متوسط 1276 یورو در ماه برای دو فرزند و 1770 یورو برای سه فرزند خرج می‌کند.

پیش دبستانی یا مهدکودک، تمام وقت، خصوصی، برای یک کودک ۱۷۷.۸۸ €
دبستان بین المللی، ۱ سال برای یک کودک ۶,۸۲۹.۰۵ €

قیمت کفش و لباس در برلین

برلین یک شهر جذاب با مراکز خرید معروف است. در سرتاسر شهر، خیابان‌هایی مملو از بوتیک‌های شیک و فروشگاه‌های مختلف لباس مشغول فعالیت هستند. در این شهر افراد با هر سلیقه، سبک و بودجه‌ای می‌توانند پوشاک مورد نظر خود را خریداری کنند. اما اینکه چقدر برای لباس خرج کنید، به ترجیحات شما بستگی دارد. می‌توانید تمام لباس‌های خود را با کمتر از 100 یورو نو کنید یا با پرداخت 100 یورو بیشتر، یک شلوار برند خریداری نمایید.

یک شلوار جین (مارک لیوایز یا مشابه آن) 59 €
یک پیراهن تابستانی در فروشگاه های زنجیره ای (زارا، اچ اند ام و…) 44 €
یک جفت کفش ورزشی نایکی (مدل معمولی) 108 €
یک جفت کفش چرم مردانه 120 €

هزینه اجاره مسکن در برلین

این که ماهانه چقدر باید برای اجاره مسکن و هزینه زندگی در برلین آلمان پرداخت ‌کنید، بدیهی است که بستگی به آپارتمان و موقعیت مکانی آن دارد. ارزان‌ترین گزینه اجاره، یک اتاق در یک آپارتمان مشترک خواهد بود.

  • اجاره یک اتاق یک نفره بدون مبلمان حدود 400 یورو در ماه هزینه دارد. اگر اتاق با اثاثیه اجاره داده شود، باید برای پرداخت حدود 500 یورو برنامه ریزی کنید.
  • هزینه اجاره در یک آپارتمان دو اتاقه با تقریبا 50 متر مربع، حداقل 800 یورو در ماه خواهد بود. اگر قرار باشد در یک منطقه شیک مانند Friedrichshain یا Prenzlauer Berg نیز باشد، اجاره اولیه می‌تواند به بیش از 1000 یورو در ماه افزایش یابد.
  • خانواده‌هایی که به 3-4 اتاق نیاز دارند، حتما باید روی قیمتی با 1500 یورو اجاره ماهانه به بالا حساب کنند.
آپارتمان (۱خوابه) در مرکز شهر 1501 €
آپارتمان (۱خوابه) بجز مرکز شهر 963 €
آپارتمان (۳خوابه) در مرکز شهر 2137 €
آپارتمان (۳خوابه) بجز مرکز شهر 1625 €

قیمت مسکن در برلین

میانگین قیمت خرید خانه در برلین برای هر متر مربع 5523 یورو است که بیشترین قیمت هر مترمربع، 12371 یورو و کمترین قیمت هر مترمربع 3024 یورو می‌باشد.

میانگین قیمت خرید آپارتمان در برلین 4807 یورو در هر مترمربع است. گران‌ترین آپارتمان‌ها با قیمت 8927 یورو به ازای هر متر مربع و ارزان‌ترین آپارتمان‌ها با قیمت 3141 یورو در هر متر مربع به فروش می‌رسند.

هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر ۶,۰۵۱.۹۴ €
هر مترمربع آپارتمان در مناطق بجز مرکز شهر ۳,۸۰۳.۷۰ €
حقوق و وام
متوسط درآمد خالص ماهیانه (بعد از مالیات) ۲,۲۸۹.۴۶ €
نرخ بهره ی وام (به درصد)، سالیانه، ۲۰ سال نرخ ثابت ۱.۸۵
بهترین شهرهای آلمان برای کار

بهترین شهرهای آلمان برای کار

کشور آلمان از جمله کشور‌های پیشرفته‌ای است که این سال‌ها بدلیل داشتن شرایط اقتصادی قوی، جزو گزینه‌های ایده آل برای مهاجرت ایرانیان محسوب می‌شود. به همین خاطر، افراد بی‌شماری با هدف ادامه تحصیل، دریافت شغل و موارد دیگر به این کشور مهاجرت می‌کنند.

سخن آخر

اکنون با جزئیات می‌دانید مخارج زندگی در برلین چه میزان است و  چه انتظاراتی باید از هزینه زندگی در برلین داشته باشید. به نظر می‌آید شما می‌توانید با بودجه ماهانه 976 یورو به ازای هر نفر، در برلین زندگی کنید. البته به خاطر داشته باشید که این میزان، حداقل بودجه‌ای است که باید برای هزینه زندگی در برلین آلمان در نظر بگیرید و نمی‌توانید از هیچ چیز لوکسی بهره ببرید. اگر می‌خواهید بدون نگرانی مالی از زندگی خود در برلین لذت ببرید بهتر است از تجربه زندگی در شهر برلین مهاجران اطلاعاتی داشته باشید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
آیا برلین نسبت به دیگر مراکز مهم اروپایی، گران‌تر است؟
خیر این شهر نسبت به دیگر شهرهای مهم اروپایی مانند لندن و پاریس ارزان‌تر می‌باشد.
هزینه‌های حمل و نقل در برلین چگونه هست؟
به طور کلی، سیستم حمل و نقل در برلین بسیار کارآمد، سریع و بسیار ارزان است. در مقابل، هزینه تاکسی بالا خواهد بود.
هزینه‌های مربوط به فرزندان در برلین چگونه هستند؟
هزینه‌های مربوط به فرزندان با توجه به سن و تعداد فرزند متفاوت خواهند بود. به طور کلی، حدود 20 درصد از درآمد خانواده باید صرف نگهداری از هر فرزند شود.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی طارمی
1 سال قبل

ممنون از مقاله جامع و کاملتون .

کارشناس هرمس
پاسخ به  علی طارمی
1 سال قبل

ممنون از توجه و دقت نظر شما .

پدرام شریفی
2 سال قبل

وای خدای من. چقدر هزینه در این شهر گرونه!
من دوست دارم برای ادامه تحصیل به برلین اقدام کنم اما فقط در شرایطی می تونم به این کشور برم که اونجا پاره وقت هم بتونم کار کنم.
آیا راهکاری وجود داره؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  پدرام شریفی
2 سال قبل

سلام . شما هنگام تحصیل چیزی حدود 20 ساعت در هفته میتونید کار قانونی انجام بدین

کادر هرمس اپلای