پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان

 پذیرش تحصیلی آلمان یک فرصت عالی است برای کسانی که به دنبال تحصیل در اروپا هستند. متقاضیان تحصیل در کشور آلمان می‌توانند به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه در دانشگاه‌ های این کشور تحصیل کنند. برای تحصیل در آلمان نیازی به یادگیری زبان آلمانی نیست. کالج‌ها و دانشگاه‌ های زیادی در این کشور هستند که تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها امکان‌ پذیر است. دانشگاه های آلمان از نظر سطح علمی در جهان اعتبار بالایی دارند.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی مهاجرت و کسب اقامت

آنچه در این مقاله می خوانید:

کشور آلمان

کشور آلمان واقع در قاره‌ی اروپا و صنعتی‌ترین کشور اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد. پایتخت آلمان شهر برلین، بزرگ‌ترین شهر این کشور است. آلمان به طور کلی ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد که در این میان برلین با ۳ میلیون و نیم نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین شهر آلمان است. زبان رسمی کشور آلمان که مردم آلمان به آن صحبت می‌کنند آلمانی است. آلمان در میان کشورهای اروپایی جزء بزرگ‌ترین‌ها به حساب می‌آید و با ۱۰ کشور اروپایی دیگر مرز مشترک دارد. آلمان از غرب با فرانسه، هلند، لوکزامبورگ و بلژیک مرز مشترک دارد و از جنوب با اتریش و سوئیس همسایه است و همسایه‌های شرقی آلمان نیز لهستان و جمهوری چک هستند.

دانمارک، دریای بالتیک و دریای شمال هم در شمال آلمان قرار دارند. آلمان از نظر علمی و اقتصادی یکی از قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود و عضو سازمان ملل، G8، ناتو و گروه پنج به علاوه یک می‌باشد. در سال ۲۰۰۵، آلمان با ۲۲۷/۴ میلیارد یورو سرمایه ناخالص داخلی سومین کشور جهان از نظر قدرت صنعتی و اقتصادی به شمار می‌آید.

مزایای پذیرش تحصیلی آلمان

یکی از مزیت‌های پذیرش تحصیلی کشور آلمان این است که در صورت اتمام تحصیل مجبور نیستید بلافاصله خاک این کشور را ترک کنید. بلکه به مدت ۱۸ ماه به فارغ التحصیلان ویزای جستجوی کار آلمان داده می‌شود و در صورتی که مشغول به کار شوید ویزای کاری آلمان به متقاضی اعطا می‌شود. در آلمان دانشگاه‌ها آزمون ورودی ندارند و متقاضیان می‌توانند در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این کشور مشغول به تحصیل شوند.

یکی دیگر از مزیت‌های پذیرش تحصیلی آلمان، اجازه‌ی کار به دانشجو در حین تحصیل است. با این تفاسیر برای تحصیل در آلمان نیاز به یک منبع مالی در ایران ندارید. بلکه با کار کردن می‌توانید هزینه‌های زندگی و خورد و خوراک را خودتان تأمین کنید.

در صورتی که پذیرش تحصیلی آلمان را داشته باشد می‌توانید به مدت یک الی دو ترم در یکی از دانشگاه‌ های آمریکا، کانادا و استرالیا به صورت مهمان تحصیل کنید. در صورت پذیرش تحصیلی آلمان برای دانشجو ویزای شینگن صادر می‌شود و با استفاده از آن می‌تواند در کشورهای حوزه‌ی شینگن به نیاز به ویزا تردد و رفت و آمد کند.

شرایط تحصیل در آلمان

اگر قصد تحصیل در کشور آلمان را دارید، ابتدا باید از یکی از دانشگاه‌­ها یا کالج‌های این کشور پذیرش بگیرید و سپس با داشتن و نامه پذیرش و دیگر مدارک مورد نیاز به سفارت آلمان برای گرفتن ویزا تحصیلی مراجعه کنید.

در همین رابطه بخونید: ویزای تحصیلی آلمان

بخشی از مدارکی که از شما می­‌خواهند شامل گواهی پایان دوره­‌ی سه سال دبیرستان، گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی، گواهی پایان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد(لازم به ذکر است که علاوه‌ بر داشتن اصل مدارک تحصیلی ترجمه­‌ی رسمی آن­‌ها نیز نیاز است.)، گواهی پشتیبانی مالی (که یا شامل داشتن تمکن مالی به ارزش 11208 یورو یا گواهی ضمانت و پشتیبانی شخصی در کشور آلمان می­‌باشد.) است.

زبان تحصیل در دانشگاه ­‌های آلمان، انگلیسی و آلمانی است و مدرک زبان به شرایط موسسه­‌ های که از آن پذیرش گرفته‌­ اید مرتبط است. پذیرش بدون مدرک زبان نیز میسر است ولی عموماً دانشگاه‌­ها شرط آیلتس ۶ یا مدرک B1 را دارند. در ادامه لیست تعدادی از دانشگاه‌ های آلمان به صورت فهرست‌ وار در جدول بیان شده است.

لیست دانشگاه های آلمان

۱٫ دانشگاه فنی راینیش- و ستفلیشه آخن RWTH Aachen ۱٫
۲٫ دانشگاه آلبشتات-زیگمارینگ در آلبشتاد Hochschule Albstadt-Sigmaringen ۲٫
۳٫ دانشگاه هنر و جامعه آلانوس Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft (Alfter) ۳٫
۴٫ مدرسه عالی خدمات و مدیریت اداری آلتن هولس Fachhochschule für Verwaltung und Dienstleistung ۴٫
۵٫ مدرسه عالی آشافنبورگ Hochschule Aschaffenburg ۵٫
۶٫ مدرسه عالی پلیسی زاکسن-آنهالت Fachhochschule Polizei Sachsen-Anhalt (Aschersleben) ۶٫
۷٫ دانشگاه آوگسبورگ Universität Augsburg ۷٫
۸٫ دانشگاه اوتو فریدریش بامبرگ Otto-Friedrich-Universität Bamberg ۸٫
۹٫ مدرسه موسیقی کلیسای پروتستان Hochschule für evangelische Kirchenmusik Bayreuth ۹٫
۱۰٫ دانشگاه بایرویت Universität Bayreuth ۱۰٫
۱۱٫ مدرسه عالی علوم انسانی برلین Akkon-Hochschule für Humanwissenschaften (Berlin( ۱۱٫
۱۲٫ مدرسه عالی فنی و اقتصاد برلین bbw Hochschule (Berlin) ۱۲٫
۱۳٫ دانشگاه طراحی برلین BTK – Hochschule für Gestaltung ۱۳٫
۱۴٫ دانشگاه آموزشی برلین Deutsche Universität für Weiterbildung ۱۴٫
۱۵٫ دانشگاه اروپایی اقتصاد ESCP Europe Campus Berlin ۱۵٫

هزینه تحصیل در آلمان

در این قسمت از مقاله پذیرش تحصیلی آلمان قصد داریم میزان هزینه‌ی تحصیل در این کشور را بررسی کنیم. این هزینه‌ها وابسته به محل و شهر زندگی شما متفاوت است. قطعا زندگی در شهرهای شلوغ و پرجمعیت آلمان گران‌تر از شهرهای کم جمعیت خواهد بود بنابراین در این قسمت هزینه‌ی زندگی در چند شهر پرمتقضی آلمان را آورده‌ایم.

تحصیل در آلمان رایگان

خبر خوب این است که خوشبختانه آموزش در آلمان به نوعی رایگان است. از این جهت که شما به دانشگاه‌های آلمان شهریه پرداخت نمی‌کنید. آلمان جزو چندین کشور معدود جهان است که شهریه‌ های دانشگاهی را برای مردم و مهاجرینش رایگان کرده است اما این رایگان بودن به معنای این نیست که اصلا هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. هزینه‌ی کتاب و بعضی کارهای اداری در هرترم از شما گرفته می‌شود.

کار هنگام تحصیل در آلمان

برای این که بیشتر با شرایط پذیرش تحصیلی آلمان آشنا شوید، بهتر است با نحوه کار در زمان تحصیلی نیز آشنایی لازم را پیدا کنید. همان طور که می‌دانید، آلمان یکی از مناسب‌ ترین کشورها برای کار دانشجویی است. در این کشور شما می‌ توانید هم‌ زمان با تحصیل به فعالیت شغلی مورد نظر خود نیز بپردازید. بهتر است بدانید زمانی که در این کشور دانشجو هستید، می‌توانید تا 120 ساعت در سال به فعالیت بپردازید. مسلط بودن به زبان آلمانی کار شما را برای پیدا کردن شغل راحت‌ تر می‌کند. شغل‌های دانشجویی زیادی در این کشور وجود دارند و شما می‌توانید بر اساس زمان‌های فراغت خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و به کسب درآمد بپردازید.

کارهای دانشجویی موجود در آلمان درآمد بالایی ندارند و برای هر ماه کار به شما حدود 515 یورو حقوق داده می‌شود. شما به صورت ماهیانه حدود 2,370 یورو نیاز دارید تا بتوانید در این کشور یک زندگی ایده‌آل داشته باشید. علاوه بر این، شما می‌ توانید از مینی‌ جاب‌ها نیز استفاده کنید. مینی‌جاب به شغل‌هایی با درآمد پایین گفته می‌شود که برای دانشجویان بسیار مناسب است.

همچنین شما باید در دوره‌ های کارآموزی اجباری مربوط به رشته تحصیلی‌تان نیز شرکت کنید. این دوره‌ها تقریباً برای تمام افراد اجباری هستند. در برخی از این دوره‌ها به شما حقوق نیز داده می‌شود و شما می‌توانید در کنار یاد گرفتن کار، کسب درآمد نیز داشته باشید.

اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

مجوز اقامت دائم آلمان Settlement Permit نام دارد. شما می‌توانید پس از اتمام تحصیلات خود این مجوز را از دولت آلمان اخذ کنید. این مجوز برای مهاجران و دانشجویانی است که چندین سال در آلمان حضور داشته‌اند. شما نیز می‌توانید پس از پذیرش تحصیلی آلمان و اتمام دوره دانشجویی خود این مجوز را دریافت کنید، البته دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید بلافاصله پس از پایان تحصیلتان این مجوز را بگیرید.

برای اخذ این مجوز شما باید یک شغل مرتبط با رشته تحصیلی‌ تان پیدا کنید و به مدت دو سال در آن فعالیت داشته باشید. همچنین شما باید یک حق بیمه نیز به دولت پرداخت کنید و هیچ نوع سابقه کیفری نداشته باشید. در صورت پرداخت نکردن حق بیمه و داشتن سوء سابقه این مجوز به شما داده نمی‌شود و نمی‌ توانید در این کشور مستقر شوید.

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی آلمان کدامند؟

اگر می‌ خواهید به عنوان دانشجو در کشور آلمان مستقر شوید، باید برخی مدارک را آماده کنید. این مدارک در پذیرش ویزای شما نقش بسیار مهمی دارند. در صورتی که این مدارک را آماده نکرده باشید یا آن‌ها را به صورت ناقص تهیه کرده باشید، درخواست ویزای شما رد خواهد شد. در ادامه این مدارک را بررسی می‌کنیم:

  • گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل ۶ ماه و دو عدد کپی از آن
  • شناسنامه و مدارک هویتی و دو عدد کپی از تمام صفحات آن
  • عکس جدید رنگی در سایز پاسپورتی با زمینه سفید
  • گواهی تکمیل شده مربوط به درخواست ویزا
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر یا کالج‌های دولتی وابسته به دانشگاه
  • گواهی ترجمه شده پایان دوره سه سال متوسطه
  • گواهی ترجمه شده مربوط به پایان دوره پیش دانشگاهی
  • گواهی ترجمه شده به زبان انگلیسی یا آلمانی مربوط به پایان دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد برای افراد متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
  • مدارک نشان‌ دهنده تمکن مالی برای پذیرش تحصیلی آلمان (این مدرک باید تمکن مالی شما را نشان دهد و حداقل به مبلغ 11208 یورو باشد. همچنین می‌توانید مدرک دیگری مبنی بر داشتن حامی مالی ارائه کنید.)
  • داشتن مدرک زبان(حداقل مدرک B1 آلمانی)
  • مدارک مربوط به سوابق شغلی قبلی
  • انگیزه‌ نامه برای قانع کردن دولت
  • یک رزومه قوی کاری
دانشگاه های آلمان

دانشگاه های آلمان

در این مقاله به معرفی دانشگاه های آلمان پرداخته ایم. کشور آلمان دانشگاه های متعددی دارد بدین ترتیب ما بهترین دانشگاه های این کشور را انتخاب کرده و معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.

سخن آخر

شرایط ویژه تحصیل در کشور آلمان سبب شده تا متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند بیش از پیش به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی آلمان باشند. ما در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی از پذیرش تحصیلی در این کشور را ارائه دهیم. اگر شما به دنبال مهاجرت به آلمان هستید و قصد ادامه تحصیل را دارید میتوانید از کارشناسان مجرب موسسه هرمس اپلای مشاوره رایگان دریافت نمایید.

لوگو هرمس
فرم مشاوره رایگان

اگر هنوز سوال و ابهامی برات مونده، فرم مشاوره رو پر کن تا ما با شما تماس بگیریم.

اشتراگ گذاری این محتوا در :
سوالات متداول
پذیرش تحصیلی کشور آلمان چه مزایایی دارد؟
1.اعطای ویزای جستجوی کار 2.نداشتن آزمون ورودی 3.اجازه‌ی کار به دانشجو در حین تحصیل 4.امکان تحصیل به مدت یک الی دو ترم در یکی از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و استرالیا به صورت مهمان 5.صدور ویزای شینگن
زبان تحصیل در دانشگاه­‌های آلمان چه زبانی است؟
انگلیسی و آلمانی
پذیرش بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟
پذیرش بدون مدرک زبان نیز میسر است ولی عموماً دانشگاه‌­ها شرط آیلتس ۶ یا مدرک B1 را دارند.
کارشناس هرمس
نظرات و سوالات شما :

سوالات مهاجرتی خود را در این قسمت مطرح کنید ،حداکثر تا دو روز کاری پاسخ داده خواهد شد.

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین
1 سال قبل

ممنون از سایت خوبتون . سوالم اینه تا چه سنی برای کارشناسی کشور آلمان میشه اقدام کرد؟

کارشناس هرمس
پاسخ به  نازنین
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر .
شرایط سنی بستگی به گپ تحصیلیتون داره باید گپ تحصیلی ، سابقه کار و … رو براتون ارزیابی کنیم و بعد نتیجه رو بهتون اعلام کنیم .

خانوم فرهناک
2 سال قبل

سلام خسته نباشید پذیرش تحصیلی آلمان در دانشگاه های خصوصی آسون تر از دولتیه؟

کارشناس هرمس اپلای
پاسخ به  خانوم فرهناک
2 سال قبل

سلام بله . به علت دریافت هزینه بالا از دانشجویان پذیرش راحتتر هست

کادر هرمس اپلای